Kommunikációs poliszémia és fogalmi széttartás: a kommunikáció és társszavainak értelmi mintázata az ezredforduló magyar írásos köznyelvében

Szerzők

  • Fodorné Tóth Krisztina

Absztrakt

A kommunikáció poliszémikus lexikai egység, többjelentésűként használjuk mind a tudományos, mind a köznapi diskurzusokban. A többértelműség folyamatos szem előtt tartása nem elsősorban a mindennapi élethelyzetek során elengedhetetlen, mint a kutatási és mindenekelőtt a pedagógiai gyakorlatban, a „hozott” kommunikáció-értelmezések és a tananyagba épített kommunikáció-felfogás egyeztetése érdekében. A többféle értelmezési kör ugyanis ebben az esetben több fogalmi magra utalhat.

Hivatkozások

Béres István, Horányi Ö. (szerk.) (2001): Társadalmi kommunikáció. Osiris Kiadó, Budapest

Biber, Douglas; S. Conrad; R. Reppen (2001): Corpus Linguistics. Investigating Language Structure and Use. Cambridge University Press, Cambridge

Bibok Károly; Németh T. E. (szerk.): Általános nyelvészeti tanulmányok XX. Tanulmányok a pragmatika köréből. Akadémiai Kiadó, Bp. 2004, 325 p. (Bibok Károly: A szójelentés lexikai pragmatikai megközelítése, pp. 37-77; Németh T. Enikő: A kommunikatív nyelvhasználat elvei, 221–254.)

Bibok Károly; Németh T. E.: How the lexicon and context interact in the meaning construction of utterances. In: Németh T., E., Bibok K. (szerk.): Pragmatics and the flexibility of word meaning. Elsevier, Oxford, 2001. 291–320. doi: https://doi.org/10.1163/9780585474267_015

Bibok Károly; Németh T. E.: Lexikai és kontextuális információk interakciója a megnyilatkozás-jelentés megalkotása során. In: Maleczki Mária (szerk.): A mai magyar nyelv leírásának újabb módszerei V. Szegedi Tudományegyetem, Szeged, 2002. 335–367.

Domschitz Mátyás: Bevezető tanulmány. ORTT Stratégiai Kutatások és Elemzések, Bp. 2004-2005.

Fodorné Tóth Krisztina: „Kommunikáció – szóhasználat és referencia” In Tudásmenedzsment, XII. évf. 1. sz. PTE FEEK, Pécs, 2011. 75–82.

Fodorné Tóth Krisztina: Kommunikációs poliszémia és fogalmi széttartás: a kommunikáció és társszavainak értelmi mintázata az ezredforduló magyar írásos köznyelvében (doktori disszertáció, kézirat, Pécs, 2011, 139.)

Hamp Gábor: A (társadalmi) kommunikáció filozófiai aspektusairól. In Béres István, Horányi Ö. (szerk.): Társadalmi kommunikáció. Osiris, Bp. 1999. 278-297.

Hamp Gábor: Kölcsönös tudás: Kommunikáció és megismerés. Typotex Elektronikus Kiadó, Bp. 2006, 154 p.

Horányi Özséb (szerk.): A kommunikáció mint participáció. Typotex-AKTI, Bp. 2007. 329.

Horányi Özséb: Arról, ami szignifikatív, arról, ami kommunikatív, és arról, ami problematikus. (Szinopszis, 7.3 változat) Kézirat, 2009.http://ozseb.horanyi.hu/participacio/szinopszis7_3.htm (utolsó letöltés: 2011. február 28.)

Horányi Özséb: Arról, ami szimbolikus, és arról, ami kommunikatív. (Szinopszis, 7.1. változat) Kézirat, 2003. http://ozseb.horanyi.hu/participacio/szinopszis7.1.htm (utolsó letöltés: 2011. március 8.)

Infante, Dominic A.; A. S. Rancer; D. F. Womack: Building Communication Theory. Prospect Heights, Waveland, 1990, 469.

Infante, Dominic A.; A. S. Rancer; D. F. Womack: Building Communication Theory. Prospect Heights, IL: Waveland Press, 1997, 469.

John, Bonnie E., Packer, Hilary: Learning and using the cognitive walkthrough method: a case study approach. Conference on Human Factors in Computing Systems, Denver, Colorado, 1995. 429–436. doi: https://doi.org/10.1145/223904.223962

Moscovici, Serge: Psychoanalysis: it’s image and it’s public. Polity Press, 2008, 384.

Moscovici, Serge: Social Representations. Explorations in Social Psychology, Polity Press, 2000, 313 p.

Moscovici, Serge: Társadalom-lélektan. Válogatott tanulmányok. Osiris, Bp. 2002

Rosengren, Karl Erik: Kommunikáció. Typotex Kiadó, Bp. 2008. 259.

Schiller, Dan: Theorizing Communication. A History. Oxford University Press, New York, 1996, 275. doi: https://doi.org/10.1093/oso/9780195101997.001.0001

Sperber, Dan; Wilson, D.: Relevance. Communication and Cognition. Oxford: Blackwell, Oxford, 1986, 326.

Sperber, Dan; Wilson, D.: Relevance: Communication and Cognition. Blackwell, Oxford, Cambridge, 1995, 326.

Letöltések

Megjelent

2011-12-20

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Kommunikációs poliszémia és fogalmi széttartás: a kommunikáció és társszavainak értelmi mintázata az ezredforduló magyar írásos köznyelvében. (2011). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 9(3-4), 76-91. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5232