Integration: Yes or No? Kindergarten teachers’ opinion about integration of children with special educational needs
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.24Abstract
In the last few years, the number of kindergarten age children with special educational needs has constantly risen. In parallel, the number of integrated children in Hungarian kindergartens has also grown (KSH educational data). Because of this, successful integration is becoming more and more important. One of the most important subjective conditions of the integrated education is the teacher as such (Csányi, 2000). Therefore, in my research, looking for coherency among other things, I asked kindergarten teachers how they see integration in 2020, and how they rate their basic kindergarten training in the aspect of special educational needs. The results show that 72% of the respondents think that integration is difficult for them to manage. The point-biserial correlation has shown that experience does not make integration easier (p = 0.36). Another outcome of this research is that, for the kindergarten teachers, children with autism spectrum disorder are the most challenging to integrate.
References
Az 1991. évi LXIV. törvény, a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről. [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99100064.tv [2020.10.12.]
Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról. [online] https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99300079.TV [2020.10.12.]
Az 1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról.[online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99800026.tv [2020.10.12.]
A 2003. évi LXI. törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról. [online] https://mkogy.jogtar.hu/getpdf?docid=a0300061.TV&targetdate=fffffff4&referer=lawsandresolutions [2020.10.12.]
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv [2020.10.12.]
A 23/1997. (VI. 4.) MKM rendelet a Fogyatékos gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Fogyatékos tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelve kiadásáról. [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700023.MKM&txtreferer=A0500002.OM [2020.10.15.]
A 269/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet a felsőoktatási intézmények felvételi eljárásainak általános szabályairól. [online] http://jogszabalyfigyelo.hu/index.php?id=m993qvtwdj0aoezdo&state=20050714&menu=view [2020.10.12.]
A 28/2000. (IX.21.) OM rendelete a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. [online] http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/28-2000-ix-21-om [2020.10.12.]
A 29/2002. (V. 17.) OM rendelet a fogyatékossággal élő hallgatók tanulmányainak folytatásához szükséges esélyegyenlőséget biztosító feltételekről. [online] https://docplayer.hu/86792129-2002-v-17-om-rendelet-a-fogyatekossaggal-elo-hallgatok-tanulmanyainak-folytatasahoz-szukseges-eselyegyenloseget-biztosito-feltetelekrol.html [2020.10.12.]
A 32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet, a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról. [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200032.EMM&txtreferer=A1100190.TV [2020.10.15.]
Baloghné, B. A. (2013 a.) Az integrált óvodai nevelés helyzetének vizsgálata az óvodapedagógus–képzésben különös tekintettel a sajátos nevelési igényű gyermekekre. [Doktori disszertáció]. Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Budapest [online] http://ppkteszt.elte.hu/file/Baloghne_Bakk_Adrienn_dissz.pdf [2020.10.12.]
Baloghné, B. A. (2013 b.). Soproni óvodapedagógus hallgatók felkészültségének vizsgálata a fogyatékossággal élő gyermekek együttnevelésére. In: Képzés és Gyakorlat, 11. évf. 1–4. sz. [online] forrás [2020.10.13.]
Bárdonicsekné, K. K. (2010). Integráció, szegregáció, egyéni fejlesztésen alapuló oktatás. In: Új pedagógiai szemle, 60. évf. 6–7. sz. pp. 105–112.
Borsfai, L. (2007). Együttnevelés vagy különnevelés a sajátos nevelési igényû gyermekek és a fiatalok körében. In: Mester és tanítvány– konzervatív pedagógiai folyóirat, 4. évf. 14. sz. pp. 24–32. [online] https://btk.ppke.hu/uploads/articles/6694/file/14.pdf [2020.10.12.]
Csányi, Y. (1990). Fogyatékosok integrációja – nemzetközi és hazai áttekintés. In: Gyógypedagógiai Szemle, 18. évf. 4. sz. pp. 271–279.
Csányi, Y. (2000): A speciális nevelési szükségletû gyermekek és fiatalok integrált neveléseoktatása. In: Illyés S. (szerk.) Gyógypedagógiai alapismeretek. Bp., ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Fõiskolai Kar. pp. 379–408.
Csányi, Y. (2004). Integrációs párhuzamok és eltérések egy holland-magyar projekt alapján. In: Gyógypedagógiai Szemle, 23. évf. 2. sz. pp. 116–120. [online] http://epa.oszk.hu/03000/03047/00025/pdf/EPA03047_gyosze_2004_2.pdf [2020.10.15.]
Huberman, M. (1992). Teacher Development and Instructional Mastery In: Andy Hargreaves and Michael G. Fullan: Understanding Teacher Development. Cassell London pp. 122–142.
Illyés, S. (2001). Az eszmény, a törvény, a tradíció és a feltételek a közoktatás megújulásában. In: Fejlesztő Pedagógia, 12. évf. 3. sz. 3. pp. 4–6.
