Teacher Training, Vocational Teacher Training in the Second Half of the 19. Century
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.29Abstract
Nowadays, the regulation and the institutional system of the general educational and vocational teacher training are different in Hungary. The beginning of this historical tradition, and the separation of the two teacher training systems is demonstrated in this study. In the middle of the 19th century, teacher training institutions were established in the dualistic Hungary by a politician of education, baron József Eötvös. The general educational teacher training was established at the University of Pest, the vocational teachers studied at the Technical University. Successor of Eötvös, Augustine Trefort united the two institutions in the summer of 1873, and linked them with the Faculty of Humanities at the University of Pest. This action temporarily ceased the institutional separation of the two teacher trainings. In 1898 the vocational teacher training became independent again: The State Trade School Teacher Training Institute was established.
References
Berki Éva (1991): A középiskolai tanárképzés kialakulása, differenciálódása. In: Pedagógusképzés, 1991. 7. évf. 1. sz. 42–61. p.
FelkaI László (1979): Eötvös József közoktatásügyi tevékenysége. Budapest : Akadémiai Kiadó, 1979. 322 p.
Horváth Márton (2006): A hazai szakképzés és mérnöktanárképzés kultúrtörténete. In: Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia alapkérdései. Budapest : Typotex, 2006. 13-30. p.
Kardos József szerk. (2000): A magyar felsőoktatás évszázadai. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000. 185 p.
Kiss Istvánné (szerk.) (1988): Eötvös Józseftől Eötvös Lorándig: Dokumentumok a budapesti egyetem tanárképző intézetének és gyakorló főgimnáziumának történetéből (1870–1918). Budapest : ELTE, 1988. 287 p.
Ladányi Andor (2008): A középiskolai tanárképzés története. Budapest : ÚMK, 2008. 183 p.
Müller, R. A. (1990): Geschichte der Universität: Von der mittelalterlichen Universitas zur deutschen Hochschule. München : Verlag Georg D. W. Callwey GmbH and co., 1990. 288 p.
Németh András (2005): A magyar pedagógia tudománytörténete: Nemzetközi tudományfejlődési és recepciós hatások, nemzeti sajátosságok. Budapest : Gondolat Kiadó, 2005. 383 p.
Orosz Lajos (1991): A műszaki pedagógusok képzésének története. In: Szövényi Zsolt (szerk.): A szakmai pedagógusok képzésének története Magyarországon 1945–1988. Budapest : Oktatáskutató Intézet, 1991. 9–54. p.
Orosz Lajos (2003): A magyarországi ipari, mezőgazdasági és kereskedelmi szakoktatás vázlatos története. Budapest : Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, 2003. 157 p.
Pfister Éva (2011): Emlékképek a Gazdasági Szaktanárképző Intézet történetéből (1936-1948). In: Hrubos Ildikó – Pfister Éva (szerk.): Szakmai tanárképzés: múlt – jelen – jövő. Konferencia dokumentumok. Budapest : 2011. 8–16. p.
Szabóné Berki Éva (1997): A tanárképesítés és tanárképzés formálódása – a szakmai tanárképzés kezdetei II. In: Pedagógusképzés, 1997. 13. évf. 1. sz. 90–107. p.
Szögi László (szerk.) (1994): Hat évszázad magyar egyetemei és főiskolái. Budapest : Magyar Felsőoktatás – Művelődési és Közoktatási Minisztérium, 1994. 410 p.
Szögi László (szerk.) (2003): Az Eötvös Loránd Tudományegyetem története 1635-2002. Budapest : ELTE Eötvös Kiadó, 2003. 459 p.
Zelovich Kornél (1922): A m. kir. József Műegyetem és a hazai technikai felsőoktatás története. Budapest : 365 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Patyi Gábor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.