Possibilities of the Development of Social Competence With Drama Pedagogy Methods in (Remedial) Pedagogy Work

Authors

  • Márta Gelencsérné Bakó Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Gyógypedagógiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.9

Abstract

The change of social and professional approach has required the reform of the care of the children’s population requiring special care. The education, training and helping of children demanding advanced attention do not only require pedagoguess and helping experts having complex skills, but also a task performance based on cooperation.
The social behaviour forms, social abilities and capabilities play an important role in every area of life, so in the kindergarten and school life as well. The inappropriate development of social competence can be a problem in integration, in the establishment of relations with associates, grown-ups or in the appropriate performance.
In our research we wanted to confirm that the application of drama play asa drama pedagogy method exercises favourable effect on the development of social competence, it helps in the establishment of social relations, further it increases the performance level and the efficiency of learning abilities.

Author Biography

  • Márta Gelencsérné Bakó, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Gyógypedagógiai Intézet

    gelencserne.marta@ke.hu

References

Baji-Gál, F. (2000). Drámapedagógia alkalmazása Foglalkozásminták alsó tagozatosok számára. Debrecen: Pedellus Tankönyvkiadó

Falus I. (Ed.) (2000). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Budapest: Műszaki Könyvkiadó

Gelencsérné Bakó, M. (2014). A szociális kompetencia komponenseinek vizsgálata az iskolával való elégedettség tükrében, Kérdőíves vizsgálat egy hazai kisváros 7. 9. 11. évfolyamaiban, a szülők és a pedagógusok körében a 2012‒2013-as évben [Doktori disszertáció], Pécsi Tudományegyetem

Gelencsérné Bakó, M. (2015). A szociális kompetencia fejlesztésének módszertani kérdései. In: Kovácsné Nagy, I. (Ed.), Szemelvények a gyógypedagógia köréből. (pp.7‒49) Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

Gyarmathy, É. (1998): Tanulási zavarok azonosítása és kezelése az óvodában és az iskolában, Új Pedagógiai Szemle, 48. évf. 11. sz. pp.68‒76.

Mérei, F. (1998). Közösségek rejtett hálózata. Budapest: Osiris Kiadó

Nagy, J. (2010). A személyiség kompetenciái és operációs rendszere. Iskolakultúra, 20. évf. 7‒8. sz. pp. 3‒21.

Pinczésné Dr. Palásthy, I. (2003). Drámapedagógia Pedagógia Pszichológia, Debrecen: Pedellus Tankönyvkiad.

Published

2017-12-16

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Possibilities of the Development of Social Competence With Drama Pedagogy Methods in (Remedial) Pedagogy Work. (2017). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 15(4), 93-104. https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.9