Teaching Dictionary Use at Károli Gáspár University ff the Reformed Church in Hungary
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.11Abstract
Dictionaries have long been recognised as an essential learning resource. We can find many specialised and user-friendly dictionaries in the market. Problems may arise when teachers and learners do not know how to use these materials to assist learning. This paper shows how dictionary skills can be integrated into the English syllabus and taught explicitly in class. In this way, teachers will be able to play an important role in building a bridge between lexicographers and unskilled learners.
References
Atkins, B. T. S. & Varantola, K. (1997). Monitoring dictionary use. International Journal of Lexicography, 10(1), pp. 1–45. DOI: https://doi.org/10.1093/ijl/10.1.1
Barnhart, C. (1962). Problems in editing commercial monolingual dictionaries. In Householder, F. W. & Saporta, S (Eds.) Problems in Lexicography. International Journal of American Linguistics 28(2), (pp. 161–181) Bloomington: Indiana Research Centre for Language and Semiotic Studies.
Battenburg, J. (1991). English Monolingual Learners’ Dictionaries: A user-oriented study. Lexicographica Series Maior 39. Tübingen: Niemeyer Verlag.
Dringó-Horváth, I., P. Márkus, K. & Fajt, B. (2020). Szótárhasználati ismeretek vizsgálata német és angol szakot végzettek körében. Modern Nyelvoktatás, 26(4), pp. 16–38.
Fóris, Á. (2018). Lexikológiai és lexikográfiai ismeretek magyar (mint idegen nyelv) tanároknak. Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem–L’Harmattan Kiadó.
Gonda, Zs. (2009). A szótárhasználati kompetencia elsajátítása és fejlesztése. Anyanyelv-pedagógia. 2. szám, [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=160 (megtekintve: 2021. január 12.).
Hessky, R. & Bárdosi, V. (1992). Frazeológiai egységek szótári leírásának kérdései. Filológiai közlöny, 38(1–2), pp. 103–113.
Holló, D., Kontráné Hegybíró, E. & Tímár, E. (1996). A krétától a videóig. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Lew, R. (2004). Which dictionary for whom? Receptive use of bilingual, monolingual and semibilingual dictionaries by Polish learners of English. Poznan: Motivex.
Lew, R. (2007). Can dictionary skills be taught? The effectiveness of lexicographic training for primary-school-level Polish learners of English. Proceedings of the XIII Euralex International Congress, pp. 1273–1289.
Márkus, K. & Szöllősy, É. (2006). Angolul tanuló középiskolásaink szótárhasználati szokásai- ról. In: Magay, T. (Ed.) Szótárak és használóik. Lexikográfiai füzetek 2., (pp. 95–116). Budapest: Akadémiai Kiadó.
M. Pintér, T. (2019). Digitális kompetenciák a felsőoktatásban. Modern Nyelvoktatás, 25(1), pp. 47–59.
P. Márkus, K. (2019). Szótárhasználati munkafüzetek az oktatásban – használatban a Tanulószótárak. Modern Nyelvoktatás, 25/2, pp. 42–62.
P. Márkus, K. (2020a). Szótárhasználati munkafüzet – Angol tanulószótár. Szeged: Maxim Könyvkiadó.
P. Márkus, K. (2020b). Szótárhasználati munkafüzet – Angol gyerekszótár. Szeged: Maxim Könyvkiadó.
Quirk, R. (1973). The social impact of dictionaries in the UK. Annals of the New York Academy of Sciences, 211(1), pp. 76–88. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1973.tb49473.x
Tomaszczyk, J. (1979). Dictionaries: users and uses. Glottodidactica, 12, 103–119.
Tóth Á., P. Márkus K. & Pődör D. (megj. alatt). Lexikográfia és szótárdidaktika az angoltanárképzésben – helyzetkép.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 P. Márkus Katalin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.