Examination of Learning Strategies in Adult and Prison Education

Authors

  • Magdolna Csukai Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar, Budapest

Abstract

It takes a huge effort to achieve success in integrating prisoners back into society, which is rather typical of penal institutions worldwide. In my study, I am trying to find answers to the question, whether motivating prisoners to study is a successful way of becoming a valuable member of society. To reach a conclusion, it is important to examine both the personality (EPQ) and the learning strategies (Kozéki-Entwistle’s Learning Orientation Questionaire) of the prisoner, and only according to the results can the most appropriate educational and pedagogical methods be worked out. The dimensions of personality which predict one's criminal traits showed significant differences between the captives as anticipated, but the learning orientation did not differ in the experimental group as expected.

References

Aleku Mónika – Csordás Sándor – Pacsek József (2006): A fogvatartottak foglalkoztatásának és programlehetőségeinek jelenlegi helyzete. In: Börtönügyi Szemle 2006. 25. évf. 1. sz. 65–78. p.

Allen, J. P. (1988): Administering Quality Education in an Adult Correctional Facility. Community Services Catalyst, 1988. vol.18, no. 4, 28–29. p.

Borgulya Zoltán (2004): Utolsó esély a reintegrációhoz – börtönoktatás az EU-ban. In: Börtönügyi Szemle 2004. 23. évf. 3. sz. 65–70. p.

Boros János (2005): A hosszú tartalmú szabadságvesztés hatása a fogvatartottak személyiségére. In: Börtönügyi Szemle 2005. 24. évf. 2. sz. 19–24. p.

Buda Béla (1994): A deviáns magatartásformák visszaszorításának és megelőzésének lehetőségei. In: Münnich Iván – Moksony Ferenc (szerk.): Devianciák Magyarországon. Budapest: Közéleti Kiadó, 1994. 338 p.

Czenczer Orsolya (2008): Az oktatás, mint reszocializációs eszköz a fiatalkorúak BV intézeteiben. In: Börtönügyi Szemle 2008. 27. évf. 3. sz. 1–12. p.

Eysenck, H. J. – Eysenck S: B. G. (1975): Manual of the Eysenck Personality Questionnaire. London, 1975

Fliegauf Gergely – Ránki Sára (2008): Fogva tartott gondolatok. Budapest: L’Hartmann Kiadó, 2008. 181 p.

Garami Lajos (1997): Támogató háttér. A nevelői funkció változásáról. In: Börtönügyi Szemle 1997. 16. évf. 3. sz. 71–80. p.

Gerber, J. – Fritsch, E. J. (1995): Adult academic and vocational correctional education programs: A review of recent research literature. Journal of Offender Rehabilitation, 1995, vol. 22, no. 1-2, 119–142. p. doi: https://doi.org/10.1300/J076v22n01_08

Kabódi Csaba (1996): Alapelvek. In: Börtönügyi Szemle 1996. 15. évf. 1. sz. 1–15. p.

Kassai Attila (2008): A szakképzés speciális pedagógiai kérdései a börtönkörülmények között. In: Börtönügyi Szemle 2008. 27. évf. 3. sz. 25–33. p.

Kőszegi Szilvia (2010): A fogvatartottak oktatása és képzése. In: Börtönügyi Szemle 2010. 29. évf. 3. sz. 55–62. p.

Kulcsár Tibor (1982): Az iskolai teljesítmény pszichológiai tényezői. Budapest: Tankönyv Kiadó, 1982. 263 p.

Módos Tamás (1998): Büntetés-végrehajtási nevelés. Budapest: Rejtjel Kiadó, 1998. 144 p.

Novák Zoltán (2004): A fogvatartottak oktatása, szakképzése a BV intézetekben. In: Börtönügyi Szemle 2004. 23. évf. 4. sz. 47–58. p.

Ruzsonyi Péter (2001): Bűn – büntetés – reszocializáció. In: Belügyi Szemle 2001. 20. évf. 6. sz. 39–62. p.

Szegál Borisz (2007): Szocializáció és reszocializáció a börtönben. In: Börtönügyi Szemle 2007. 26. évf. 3. sz. 25–38. p.

Zrinszky László (1995). A felnőttképzés tudománya – Bevezetés az andragógiába. Budapest: Okker Kiadó, 1995. 258 p.

Published

2014-06-25

Issue

Section

Studies

How to Cite

Examination of Learning Strategies in Adult and Prison Education. (2014). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 12(1-2), 23-41. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5102