Pedagogical innovation in the kindergarten – The idea of the nocturnal kindergarten in Szolnok

Authors

  • Dorina Hóbor Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.29

Abstract

My study is about a pedagogical innovation which seems to be quite strange and divisive at first hearing: a nocturnal kindergarten. Several questions may arise when using these two words together. Kindergarten? At night? What purpose does it serve? Is there need for this? In my research, we can also get answers to these questions. Using a questionnaire, I examined these issues with two target groups, parents and kindergarten teachers. The topic, as I predicted, was completely divisive, opposing views were expressed, the analysis of which was very interesting. It is puzzling how differently the topic was approached. What can be said for sure is that this pedagogical innovation will also have a long way to go to be possibly accepted widely in the future.

Author Biography

  • Dorina Hóbor, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    master's student, kindergarten teacher
    hobord@gmail.com

References

Bagdy, E. (1995). Családi szocializáció és személyiségzavarok. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Becze, O. (2010). „Lépésről lépésre” egy pedagógiai innováció nyomában. [Doktori értekezés]. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest

Derecskei, A. – Zoltayné, P. Z. (2012). Vitás kreativitás – szakirodalmi áttekintés a kreativitás fogalmáról (TM. 89. sz. műhelytanulmány). Budapest: Budapesti Corvinus EgyetemVállalatgazdaságtani Intézet

Dobos, K. (2004). Az innováció. Új Pedagógiai Szemle, 54. évf.. 9. sz. pp. 38–48.

Havas, A. (1998). Innovációs elméletek és modellek. (pp. 33-57.) Megjelent: Inzelt Annamária (szerk) Bevezetés az innovációmenedzsmentbe. Budapest: Műszaki Könyvkiadó. pp. 33–57.

Hámori, B.– Szabó, K. (szerk.) (2012). Innovációs verseny: Esélyek és korlátok. Budapest: AULA Kiadó Kft.

Kissné Zsámboki, R. (2015). Egy Freinet–szellemű óvodai innováció az 1990-es évek alternatív pedagógiai mozgalmában. Pécs: Edenscript Kft.

Kovács, Gy. (2004). Innováció, technológiai változás, társadalom: újabb elméleti perspektívák. Szociológiai Szemle, 2004/3. sz. pp. 52–78.

Kozma, T. (1999). Bevezetés a nevelésszociológiába. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó

Rogers, E. M. (1983). Diffusion of Innovations. New York: Free Press

Internetes források

https://www.szoljon.hu/kozelet/helyi-kozelet/ejjeli-ovodat-nyitnak-a-szechenyi-varosreszben-1734185/ letöltve: 2020.10.03. 22:40

https://sokszinuvidek.24.hu/viragzo-videkunk/2019/06/13/ejszakai-ovoda-szolnok-tiszavirag-fesztival101721/ letöltve: 2020.10.03. 22:45

forrás letöltve: 2020.10.03. 22:50

https://index.hu/video/2019/08/18/ejszakai_ovoda_szolnok/ letöltve: 2020.10.03. 22:55

https://www.borsonline.hu/aktualis/ejszaka-is-vigyaznak-a-szolnoki-oviban-a-kicsikre/177043 letöltve: 2020.10.03. 23:05

https://ketkes.com/szolnokon-ejszakai-ovodaban-buliznak-a-gyerekek-hogy-a-szulok-is-bulizhassanak/ letöltve: 2020.10.03. 23:20

https://nlc.hu/szabadido/20190726/szabad-este-a-szuloknek-buli-a-gyerekeknek-bemutatjuk-az-ejszakai-ovodat/ letöltve: 2020.10.03. 23:45

forrás letöltve: 2020.10.03. 23:55

https://www.szuloklapja.hu/hirek-erdekessegek/6206/ejszakai-ovi-a-kicsiknek-hogy-a-szulok-egyutt-tolthessenek-egy-estet-szolnokon-nagy-nepszerusegnek-orvend-az-otlet.html letöltve: 2020.10.04. 0:15

http://debrecen.imami.hu/helyi-hirek/ejszakai-ovoda-legjobb-buli letöltve: 2020.10.04. 0:35 https://she.life.hu/herself/20190820-ejszakai-ovoda-veranya-nem-potolhat-senki.html letöltve: 2020.10.04. 0:40

Published

2020-10-23

Issue

Section

Mestermunkák - válogatás a Benedek Elek Pedagógiai Kar mesterszakos hallgatóinak kutatásaiból

How to Cite

Pedagogical innovation in the kindergarten – The idea of the nocturnal kindergarten in Szolnok. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(3-4), 303-318. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.29