Experience Worlds of Becoming a Freinet-pedagogue in Hungarian Kindergartens at the Beginning of the 1990ies
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.3.11Abstract
Beginning from the middle of the 1980ies a continuous improvement strategy has evolved in the Hungarian education, along which the changes focusing onto the democratic reorganisation of the education system could start. During this period in 1989 a research group was established in the Kindergartner Training Institute of Sopron, which has intended to realize the kindergarten adaptation of the reform pedagogy owing to the name of the French folk teacher, Célestin Freinet. As the result of the innovation thereof from September 1989 an alternative kindergarten program in the spirit of Freinet was realized at first in the country, with permission by the ministry. Owing to this initiative always more kindergartner at several points of the country has undertaken to adopt Freinet-pedagogy and to renew kindergarten education. In my study I would like to demonstrate the “experience worlds”, which were outlined from the statements of pedagogues. During my investigations I have explored the reasons and motivations hiding behind the demand and method of change and the adventures experienced during the adaptation of Freinet-pedagogy by using the method of qualitative content analysis.
References
Ehmann, B. (2003). Az egyén a történelem sodrában: a pszichikus időélmény egy típusa mint a kollektív élményuniverzum megteremtője. Magyar Tudomány, 1, 36-47.
Golnhofer, E. (2001). Az esettanulmány. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.
Horváth, G. (1994). Próbálkozásaim a Freinet-pedagógia óvodai alkalmazására. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Kasper, K. (1994). Próbálkozások a Freinet–pedagógia óvodai alkalmazására. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Koncz, J. (1996). Freinet-pedagógia az óvodában. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Kovács, B. (1993). Próbálkozások a Freinet-pedagógia óvodai alkalmazására. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Makra, L., Kuruncsai, J. & Kószó, Z. (1992). Óvoda a határon (Több alternatív elképzelés szerint dolgozó óvoda életének bemutatása). Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Molnár, K. (1993). Természetközelben a Freinet-pedagógia szellemében útkereső próbálkozásaim. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Némethné Jáger, Zs. (1994). Próbálkozások a Freinet–pedagógia óvodai alkalmazására. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Palotai, T. (1992). A Freinet-szellemű alternatív óvodai program kipróbálása. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Prókai, I. (1993). Próbálkozások a Freinet-pedagógia óvodai alkalmazására. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Sárosi, T. (1993). Próbálkozások a Freinet-pedagógia óvodai alkalmazására. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Sümeg, A. (1996). Próbálkozások a Freinet–pedagógia alkalmazására. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Szűcs, T. (1993). Próbálkozások a Freinet-pedagógia óvodai alkalmazására. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Vanyáné Kalocsai, M. (1994). Próbálkozások a Freinet–pedagógia óvodai alkalmazására. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Zabos, G. (1994). Próbálkozások a Freinet–pedagógia óvodai alkalmazására. Óvodapedagógusi szakdolgozat. Kézirat. SOE BPK Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet, Sopron.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Réka Kissné Zsámboki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.