First Language Acquisition: the Temperament of the Mother and Preverbal Communication

Authors

  • Ildikó Koós Nyugat-magyarországi Egyetem Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Kar, Szombathely

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.20

Abstract

The present study made an attempt to look into the linguistic characteristics strongly related to the mother's temperament vis-à-vis the success of the early communication with their infants. By comparing percentage data we can conclude that all of the mothers characterised along the scales unstable—stable and introvert–-extrovert do use motherese strategies, out of which scenarios given by affirmative intonation, the various communication functions and the verbal paradigm were analysed. We found that the stage and the frequency at which these language features were used varied significantly and strongly depended on the mother's personality factors. We can therefore establish that mothers with different temperaments can be characterised by a different combination of language strategies facilitating first language acquisition. No mother temperament displayed a total lack of motherese elements.

References

Atkinson, R. L. – Atkinson, R. C. – Smith, E. E. – Bem, J. D. (1999): Pszichológia. Budapest : Osiris Kiadó, 1999. 677 p.

Bruner, J. (1980): A kommunikációtól a nyelvig. In: Pléh Csaba (szerk.): Szöveggyűjtemény a pszicholingvisztika tanulmányozásához. Budapest: Tankönyvkiadó, 1980. 455–486. p.

Cole, M. – Cole, S.(1997): Fejlődéslélektan. Budapest: Osiris Kiadó, 1997. 141–287. p.

Csépe, Valéria: A nyelv agyi reprezentációjának fejlődési változásai és zavarai. In: Magyar Tudomány, 2005/11. 1336–1346. p.

Csertő, Aranka (1991): Én és a Másik. Kecskemét:1991. 58–61. p.

De Chateau, P. (1987): Parent-infant socialization in several Western European countries. In: Osofsky J. D (ed.): The handbook of infant development. 2nd ed. New York: Wiley, 1987. 57–210. p.

Dore, J. (1988): A beszédaktusok elsajátításának feltételei. In: Pléh Csaba – Terestyéni Tamás – Siklaki István (szerk.): Nyelv, kommunikáció, cselekvés. I-II. Budapest: Tankönyvkiadó, 1988. 260–289. p.

Gósy, Mária (1994): A beszédészlelés fejlődése. In: Fejlesztő Pedagógia, 1994/4-5. 15. évf. 4-5. sz. 10–17. p.

Halász, László és Marton, László (szerk.) (1978): Típustanok és személyiségvonások. Budapest: Gondolat Kiadó, 1978. 270. p.

Koós Kátainé, Ildikó (1998): Kommunikációs keret az első életévben: intonáció-gőgicsélés. In: Gósy, Mária (szerk.): Beszédkutatás’98. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet, 1998, 58–68. p.

Lamb, M. E. (1982): What can „research experts” tell parents about effective socialization? In: Zigler, E., Lamb, M. E., & Child, I. L. (ed.): Socialization and personality development. Oxford: Oxford Unversity Press, 1982. 422–516. p.

Lengyel, Zsolt (1981): A gyermeknyelv. Budapest: Gondolat Kiadó, 1981. 340. p.

Réger, Zita (1990): Utak a nyelvhez. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1990. 166. p.

Szanati, Dóra – Nagy, Beáta (2006): A koraszülöttség mint a preverbális képességek fejlődését befolyásoló tényező. In: Gyógypedagógiai Szemle, 2006/1. 34. évf. 1. sz. 23–37. p.

Downloads

Published

2015-06-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

First Language Acquisition: the Temperament of the Mother and Preverbal Communication. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(1-2), 287-298. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.20