Permanence and Alteration in Measurement of School Readiness

Authors

  • Zsuzsanna Hanák Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológia Kar, Eger

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.14

Abstract

The current scientific literature of both domestic and foreign sources indicates a large number of findings that examine many aspects of kindergarten children concerning their psychological and pedagogical features. Our work at hand aims at assessing the level of subcapabilities. Our other goal with this study is a strife for the methodological renewal of the kindergarten teacher education concerning its pedagogical and psychological aspects by offering good practices. Two-sided serial movement pattern, spatial orientation related to the child’s body perception, visual discrimination, visual memory, reproductive capability as well as spatial and sequential orientation are examined. Span and intensity of attention, verbal memory and memorisation, and the capability of ordering and composing are also in focus. Processing the data was done by the SPSS programme, with which we were examining averages, deviations, and significance. 65 kindergarten children were tested.

References

Englbrecht, Arthur – Weigert, Hans (1996): Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását? avagy Nem jelent akadályt a tanulási akadály! Budapest : Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 1996. 184 p.

Estefánné Varga Magdolna (2002): A fejlődést befolyásoló tényezők hatása a tanulási képességekre In: Estefánné (szerk.): Esélyteremtés a pedagógiában. Eger : Ludányi BVB, 2002. 282 p.

Mönks, Franz J. – Knoers, Alphons M. P. (1993): Ontwikkelings-psychologie/Fejlődéslélektan. Szentendre : FITT IMAGE – Ego School, 1993. 164 p.

Kozma Krisztina (2014): Iskolaérettségi teszt. [2014. 08. 09.] < URL http://www.lurkovilag.hu/index.php?c=20

Porkolábné Balogh Katalin (1999): Komplex prevenciós óvodai programok. Budapest : Volán Humán Oktatási és Szolgáltató Rt., 1999. 464 p.

Porkolábné dr. Balogh Katalin–Balázsné Szűcs Judit – Szaitzné Gregorits Anna (2014): Komplex prevenciós óvodai program, Kudarc nélkül az iskolában (óvodai fejlesztő program a tanulási zavarok megelőzésére). Budapest : Flaccus Kiadó, 2014. 432 p.

Szautner Jánosné Szigeti Gizella (2005): Nebuló 1. Szolnok : Marketing Műhely KFT. 2005. 95 p.

Zsoldos Márta–Sarkady Kamilla (2001): Szűrőeljárás óvodáskorban a tanulási zavar lehetőségének vizsgálata: MSSST. Budapest : ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, 2001. 82 p.

Published

2015-06-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Permanence and Alteration in Measurement of School Readiness. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(1-2), 221-230. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.14