Environmental Education in the National Curricula

Authors

  • Lajosné Csenger Nyugat-magyarországi Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola, Győr

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.11

Abstract

The basic idea of sustainable development has long been a disputable one because we have to understand that the comfort of people can only be ensured by preserving our environment. Several international and national documents have already been created on sustainable development. They serve as a theoretical background for the pedagogues in forming and developing the children’s environment – friendly behaviour and attitudes. Environmental pedagogy – with all its related disciplines and co-sciences – plays an important role in the comprehensive and complex way of developing children’s personality. The realization of the aims of environmental education, that are stated in the National curricula 1995–2012, is available by a holistic, interdisciplinary approach considering the cross-curricular links among school subjects.

References

A 110/2011. Kormányrendelet (http://net.jogtar.hu)

A 130/1995. Kormányrendelet (http://net.jogtar.hu)

Az 1993.évi LXXIX. törvény (http://net.jogtar.hu)

A 2011.évi CXC. törvény (http://net.jogtar.hu)

A 202/2007. Kormányrendelet (http://net.jogtar.hu)

A 243/2003. Kormányrendelet (http://net.jogtar.hu)

Kováts-Németh Mária (2010): Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig. Pécs : Comenius, 2010. 313 p.

Kováts-Németh Mária (2013): Kultúra és nevelés. Komarno : Felnőttképzési Intézet Kht., 2013.

Nánási Irén (szerk.) (2005): Humánökológia: a természetvédelem, a környezetvédelem és az embervédelem tudományos alapjai és módszerei. Budapest : Medicina Kiadó, 2005. 543 p.

Németh Viktória Mária (2010): Környezeti tényezők hatása a fogyasztásra, fogyasztókra. Fenntarható fogyasztás. (Kézirat) In: Lehet Más a Világ! Közösségi portál. [online] Zöld Pók Alapítvány [2014. május 10.] < URL: http://lmv.hu/node/5176

Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia 2012-2024. In: Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács honlapja. [online] [2014. május 11.] < URL: http://nfft.hu/nemzeti-fenntarthato-fejlodesi-keretstrategia

Vásárhelyi Judit (szerk.) (2010): Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület [online][2014.május12] < URL: http://www.mme.hu/binary_uploads/5_kornyezeti_neveles/Nemzeti_ Kornyezeti_Nevelesi_Strategia_3._kiadas_2010_Magyar_Kornyezeti_ Nevelesi_Egyesulet.pdf

Rákosi Judit (2014): Az első és második Nemzeti Környezetvédelmi Program. [online] [2014. május 16.] < URL: http://www.koztegy.hu/archiv/2004/Rakosi.htm

Rosta István (2008): A tudomány történetéből – világproblémák, globalizáció. A Római Klub három jubileuma 2008-ban. In: Magyar Tudomány [online] 2008. december [ 2014. május 16.] < URL: http://www.matud.iif.hu/08dec/10.htm

Schumacher, Ernst F. (1991): A kicsi szép. Budapest : Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1991.

Szarka László (2014): Elektromágneses geofizika, Föld- és környezettudomány. Budapest : MTA, 2014. 47 p.

Tanulás a Fenntarthatóságért Évtizede. In: UNESCO honlapja [online] [2014. május 11.] < URL: http://portal.unesco.org/education/en/ev.php%URL_ID=27234&URL_DO= DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

Published

2015-06-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Environmental Education in the National Curricula. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(1-2), 181-194. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.11