Understanding and Use of Language

Questions and Answers Regarding the Use of Language of Kindergarten Teacher Trainees

Authors

  • Gizella Frang Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.3

Abstract

My essay is dealing with peculiarities of the language used by the youth of today with special emphasis on kindergarten teacher trainees who will use the Hungarian language professionally as the base of their daily work. During this investigation more and more questions have emerged: how and due to what kind of influences is our mother tongue changing today? How does this appear in the youth slang? How do students consider their use of language today and do they intend to modify it after the university years? Do they understand the language they use? Do they feel their responsibility, do they show a model of the pedagogue in their profession regarding their mother tongue? The simplified answer is: yes. Yes, the students feel their responsibilty regarding their mother tongue. This finding is good news after so many different forecasts visioning the death of the language. It is giving us great satisfaction.

References

A. Jászó Anna szerk. (1997): A magyar nyelv könyve. Budapest : Trezor Könyvkiadó, 1997. 623 p.

Ady Endre (1910): Van-e magyar nyelv? In: Nyugat, 1910. nov. 16. 3. évf. 22. sz. [online] Elektronikus kiad. Budapest : Magyar Elektronikus Könyvtár, [2014. 07.05.] < URL: http://epa.oszk.hu/00000/00022/00068/01994.htm

Bokor József (1997): Szókészlettan. In: A. Jászó Anna (szerk.): A magyar nyelv könyve. Budapest : Trezor Könyvkiadó, 1997. 160–187. p.

Csapó Benő (2011): A nemzetközi felmérések eredményei – következtetések a magyar közoktatás fejlesztésének megalapozásához: Az MTA-KEB és Tárki-Tudok rendezésében „Mit mondanak a tények” címmel szervezett szakmai műhelysorozat 2011. január 26-án, az Együttnevelés és külön oktatás témájával foglalkozó eseményén elhangzott előadás szerkesztett változata. In: T-Tudok honlapja. [online] Budapest: T-Tudok Zrt. (jogelődje a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt.) [2014. augusztus 8.] < URL: http://tarki-tudok.hu/files/mta_konferencia_csapobeno.pdf

Frang Gizella (2012): Jelentés és filozófia a magyar gazdasági szaknyelvben. In: Tehetség és kreativitás a tudományban. Tanulmánykötet. [CD-ROM] Elektronikus változat. szerk. Székely Csaba és Keresztes Gábor. Sopron : Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar, 2012. 1 CD

Gósy Mária (2000): A hallástól a tanulásig. Budapest: Nikol Kkt., 2000. 166 p.

Illyés Gyula (1964): Anyanyelvünk, Budapest, 1964. 88 p.

Jerkus Tibor Istvánné Kovács Erika (2009): Euroterminológia és a magyar gazdasági szaknyelv. In: MANYE [online] 2009. [2012. 03. 24.] < URL: http://www.ecl.hu/files/7566-214-AbstractsungarischeGeschaftssprache.pdf

Nyakas Judit (2009): Idegen nyelvi hatások a logisztikai szaknyelvben. In: MANYE [online] 2009. [2012. 03. 24.] < URL: http://www.ecl.hu/files/7566-214-AbstractsungarischeGeschaftssprache.pdf

PISA 2012 összefoglaló jelentés. In: Oktatási Hivatal honlapja. [online] Felelős kiadó: Pósfai Péter. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. [2014. augusztus 4.] < URL: http://www.oktatas.hu/pub_bin/.../pisa/pisa2012_osszefoglalo_jelentes.pdf

Rónaky Edit (1995): Hogyan beszél ma az ifjúság? (Avagy: Hogy hadováznak a skacok?). Szentlőrinc : Kemény Gábor Iskolaszövetség – Szentlőrinc Polgármesteri Hivatala, 1995. [online] Elektronikus kiad. Budapest: Magyar Elektronikus Könyvtár, [2014. május 5.] < URL: http://mek.oszk.hu/01700/01778/01778.htm#1

Varga László (2011): A legokosabb befektetés a jövőbe: a gyermeknevelés. In: Magiszter, 2011. tél. 9. évf. 4. sz. 5–20. p.

Vidra Anikó: Az ifjúság sajátos nyelvhasználatáról. In: Debreceni Egyetem Magyar Nyelvtudományi Tanszék honlapja. [online] Debrecen: Debreceni Egyetem [2014. május 5.] < URL: http://www.mnytud.arts.klte.hu/szleng/egyeb/vidra_elemei/vidra.htm

Published

2014-12-20

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Understanding and Use of Language: Questions and Answers Regarding the Use of Language of Kindergarten Teacher Trainees. (2014). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 12(3-4), 35-49. https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.3