The Formation of Skills and Abilities Influencing School Performance Between Late Nursery School and Early School Age
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.1Abstract
The presentation summarizes the data regarding the pre-screening of those cognitive functions that are necessary for acquiring basic cultural techniques. The pre-screening done by the Special Needs Teacher in the examined institution applies to every first year pupil. The results and tendencies will be presented based on the selection of five classes over ten years. A comparison of the proportion between the pupils performing below and above the expected level will be shown, with regard to age and gender.
References
Benyák, A. (2007). A hiperaktivitás háttértényezőinek vizsgálata alsó tagozatos tanulóknál. [Doktori disszertáció]. Debreceni Egyetem, Debrecen.
Fodorné Földi, R. (2004). Hiperaktivitás és tanulási zavarok. Pécs: Comenius Bt.
Gyarmathy, É. ‒ Kucsák, J. (2012). A digitális bennszülöttek képességprofilja. A mérési eljárások, a linearitás és a hagyományos iskolai tanítás alkonya. Iskolakultúra, 21. évf. 3. sz. pp. 43‒53.
Kocsis, L. ‒ Rosta, K. (2006). Ez volnék én? Budapest: Logopédiai Kiadó.
Lakatos K. (2001). Korai szenzomotoros fejlesztés a Budapesti Hidroterápiás Gimnasztika (BHRG) Alapítvány Központjában az 1999–2000. évben. Fejlesztő Pedagógia, 12. évf. 6. sz. pp. 6‒20.
Marton, L. M. (1970). Tanulás, vizuális-poszturális testmodell és a tudat kialakulása. Magyar Pszichológiai Szemle, 27. köt. 2. sz. pp 182‒199.
Nagy, J. (2002). Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer. Tájékoztató az első osztályosok diagnosztikus vizsgálatáról. Budapest.
Porkolábné Balogh, K. (1988). A tanulási képességet meghatározó pszichikus funkciók fejlődése, a tanulási nehézségek korai felismeréséneklehetőségei, a fejlesztés perspektívái. In: Porkolábné Balogh, K., Iskolapszichológia, (pp. 159‒186). Budapest: Tankönyvkiadó.
Porkolábné Balogh, K. (1998). Módszerek a tanulási zavarok csoportos szűrésére és korrekciójára. Iskolapszichológiai módszertani füzetek 17. sz. Budapest: ELTE.
Ranschburg, J. (2002). A világ megismerése óvodáskorban. Budapest: Okker Kiadó.
Rosta, K. ‒ S. Pintye, M. (1995). A mozgás-és testsémafejlesztés összefüggései és szerepük a diszlexia prevencióban beszédsérült gyermekeknél. Gyógypedagógia Szemle, 23. évf. 4. sz. pp. 279‒288.
Szauterné, Sz. G. (2006). Képességfejlesztő program a kisiskoláskori tanulási zavarok korrekciójához I. Szolnok: Marketing Kiadó.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Benyák Anikó, Mazurné Kiss Mariann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.