The Past and Present of Physical Education in the Training-College

Authors

  • Zoltán Kiss Kaposvári Egyetem Sport Iroda és Létesítmény Központ
  • Eszter Szabó Kaposvári Egyetem Sport Iroda és Létesítmény Központ

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.6

Abstract

In 1868 Physical training became compulsory by the law in the training-college. In the beginning the material was based on the German physical exercise, which was continuously expanded for instance with the practice times, games, swimming and athletic exercises. In 1973 there was a significant change in the practical training of Physical Education, the special course was introduced. First it was named as special college, but it was changed to cultural domain training, in which students could acquire theoretical and practical subjects, which were essential for the teaching of Physical Education. The requirements of the teaching-college will be changed in September, which will have an effect on the subjects of Physical Education as well.

Author Biographies

  • Zoltán Kiss, Kaposvári Egyetem Sport Iroda és Létesítmény Központ

    kiss.zoltan@ke.hu

  • Eszter Szabó, Kaposvári Egyetem Sport Iroda és Létesítmény Központ

    szabo.eszter@ke.hu

References

Cziberéné N., G. (2010). A testnevelés vizsgálata az SZTE JGYPK tanító szakán. In: Herbszt Mária és Tóth Sándor Attila (Ed.), VIII. Nemzetközi Tudományos Tantárgy–pedagógiai Konferencia: Baja, 2009. november 19–20., (pp. 616–623). Baja: Eötvös József Főiskolai Kiadó.

Gergely, Gy. (2002). A testnevelés tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. Új Pedagógiai Szemle, 52. évf. 7–8. sz. pp. 161–174.

Gönczöl, L. (2008). A győri tanítóképzők testkultúrájának és sportjának története, 1778–2008. Győr: Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar.

A Kormány 110/2012 (VI. 4. ) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásról. Magyar Közlöny, 68. évf. 66. sz. pp. 10635–10848. [online] http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/mk12066.pdf [2016. március 3.]

Magyar, Gy. (1996). A testi nevelés rendszere a magyar tanítóképzésben. Pedagógusképzés, 24. évf. 1–2. sz. pp. 211–218.

Magyar, Gy. (2002). Akikre büszkék vagyunk: „Növendékek, hallgatók, bajnokok voltak”. In: Pencz, I. (Ed.), 160 év a tanítóképzés és a kultúra szolgálatában: A Magyar Tudomány Napján – 2002. november 6-án – a Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskolán megtartott konferencia előadásai. (pp. 74–80). Esztergom: Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskola. (A Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskola tudománynapi füzetei)

Mészáros, F. – Magyar, Gy. (1985). Az esztergomi tanítóképző testkultúrájának története. In: Gábris József (szerk.), Tanulmányok 21., (pp. 132–139). Esztergom: Esztergomi Tanítóképző Főiskola.

Mikulán, R. (2013). A testnevelés szerepe és jelentősége az iskolai egészségfejlesztésben. Új pedagógiai szemle, 63. évf. 7–8. sz. pp. 48–69.

Némethné, T. O. (2012). A testnevelés tantárgypedagógia helye a tanítóképzésben. In: Molnár, B. (Ed.), A tanítóképzés múltja, jelene I–II.: Tanulmánykötet. (pp. 147–151). Szombathely: Nyugat–magyarországi Egyetem Kiadó.

Sebőkné, L. M. (2003). A testnevelés és sport műveltségi terület tanítási–tanulási folyamata a tanítóképzésben [Doktori disszertáció]. Semmelweis Egyetem, Budapest.

Published

2017-12-16

Issue

Section

Studies

How to Cite

The Past and Present of Physical Education in the Training-College. (2017). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 15(4), 63-68. https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.6