Könyvtárpedagógia - a gyakorlatban és képzésként

Szerzők

  • Müller Zsuzsanna Debreceni Egyetem

Absztrakt

Napjainkra jelentős változások mentek végbe mind az oktatási, mind a könyvtári gyakorlatban. Egyre több információt kell átadni a diákoknak egyre kevesebb idő alatt, ami a tanítási folyamatokról az önálló ismeretszerzési módszerek megismertetésére helyezte a hangsúlyt. A könyvtárpedagógia, s az ezzel együtt megjelent új feladatok nagymértékben befolyásolták az iskolai könyvtárak szerepét és a könyvtárostanárokkal szembeni elvárásokat. Ezt az új szerepvállalást próbálja megkönnyíteni egyrészt a szakirodalom, amely rendkívül hasznos útmutatást nyújt az iskolai könyvtárosok és más szakmabeliek számára is, valamint a nemrég akkreditált könyvtárpedagógia-tanár mesterszak is, amely éppen azokat az ismereteket igyekszik pótolni, amelyek a hagyományos könyvtárosképzésnek nem alapkövetelményei.

Információk a szerzőről

  • Müller Zsuzsanna, Debreceni Egyetem

    PhD-hallgató

Hivatkozások

Bondor Erika (2007): Iskolai könyvtárak fejlesztése, menedzselése informatikai eszközökkel. Könyvtárostanárok Egyesülete, Budapest.

Balogh Mihály (2007): Jelentés az iskolai (kollégiumi) könyvtárakban 2006-ban végzett szakfelügyeleti vizsgálatról. In: Elektronikus Könyv és Nevelés. 2007/9. 2. szám. 7–22. [online] < URL: http://www.tanszertar.hu/eken/2007_02/bm_0702.htm> [2010. július 28.]

Balogh Mihály–Dömsödy Andrea (2008): Jelentés az iskolai (kollégiumi) könyvtárakban 2007-ben végzett szakfelügyeleti vizsgálatról. In: Elektronikus Könyv és Nevelés. 2008. 4. szám, [online] < URL: http://www.tanszertar.hu/eken/2008_04/bm_da_0804.htm> [2010. július 28.]

Boda István Károly (2008): Lehetőségek informatikus könyvtáros diploma szerzésére a Debreceni Egyetem Informatikai Karán. In: Könyvtári kis híradó 2008/13. 3. szám. 11.

Celler Zsuzsanna-Csík Tibor (2005): Az iskolai (kollégiumi) könyvtárakban 2004-ben végzett könyvtári szakfelügyeleti vizsgálat. In: Elektronikus Könyv és Nevelés. 2005. 4. szám, [online] < URL: http://www.tanszertar.hu/eken/2005_04/c_cs.htm> [2010. július 28.]

Dán Krisztina (2002): Iskolai könyvtári ismeretek. Könyvtári Intézet, Budapest.

Dán Krisztina (2004): Az iskolai könyvtárak fejlesztésének stratégiája. In: Emmer Gábomé (szerk.): Az iskolai könyvtár új modellje a gyakorlatban. Könyvtárostanárok Egyesülete : Flaccus Kiadó, Budapest. 110–121.

Dömsödy Andrea (2003): Könyvtár-pedagógia. Könyvtárostanárok Egyesülete: Flaccus Kiadó, Budapest.

Dömsödy Andrea (2008): Az iskolai könyvtári szakfelügyelet 2002-2008 között. In.: Richlich Ilona (szerk.): A könyvtári szakfelügyeletről: tájékoztató a 2002-2008 közötti szakfelügyeleti vizsgálatok eredményeiről. Könyvtári Intézet, Budapest. 72–84.

Gereben Ferenc (2002): Olvasás- és könyvtárszociológiai vizsgálatok Magyarországon. In: Horváth Tibor, Papp István (szerk.): Könyvtárosok kézikönyve. 4. kötet: Határterületek. Osiris, Budapest. 17–50.

Kovács Mária (2004): Használóképzés, avagy a könyvtárhasználati ismeretek oktatása. In: Emmer Gábomé (szerk.): Az iskolai könyvtár új modellje a gyakorlatban. Könyvtárostanárok Egyesülete : Flaccus Kiadó, Budapest. 29–36.

Mészáros István (1997): Iskolai könyvtárak a magyar neveléstörténetben. Kráter Műhely Egyesület, Budapest. 5–16.

Nagy Attila-Katsányi Sándor: Olvasáslélektan és -pedagógia. In: Horváth Tibor Papp István (szerk.): Könyvtárosok kézikönyve. 4. kötet: Határterületek. Osiris, Budapest. 51–68.

Ugrin Gábomé (2000): Könyvtárpedagógia. Iskolakultúra 2000/10. 4. szám. 60–69.

Varga Zsuzsa (2004): Hazai helyzetkép az iskolai könyvtárakról. In: Emrner Gábomé (szerk.): Az iskolai könyvtár új modellje a gyakorlatban. Könyvtárostanárok Egyesülete: Flaccus Kiadó, Budapest. 97–109.

Letöltések

Megjelent

2010-04-30

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Könyvtárpedagógia - a gyakorlatban és képzésként. (2010). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 8(1), 55-62. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5337