Research of the Relative Advantage in the Commitment to a Pedagogical Innovation and Adaptation Inspired by Freinet Pedagogy

Authors

  • Réka Kissné Zsámboki Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron

Abstract

In our paper we would like to publish the results of our examination on the relative advantage connected to the innovation of the Freinet Research Team (founded in 1989, in Benedek Elek Faculty of Pedagogy, Sopron). By application of Everett M. Rogers’s theory on ’diffusion of innovations’ and alluding to the results of our comparative analysis it can be stated that the kindergarten program recommendation of Freinet-spirit in Sopron had a relative advantage among the potential users in the expected character of the realization, from the points of view of kindergarten activity forms, is related to the role of the natural and social environment and considers a modified pedagogue and child role as well, in contrast with the valid central kindergarten regulatory items. These components of relative advantage could subserve the adaptation of the innovation of the Freinet Research Team.

References

Az Óvodai Nevelés Programja. Budapest : Országos Pedagógiai Intézet, 1989. 283 p.

Bakonyi Pálné és Szabadi Ilona (1971, szerk.): Az óvodai nevelés programja. Budapest : Tankönyvkiadó, 1971. 291 p.

Havas Attila (1998): Innovációs elméletek és modellek. In: Inzelt Annamária (szerk.): Bevezetés az innováció menedzsmentbe. Budapest : Műszaki Kiadó, 1998. 33–57 p.

Katona Nóra (2009): Motiváció és önszabályozó tanulás. In: Pedagógusképzés, 2009. 7. évf. 2-3. sz. 129–158 p. doi: https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.2-3.07

Rogers, E. M. (1983): Diffusion of Innovations. New York : Free Press, 1983. 447 p.

Ruttan, V. W. (2001): Technology, Growth and Development. Oxford : Oxford University Press, 2001. 388 p.

Zsámboki Károlyné és Eperjesy Barnáné (1989): Egy Freinet szellemű alternatív óvodai program ajánlás. Kézirat. Sopron : 1989. 15 p.

Zsámboki Károlyné és Eperjesy Barnáné (1991): Egy Freinet szellemű alternatív óvodai program. Sopron : Soproni Óvóképző Főiskola, 1991. 48 p.

Published

2014-06-25

Issue

Section

Studies

How to Cite

Research of the Relative Advantage in the Commitment to a Pedagogical Innovation and Adaptation Inspired by Freinet Pedagogy. (2014). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 12(1-2), 43-56. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5103

Most read articles by the same author(s)