Kissné Zsámboki Réka: Egy Freinet-szellemű óvodai innováció az 1990-es évek alternatív pedagógiai mozgalmában

Edenscript Kiadó, Pécs 2015. ISBN 978-963-89172-7-0

Authors

  • Enikő Pásztor Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.20

Abstract

A ’80-as évek második felétől Magyarországon kibontakozó óvodai alternatív pedagógiai irányzatok közül a Célestin Freinet, francia reformpedagógus nevéhez köthető mozgalom hazai indulásához és elterjedésének kezdeteihez visz el bennünket Kissné Zsámboki Réka Egy Freinet-szellemű óvodai innováció az 1990-es évek alternatív pedagógiai mozgalmában című tanulmánykötetével, mely a pécsi Edenscript kiadó gondozásában jelent meg 2015-ben. A magyarországi óvodapedagógia talán legizgalmasabb, leginnovatívabb korszakába kapunk betekintést e könyv által, hiszen ekkor indulhattak meg az oktatásügyben mindazon demokratikus átalakítási folyamatok, melyek a magyar óvodák sokszínűségét eredményezték. 1989-ben a Soproni Óvóképző Intézetben alakult meg az a kutatócsoport, amely a Freinet nevéhez kötődő természet- és életközeli reformpedagógia óvodai adaptációját hivatott megteremteni. E kutatócsoportot a szerző édesanyja, Zsámboki Károlyné dr., valamint Eperjesy Barnabásné, az intézet két oktatója irányította. Pedagógiai innovációjuk az 1989 szeptemberétől az intézmény gyakorló óvodájában megvalósult Freinet-szellemű alternatív óvodai programban öltött testet. Ezt követően az ország számos óvodájában egyre több óvodapedagógus vállalkozott ennek adaptálására, és ezáltal az óvodai nevelés megújítására.

Author Biography

  • Enikő Pásztor, Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola

    PhD hallgató

Published

2016-06-30

Issue

Section

Book Reviews

How to Cite

Kissné Zsámboki Réka: Egy Freinet-szellemű óvodai innováció az 1990-es évek alternatív pedagógiai mozgalmában: Edenscript Kiadó, Pécs 2015. ISBN 978-963-89172-7-0. (2016). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 14(1-2), 293-296. https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.20

Most read articles by the same author(s)