Factors affecting the child's art education from the parents' point of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.36-45

Keywords:

cultural capital of the parents, motivation in music studies

Abstract

In this study, we analyzed the musical activities of their children based on the answers from the 458 parents participating in the research. We tried to discover how imporant was to the parents for their children to study music, and for what reasons they picked a particular field of music. We also inquired into the kinds of effects the music education had on their children. We examined the correlations of the three forms of cultural capital with the children's participation in music education. We were also looking for correlations between the parents' artistic activities (musical activities, playing instruments) and their children's participation in music education. In addition to descriptive statistical procedures, the data was analyzed using factor analysis and cross-tabulation analysis.

Author Biographies

  • Julianna Kiss, Debreceni Egyetem, Humán Tudományok Doktori Iskola, Neveléstudományi Doktori Program

    cskissjulianna@gmail.com

  • Izabella Bartalis, Hargita Megyei Hagyományőrzési Forrásközpont

    menedzser
    izabellabartalis2018@gmail.com

  • Rita Kerekes, Nyíregyházi Egyetem, Zenei Intézet

    tanársegéd
    k.kerekesrita@gmail.com

References

Bogunović, B. (2010). Musical talent and successfulness (summary). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.researchgate.net/publication/313790139_MUSICAL_TALENT_ AND_SUCCESSFULNESS_-_Summary

Chin-Newman, Chr., & Harrington, D. M. (2007). Supporting the Development of Musical Talent. Gifted Child Today, 30(1), 40–65. https://doi.org/10.4219/gct-2007-17

Costa-Giomi, E. (1999). The effects of three years of piano instruction on children’s cognitive development. Journal of Research in Music Education, 47(3), 198–212. https://doi.org/10.2307/3345779

Dohány, G. (2013). A zenei műveltség és az Ének-zene tanulásával kapcsolatos háttérváltozók összefüggéseinek empirikus vizsgálata a középiskolás tanulók körében. [PhD-értekezés] SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/1943/1/Disszertacio_dohany.pdf

Duffek, M. (2015). Zongora szakmódszertan személyes hangolásban… Debreceni Egyetemi Kiadó. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: http://tanarkepzes.unideb.hu/szaktarnet/kiadvanyok/duffekm_zongora.pdf

Fónagy, Z. (2013). Kislány a zongoránál. A zene a középosztály magánéletében a 19. században. Korall, 14(51). 18–40. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: http://www.epa.oszk.hu/00400/00414/00042/pdf/EPA00414_korall_2013_51_018-04 0.pdf

Gyarmathy, É. (2006). A tehetség fogalma, összetevői, típusai és azonosítása. ELTE Kiadó.

Janurik, M. (2008). A zenei képességek szerepe az olvasás elsajátításában. Magyar Pedagógia, 108(4), 289–317. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.magyarpedagogia.hu/document/Janurik_MP1084.pdf

Józsa, G., Szűcs, T., & Váradi, J. (2022). A zenetanárok digitális attitűdjére ható tényezők vizsgálata In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 39–52). MMA MMKI.

Kemp, A. E. (1985). Psychological Androgyny in Musicians. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 85, 102–108.

Kerekes, R., & Kiss J. (2022). Csoportos zenei órák az online térben. In Váradi J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 53–70). MMA MMKI.

Kiss, J., Kerekes, R., & Bartalis, I. (2022). Motiváció megtartása az online térben In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 71–85). MMA MMKI.

Maclellan, Chr. R. (2011). Understanding Your Band, Orchestra, and Choir Students: Personality Similarities and Differences and What They Mean for You. Music Educators Journal, 97(4) 37–41. https://doi.org/10.1177/0027432111405532

Mark, M. L. (2002). Outcomes of Music Education In Colwell, R., & Richardson, C. (Eds.), The new handbook of research on music teaching and learning (pp. 1042–1083). Oxford University Press.

Óváry, Z., & Váradi, J. (2022). Kitekintés a maszk mögül – A pandémia hatása a zeneoktatásra a világ különböző országaiban In Váradi, J. (Eds.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 87–102). MMA MMKI.

Pintér, T. K., & Csíkos, Cs. (2020). Tanulók, szülők és tanárok perspektívái az iskolai zenei nevelés céljáról és feladatáról. Iskolakultúra, 30(7), 3–25. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.7.3

Sz. Fodor, A., & Molnár-Tamus V. (2022). Zeneoktatás szokatlan környezetben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 23–38). MMA MMKI.

Szalai, T., Mike, Á., & Radócz J. M. (2022). A digitális zeneoktatás előnyei és hátrányai. In Váradi J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 103–116). MMA MMKI.

Szűcs, T. (2017). A zenetanulás társadalmi hatásai. In Váradi, J., & Szűcs, T. (Eds), Sokszínű zenepedagógia (pp. 11–25). Debreceni Egyetemi Kiadó.

Szűcs, T. (2019). Az alapfokú művészeti iskola, egy esélynövelő iskolatípus. [PhD-értekezés] Debreceni Egyetemi Kiadó.

Szűcs, T., & Péter, Cs. (2020). A szülők hatása gyermekük művészeti tevékenységeire. In Váradi, J. (Eds.), Művészeti körkép – Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről (pp. 135–144). MMA MMKI.

Váradi, J. (2017). Mesék zongorára. Hang-Játék-Zene ifjúsági élménykoncert. Magiszter, 15(4), 73–80. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: http://padi.psiedu.ubbcluj.ro/magiszter-2017-xv-evfolyam-4-szam/

Váradi, J. (2020). A szülők kulturális attitűdjének jellemzői. In Váradi, J. (Eds), Művészeti körkép – Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről (pp. 171–192). MMA MMKI.

Váradi, J. (2021). Music on the Air. In Vidulin, S. (Ed.), Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes 7. Multidisciplinary Crossroads: Researches in Music Education (pp. 159–176). Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.

Váradi, J. (2022). Zeneoktatás távhangolásban. Valóság, 65(9), 87–102.

Váradi, J. (2023). A művészeti nevelés helyzete a 21. században. Balassi Kiadó.

Váradi, J. (2021). New Possibilities in Cultural Consumption. The Effect of the Global Pandemic on Listening to Music. Central European Journal of Educational Research, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.37441/CEJER/2021/3/1/9345

Váradi, J., & Józsa, G. (2022). A zeneoktatás jellemzői az online térben. A kutatás előzménye, mintája és módszere. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 11–22). MMA MMKI.

Váradi, J., & Péter, Cs. (2022). A hangversenylátogatás új formái a digitális térben In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 117–132). MMA MMKI.

Váradi, J., & Józsa, G. (2023). Factors Affecting Attendance of and Attitudes towards Artistic Events among Primary School Children. Social Sciences 12(7), 404. https://doi.org/10.3390/socsci12070404

Váradi, J., & Józsa, G. (2024). Az alapfokú zeneoktatás jellemzői virtuális térben a Covid-19 ideje alatt. Képzés és Gyakorlat, 22(1), 7–18. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.7-18

Published

2024-04-26

Issue

Section

Studies

How to Cite

Factors affecting the child’s art education from the parents’ point of view. (2024). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 22(1), 36-45. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.36-45