Jászi, É. (2006): Gondolatok az együttnevelésről, a többségi pedagógia tükrében. In: Módszertani közlemények, 46. évf. 5. sz. pp. 196198.
Jászi, É. (2013). Az együttnevelés kihívásai a pedagógusképzésben– Fogyatékos és nem fogyatékos gyermekek együttneveléséről alkotott pedagógusvélemények jellemzőinek vizsgálata. [Doktori disszertáció]. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest http://ppkteszt.elte.hu/file/Jaszi_Eva_dissz.pdf [2020.10.14.]
Kerber, Z. (1999). Pro és kontra az integrációról: beszélgetés Kereszty Zsuzsával és Salné Lengyel Máriával. In Új pedagógiai szemle, 49. évf. 10. sz. pp.52–61. [online] https://epa.oszk.hu/00000/00035/00031/1999-10-lk-Kerber-Pro.html [2020.10.15.]
Kőpatakiné, M. M. (2009 b.): A befogadás megvalósulása felé. In: Kőpatakiné Mészáros Mária (szerk.): Táguló horizont – pedagógusoknak az együttnevelésről. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. [online] http://www.ofi.hu/befogadas-megvalosulasa-fele [2020.10.15.]
Kőpatakiné, M. M. szerk., (2009 a.): Együttnevelés határon innen és túl. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest. [online] http://mek.oszk.hu/12900/12997/12997.pdf [2020.10.17.]
Laki, T. (2010). Az együttnevelés műhelye – a RAMPA integrációs programsorozatának tapasztalatai. In: Új pedagógiai szemle, 60. évf. 1–2. sz. pp. 73–93 [online] https://epa.oszk.hu/00000/00035/00139/pdf/EPA00035_upsz_2010_1-2_073-093.pdf [2020.10.15.]
Mátai, E. (2016). Óvodapedagógusok sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjával kapcsolatos attitűdjének vizsgálata. In: Kovácsné Tóth Tímea (ed.). Sajátos nevelési igények méltányos pedagógiai Konferencia II., pp. 4–30. [online] https://mek.oszk.hu/16400/16412/16412.pdf [2020.10.12.]
Mayer, J. szerk., (2011). Merre tovább? Az iskolai integráció dilemmái. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest. [online] http://mek-oszk.uz.ua/14200/14264/14264.pdf [2020.10.15.]
Oktatási adatok, 2012/2013. In: Statisztikai Tükör, 7. évf. 32. sz. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1213.pdf [2020.10.12.]
Oktatási adatok, 2013/2014. In: Statisztikai Tükör, 8. évf. 39. sz. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1314.pdf [2020.10.12.]
Oktatási adatok, 2014/2015. In: Statisztikai Tükör, 9. évf. 31. sz. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1415.pdf [2020.10.15.]
Oktatási adatok, 2015/2016. In: Statisztikai Tükör, 2016. április 28. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1516.pdf [2020.10.12.]
Oktatási adatok, 2016/2017. In: Statisztikai Tükör, 2017. május. 11. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1617.pdf [2020.10.12.]
Oktatási adatok, 2017/2018. In: Statisztikai Tükör, 2018. május. 31. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1718.pdf [2020.10.15.]
Oktatási adatok, 2018/2019. In: Statisztikai Tükör, 2019. május. 28. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1819.pdf [2020.10.12.]
Orosz, A. (2008). Hallássérült gyermekek integrált nevelése különös tekintettel az oktatásszervezési kérdésekre. [Doktori disszertáció] Eötvös Lóránd Tudományegyetem,Budapest. [online] http://ppkteszt.elte.hu/file/Orosz_Angela_dissz.pdf
Pinczés, Zs. (2019). Egyenlő esélyeket mindenkinek! Vagy mégsem? – Avagy az integrált ok- tatás árnyaltsága. Online Pszichológia, [online] https://mindsetpszichologia.hu/egyenlo-eselyeket-mindenkinek-vagy-megsem-avagy-az-integralt-oktatas-arnyaltsaga [2020.10.19.]
Réthy, E. (2002). A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatása európában–Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdése. In: Magyar Pedagógia, 102. évf. 3. szám. pp. 281–300. [online] http://www.magyarpedagogia.hu/document/endrene_rethy-the_education_of_children_with_special_needs_in_the_eu.pdf [2020.10.12.]
Salné, L. M. (2001). Fogyatékos gyermekek és tanulók helyzete az ezredfordulón. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia. [online] https://kiadvany.suliszerviz.com/kiadvanyok/25-kiadvany-2001/1026-2001-dr-salne-lengyel-maria-fogyatekos-gyermekek-es-tanulok-helyzete-az-ezredforulon [2020.10.12.]
Szabó, I. (1994). Bevezetés a szociálpszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Vargáné, M. L. (2006). Inkluzív nevelés – Az integrált oktatás jogi háttere –Kézikönyv a pedagógusképző intézmények számára. [online] http://rs1.szif.hu/~nyeki/okt/jog_hatter.pdf [2020.10.15.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fehér Ágnes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.