National Defence Education in the Hungarian Educational System
A nevelési terület céljai, módszerei a kezdetektől napjainkig
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.4Abstract
The study shows how national defence education has been restored to general and higher education with the help of certain efforts, methods. It was marginalized due to the abolishment of the compulsory military service and as a result of it a kind of social undervaluation has appeared. The restoration of national defence education in schooling has been greatlysupported by the new teaching-learning method: distance learning. Our research was conducted by mapping the educational system of the two educational levels. We examined the two well-functioning educational sub-systems of national defence education. In the civilian higher education, we checked the attitude of the students studying National Defence Basics towards the subject and the method of e-learning by a survey and we found out that we need to create a large number of various online materials, worksheets and mock exam opportunities for a more effective learning.
References
Bábosik István (1998): Nemzettudat – nemzeti szocializáció – hazafiság. In: Iskolakultúra, 1998. 8. évf. 4. sz. 40−48. p.
Bognár Károly (1998): A honvédelem az egész társadalom ügye. In: Hadtudomány. 1998. 8. évfolyam. 4. sz. 31–36. p.
Dobos Krisztina (1998): Gondolatok a hazafias nevelésről. In: Iskolakultúra, 1998. 8. évf. 4. sz. 59−60. p.
Fürstné Kólyi Erzsébet (1998): Identitás, biztonság. A hazafiság és a honvédelem a NAT-ban és a helyi tantervekben. In: Iskolakultúra, 1998. 8. évf. 4. sz. 95−100. p.
Géczi János (2006): Az iskola kultúrája: nevelés és tudomány. Iskolakultúra könyvek 31. Pécs : Iskolakultúra, 2006. 191 p.
Gerő Péter: Élethelyzethez igazított tanulás. [online] [2014. 11. 26.] < URL: https://podcast.nyme.hu/gero-peter-dr-az-elethelyzethez-igazitott-tanulas-modszertananak-osszefoglalasa-ervenyessegi-kore-hianyossagai-tovabblepesi-lehetosegei/
Haig Zsolt – Várhegyi István – Kovács László (2005): Információs Műveletek: Információs korszak hadügyi forradalma és információs rendszerei. Multimédiás oktató CD, ZMNE, Budapest.
H. Varga Katalin – Czank László (2012): Katonai-honvédelmi nevelés a középiskolában, 2. rész. In: Képzés és Gyakorlat, 2012. 10. évf. 3−4. sz. 167−176. p.
Kende György – Seres György (2005): Haditechnikai kutatás-fejlesztés, multimédiás egyetemi tananyag. Budapest : Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem 2005.
Miklós Zoltán (2009): Katonai nevelés és képzés az osztrák-magyar kiegyezésig. In: Honvédségi Szemle, 2009. 65. évf. 1. sz. 36−38. p.
Sipos Géza (1995): Távoktatás a hadseregben. In: Új Honvédségi Szemle 49. 1995. 8. sz. 65−72. p.
Tóth Zsolt (2007): Az üzleti alapon fejlődő e-learning korlátai. In: Új Pedagógiai Szemle. 2007. 57. évf. 3−4. sz. 200−207. p.
Vasas Joachim (2009a): A honvédelmi nevelés néhány kérdéséről. In: Honvédségi Szemle. 2009. 65. évf. 6. sz. 39. p.
Vasas Joachim (2009b): A honvédelmi nevelés, a védelem és biztonságpolitika néhány kérdése napjainkban. In: Seregszemle, 2009. 3. sz. 147−150. p.
Vörös Miklós (2009): Az élethelyzethez igazított tanulás: elmélet és gyakorlat a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen. In: Felnőttképzési Szemle, 2009. 3. évf. 1. sz. 114−121. p.
Vörös Miklós – Czank László (2010): A honvédelmi alapismeretek tantárgy oktatásának tapasztalatai a Pannon Egyetemen. In: Honvédségi Szemle, 2010. 64. évfolyam, 1. sz. 23−26. p.
Weszely Ödön (1932): Pedagógia. A neveléstudomány rendszere rövid összefoglalásban. Budapest : Révai Kiadás, 1932. 190 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Hajdicsné Varga Katalin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.