Adult learning and mental well-being
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2018.1.12Abstract
In my study I provide an overview of professional literature about the positive and negative effects of formal and non-formal adult learning on mental well-being. I analyze for instance the joy of learning, the increase of self-confidence, the sense of success, the wider intellectual horizon and the more positive attitude to life out of some positive learning effects. As for the negative learning effects I write mostly about the role of conflicts, multilayer commitments, anxiety and the adequacy of pressure.
References
Ahl, H. (2006). Motivation in adult education: a problem solver or an euphemism for direction and control? International Journal of Lifelong Education, 25(5), 385–405. DOI: https://doi.org/10.1080/02601370600772384
Bábosik, I. – Bábosik, Z. (2006). A motiválás szerepe és alkalmazása a felnőttoktatás folyamatában. In: Koltai, D. – Lada, L. (Ed.), Az andragógia korszerű eszközeiről és módszereiről, (pp. 105–111). Budapest: Nemzeti Felnőttképzési Intézet.
Bajusz, K. (2006). A tanári kompetenciák szerepe az iskolarendszerű felnőttoktatásban. Tudásmenedzsment, 7(3) 32–37.
Bodnár, G. (2009). A felnőtt tanuló tanulási környezettel való aktív, hatékony kapcsolatépítésének feltételrendszere. In: Henczi, L. (Ed.), Felnőttoktató. A felnőttek tanításának-tanulásának elmélete és gyakorlata, (pp. 252–263). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Boga, B. (1999). Az idős emberek és a felnőttoktatás. Kultúra és Közösség, 3(1), 137–145.
Brookfield, S. (1992). Miért nem tudom ezt megérteni? Mítoszok és realitások a felnőttek tanulásának segítésében. In: Maróti, A. (Ed.) (1997), Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából, (pp. 89–93). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Cross, P. K. (1982). Adults as learners. Increasing Participation and Facilitating Learning. San Francisco-Washington-London: Jossey-Bass.
Cserné Adermann, G. (2006). Felnőtteket tanítani – a laikus tanításfelfogás csapdái. In: Feketéné Szakos, É. (Ed.), Fókuszban a felnőttek tanulása, (pp. 53–58). Gödöllő: Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Tanárképző Intézet.
Csíkszentmihályi, M. (1997). Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Durkó, M. (1988). Felnőttkori sajátosságok és a felnőttnevelés. Debrecen: Kossuth Könyvkiadó.
Engler, Á. (2011). Kisgyermeket nevelő hallgatók felsőfokú tanulmányainak vizsgálata. Debreceni Szemle, 19(2), 243–256.
Engler, Á. (2012). A felnőttkori tanulás közösségi hozadéka. In: Juhász, E. – Chrappán, M. (Ed.), Tanulás és művelődés, (pp. 238–243). Debrecen: Debreceni Egyetem.
Hidy, P. (2006). Tétlenül és tehetetlenül? A tanulás funkciói és funkcióváltozásai az időskorban. Felnőttképzés, 4(2–3), 20–25.
Jarvis, P. (2004). Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. London-New York: RoutledgeFalmer. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203561560
Kálmán, A. (2009). Az oktatástól az önálló tanulásig. Budapest: Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet.
Kerülő, J. (2008). A felnőttek tanulási motivációi. In: Juhász, E. (Ed.), Andragógia és közművelődés, (pp. 177–185). Debrecen: Debreceni Egyetem.
Kerülő, J. (2010): „Sosem gondoltam, hogy a tanulás hiányozni fog!” A felnőttkori tanulás örömei és terhei. In: Csótiné Belovári, A. (Ed.), A felnőttképzés perspektívái nemzetközi konferencia kötete, (pp. 59–64.), Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kara.
Kispálné Horváth, M. (2007). A felnőttek tanulási jellemzői II. Új Pedagógiai Szemle, 57(10), 3–23.
Knox, A. (2014): Comparing Adult Education in the United States and Other Countries. Neveléstudomány, 2(1), 6–19.
Koltai, D. (2003). A felnőttképzés elméleti, gazdasági és területi problémái. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Intézet.
Kraiciné Szokoly, M. (2004): Felnőttképzési módszertár. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó.
Kryston, M. (2011). A felnőttek szabadidős képzése a nem formális oktatás integrált része. Tudásmenedzsment, 12(2), 32–41.
Loránd, F. (2009). Gondolatok a felnőttképzés társadalmi dimenzióiról. In: Zrinszky, L. (Ed.), A megújuló felnőttképzés. Tanulmányok a neveléstudomány köréből, (pp. 23–32). Budapest: Gondolat Kiadó.
Magyar, M. (2008). Pedagógiai jellemzők, tanulási tényezők a felnőttek tanulásában. Felnőttképzés, 6(2), 1–5.
Mankó, M. (2005). Tanulási technikák. Szombathely: Berzsenyi Dániel Főiskola.
Meleg, Cs. (2006). Az iskola időarcai. Budapest-Pécs: Dialóg Campus Kiadó.
Mócz, D. (2010). Az élethosszig tartó tanulás jelentősége a 40-50 éves korosztály életútjában. Iskolakultúra, 20(4), 3–15. 1. melléklet.
Óhidy, A. (2006). Az élethosszig tartó tanulás és a felnőttképzés. Új Pedagógiai Szemle, 56(10), 114–125.
Pléh, Cs. (2004). A műveltségkép és a modern pszichológia. Educatio, 13(2), 195–
Pléh, Cs. (2012). A pozitív pszichológiai szemlélet előfutárairól. In: Oláh, A. (Ed.), A pozitív pszichológia világa, (pp. 13–18). Budapest: Akadémiai Kiadó.
Striker, S. (2005). Időskorúak képzési igényei Európában. In: Szabóné Molnár, A. (Ed.), Az idős felnőtt rétegek (45 év felettiek) felnőttképzési igényei és képzési lehetőségei, (pp. 95–126). Budapest: Nemzeti Felnőttképzési Intézet.
Szabóné Molnár, A. (2009). A tanuló felnőtt. Pedagógusképzés, 7(2–3) 199–220. DOI: https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.2-3.09
Torgyik, J. (2013). A tanulás színterei felnőtt- és időskorban. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó.
Török, B. (2006). Felnőttkori tanulás – célok és akadályok. Educatio, 15(2), 333–
Zrinszky, L. (1996). A felnőttképzés tudománya. Bevezetés az andragógiába. Budapest: Okker Oktatási Iroda.
Zrinszky, L. (2002). A tudás, mint andragógiai probléma. Tanulás az egész életen át. Magyar Pedagógia, 102(2), 131–144.
Zrinszky, L. (2006). Mi segíti a felnőttek tanulását? In: Feketéné Szakos, É. (Ed.), Fókuszban a felnőttek tanulása, (pp. 19–24). Gödöllő: Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Tanárképző Intézet.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Kispálné Horváth Mária
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.