Vocational Training and Vocational Education in the Ancient World

Authors

  • István Dániel Sanda Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ, Budapest

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.30

Abstract

In this paper I examine the artefacts of the earliest societies and cultures known, with a social historical approach. According to our present knowledge, the first early neolithic culture developed in Southern Anatolia. On the basis of the buildings, artefacts and everyday objects revealed by archaeological excavations, we can assume that, the first time in human history, the training of the individual in the specific field of an ancient trade began here. Half a millennium later, in the region of the “fertile crescent”, in the valley of the Tiger and the Euphrates, in Mesopotamia, another culture flourished. Their everyday objects made of metal, wood, stone and textile prove the developed state and high level of craftsmanship. The sophistication of their jewellery and weapons and the design of their buildings suppose advanced specialized knowledge of several trades.
In Hellenic culture, craftsmen and artisans did not belong to the elite of the society. With the spreading of slavery, it became common practice that slaves did most of the manual work. The high aesthetic demands and luxurious lifestyle of Roman citizens were satisfied with everyday objects that were considered “luxury items”, the creation of which required a high level of skills and knowledge.

References

Bonner, S. F. (1977): Education in Ancient Roma. Berkeley–Los Angeles. 1977. 198 p. doi: https://doi.org/10.1525/9780520347762

Devecseri Gábor (1977): Plautus vígjátékai. Budapest : Európa Kiadó. 591 p.

Gáspár Zsuzsa – Maros Dorka (szerk. 1990): A hit asztala. Budapest : Officina Nova. 1990. 140 p.

Hahn István – Szabó Miklós (1972): Világtörténet képekben. Budapest : Gondolat Kiadó. 1972. 723 p.

Hahn István – Kákosy László – Komoróczy Géza (1995): Az ókori kelet története (Egyiptom és Elő-Ázsia) In: Hahn István (szerk.): Az ókor története II. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995. 242 p.

Harmat Árpád Péter (2014): Az ókori Egyiptom történte és titkai. [2015. 02. 20.] < URL: http://tortenelemtanulas.blog.hu/2014/06/23/az_okori_egyiptom_ tortenete_es_titkai)

Harmatta János (1964): Ókori keleti történeti chrestomathia. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 1964. 412 p.

Hésziodosz (2005): Istenek születése; Munkák és napok. Fordította Trencsényi-Waldapfel Imre. Európa Könyvkiadó, Budapest. < URL: http://mek.oszk.hu/06200/06221/#

Hodder, I. (2006): Çatalhöyük: the leopard's tale: revealing the mysteries of Turkey's ancient 'town'. London : Thames & Hudson. 2006. 288 p.

Hoffmann, E. (1962): Zur Geschichte der Berufsbildung in Deutschland. Bielefeld : W. Bertelsmann Verlag KG. 1962. 240 p.

Hoffmann Zsuzsanna (2009): Antik nevelés. Budapest : Gondolat Kiadó, 2009. 188 p.

Kákosy László (1979): Ré fiai. Az ókori Egyiptom története és kultúrája. Budapest : Gondolat Kiadó, 1979. 446 p.

Klotz, H. (1997): Die Entdeckung von Çatal Höyük – Der archäologische Jahrhundertfund. München : Beck. 48 p.

Johnson, P. (2003): Az ősi Egyiptom civilizációja. Budapest : Európa Kiadó, 2003. 277 p.

Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla (2002): Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Budapest : Osiris Kiadó. 248 p.

Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla (szerk. 2003): Neveléstörténet Szöveggyűjtemény. Budapest : Osiris Kiadó. 420 p.

Nikodém Zsigmond 82011): Çatal Hüyük – A bejárat nélküli város < URL: http://www.zsigmondnikodem.eoldal.hu/cikkek/esszek/tortenelem/catal-huyuk---a-bejarat-nelkuli-varos.html

Plautus, T. M. (1977): A hetvenkedő katona; Bacchides. Fordította: Devecseri Gábor. Magyar Helikon Kiadó, Budapest. < URL: http://mek.oszk.hu/00400/00462/#.

Polányi Imre 1976): Az ókori világ története. Budapest : Tankönyvkiadó, 1976. 368 p.

Santala, R. (2002): Pál apostol – Saul rabbi. Budapest : Bridge Mission Society, 2002. 188 p.

Stevanovic, M. (2003): Building an experimental house at Çatalhöyük in Metodology. ed esperienze fra verifica, riproduzione, comunicazione e simulazione. P. Bellintani (ed), Provincia autónoma di Trento : Social Evolution & History 9. 2010. 11-29. p.

Szentkirályi Zoltán – Détshy Mihály (1986): Az építészet rövid története. Budapest : Műszaki Könyvkiadó, 1986. 455 p.

Vergilius (1967): Összes művei. (Ford. Lakatos István) Budapest : Magyar Helikon, 1967. 558 p.

Xenophón filozófiai és egyéb írásai. (Ford. Németh György) Budapest : Osiris Kiadó, 2003. 558 p.

Zabeck, J. (2009): Geschichte der Berufserziehung und ihrer Theorie. Paderborn : Eusl Verlagsgesellschaft mbH, 2009. 798 p. [2015. 02. 20.] < URL: http://www.catalhoyuk.com/history

Published

2015-06-28

Issue

Section

Szakmai Pedagógusképzés

How to Cite

Vocational Training and Vocational Education in the Ancient World. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(1-2), 419-433. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.30