A logoterápia eszköz- és módszertárának alkalmazási lehetőségei a szupervízióban II.

Authors

  • Szabolcs Varga Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.15

Abstract

In this study I intend to introduce to what extent the theoretical background of logotherapy is compatible with the theory, the principle and the actual practice of professional personality development (supervision) and how the rhetoric of logotherapy can be applied in the cases of professional development. I will address the issue whether Frankl’s image of man is in harmony with the aims of supervision. I will give an account of the logotherapic tools and methods, which according to my views, can be beneficial for the development of professional personality. While touching upon the tools and methodological repertoire of logotherapy, I will also introduce the ways of dereflection, paradoxical intention and attitude modulation; depending on length limits. I will speak about the dialogue form and the rhetoric of logotherapy and its application in supervision. I will also mention mind sensibility training, Socratic dialogue, guided curriculum vitae and the special stage.

Author Biography

  • Szabolcs Varga, Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    egyetemi docens
    varga.szabolcs@bpk.nyme.hu

References

Gendlin, T. Eugene (1989). Életproblémák megoldása önerőből. Budapest: Tankönyvkiadó.

Lukas, Elisabeth (2011). A logoterápia tankönyve. Szeged: Agapé Kiadó.

Lukas, Elisabeth (2007). Szenvedésednek is van értelme. Szeged: Agapé Kiadó.

Pataky Krisztina (2013). Apor Vilmos Katolikus Főiskolán 2013. szeptember 28-án elhangzott előadása

Sárkány Péter (2011). A szókratészi párbeszéd mint az etikai személyiségképzés modellje. Vigilia 2011. 1. sz. pp. 489–494.

Varga Szabolcs (2015). A logoterápia eszköz- és módszertárának alkalmazási lehetőségei a szupervízióban I. In.: Képzés és Gyakorlat, 13. évfolyam, 2015/3–4. szám [online] http://trainingandpractice.hu/?q=hu/kepzes_es_gyakorlat/content/474264942. [2016.05.23.] doi: https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.10

Varga Szabolcs (2013). Szupervízió és/vagy mediáció I. Szociálpedagógia 2013. 1–2. sz. pp. 80–98.

Vik János (2013). A segítő beszélgetés alapelvei és gyakorlata. Apor Vilmos Katolikus Főiskolán 2013. 11. 08-án elhangzott előadás anyaga

Published

2016-06-30

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

A logoterápia eszköz- és módszertárának alkalmazási lehetőségei a szupervízióban II. (2016). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 14(1-2), 239-251. https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.15