Milyen politikai és gazdasági cselekedetekre szocializálja a tehetséges közszereplőt az ellenféllel vagy ellenséggel szemben a Biblia és a Korán?

Szerzők

  • Varga Norbert Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron
  • Szikra Andrea Sopron

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.27

Absztrakt

A 21. század társadalmai szinte evidensnek tartják azoknak a tehetségeknek a feltérképezését és szocializálását, akik csúcsteljesítményükkel elősegíthetik saját nemzetük vagy – globálisabb szemüvegen keresztül tekintve – a föld népei számára a közjó megvalósulását. Kiemelkedően fontosnak tűnik ez a felgyorsult világban, ahol a társadalmi-gazdasági folyamatokon belül egyre markánsabban jelenik meg egy olyan bizonytalansági faktor, amely nagy részben csökkenti a társadalmi-gazdasági folyamatokra vonatkozó prognózisok és rizikó-analízisek hatékonyságát. Az említett társadalmi tünetek feltérképezésére és orvoslására egy olyan politikai-gazdasági elit lehet képes, amely kompetenciával bír az adott területen, és tulajdonságai leírhatók a tehetség fogalmával. A Biblia és a Korán emberképének ismerete nélkül nem adhatunk választ arra a kérdésre, hogy a közéletben megjelenő tehetség számára milyen a helyes gazdasági-politikai cselekvés az ellenféllel vagy ellenséggel szemben.

Információk a szerzőről

  • Szikra Andrea, Sopron

    angoltanár

Hivatkozások

Barkun, Michael: Religious Violence and the Myth of Fundamentalism. In: Weinberg, L. & Pedahzur, Ami (Eds.): Religious Fundamentalism and Political Extremism. London, Frank Cass Publisher, 2004. 55–70. p. doi: https://doi.org/10.4324/9780203010969

Czeizel, Endre: Sors és tehetség. Budapest, FITT Image és Minerva Könyvkiadó, Párbeszéd Társaság, L’Harmattan Kiadó, 1997. 297–320. p.

Csíkszentmihályi, Mihály: A fejlődés útjai. A harmadik évezred pszichológiája. Budapest, Nyitott Könyvműhely, 2008.

Dohmen, Christoph: Das Bilderverbot. Seine Entstehung u. s. Entwicklung im Alten Testament. (Bonner biblische Beiträge 62). Bonn, Königstein, Ts., Hanstein, 1985.

Eliade, Mircea: Vallási hiedelmek és eszmék története. Budapest, Osiris Kiadó, 2006.

Fitzmyer, Joseph A. S.J.: Levél a Rómaiaknak. In: Jeromos Bibliakommentár II., Az Újszövetség könyveinek magyarázata. Budapest, Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat, 2003. 385–443. p.

Frenkl, Róbert: Sporttehetség. In: Czeizel Endre – Gáborjáni Péter – Gyarmathy Éva – Palotás János – Százdi Antal (szerk.): Magyar Tehetséggondozó Társaság, Almanach 2002. Budapest, Petit Real, Budapest, 2002. 63–68. p.

Frenkl, Róbert: Az emberi teljesítés, mint érték, hatása az élet kiteljesedésében, a Biblia tükrében és napjainkban. In: Závoti, Józsefné (szerk.): „Amit a legkisebbel tesztek azt énvelem teszitek”. Sopron, Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó, 2010. 37–42. p.

Gagné, Françoys – Bégin, Jean – Talbot, Lise: How well do peers agree among themselves when nominating the gifted or talented? In: Gifted Child Quarterly, vol. 37 (no. 1.), 1993. 39–45. p. doi: https://doi.org/10.1177/001698629303700106

Gnilka, Joachim: Biblia és Korán. Budapest, Szent István Társulat, 2007.

Gyarmathy, Éva: A tehetség. Fogalma, összetevői, típusai és azonosítása. Budapest ELTE Eötvös Kiadó, 2011.

Harsányi, István: Tehetségvédelem. Budapest, Magyar Tehetséggondozó Társaság, 1994.

Landau, Erika – Tarján, T. Katalin: Bátorság a tehetséghez. Budapest, Calibra Kiadó, 1997.

Ogilvie, Eric: Gifted Children in Primary Schools. Macmillan Educ. Ltd, 1973.

Rostoványi, Zsolt: Az iszlám világ és a Nyugat. Budapest, Corvina, 2004.

Schulz, Esther: Der Mensch als Bild Gottes – der Mensch an der Grenze des Lebens. Ein Leitbild des seelsorglichen Handelns. Erfurter Theologische Studien, Band 86, Leipzig, St. Benno-Verlag, 2005.

Sisk, Dorothy A.: Leadership education for the gifted. In: Heller, K. A. – Mönks – Passow, A.H. (Eds).: International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent. Oxford, Pergamon, 1993. 491–505. p.

Tannenbaum, Abraham J.: Giftedness: psychosocial approach. In: Sternberg, R.J. – Davidson, J. E. (Eds.): Conceptions of Giftedness. Cambridge, Cambridge University Press, 1986. 21–52.

Terman, Lewis Madison: The physical and mental traits of gifted children. In: Tannenbaum, Abraham J. (1986): Giftedness: psychosocial approach. In: Sternberg, R. J. – Davidson, J. E. (Eds.): Conceptions of Giftedness. Cambridge, Cambridge University Press, 1924.

The Noble Qur’an. < URL: http://quran.com. Letöltve: 2014. szeptember 25.

The Sacred Bible (2009) Catholic Public Domain Version, Original Edition. Ronald L. Conte Jr., translator and editor. < URL: http://www.sacredbible.org/catholic/index.htm. Letöltve: 2014. szeptember 25.

Varga, Norbert: A Biblia és a Korán politika- és gazdaságképe. Kolozsvár – Budapest, Exit Kiadó – Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2013.

Viviano, T. Benedict O. P.: Evangélium Máté szerint. In: Jeromos Bibliakommentár II., Az Újszövetség könyveinek magyarázata. Budapest, Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat, 2003. 95–161.

Wolff, Hans Walter: Az Ószövetség antropológiája. Harmat-Porta, 2001.

Wright, Addison G. – Murphy, Roland E. – Fitzmyer, Joseph A. (2003): Izrael története. In: Jeromos Bibliakommentár III., Biblikus tanulmányok. Budapest, Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat, 2003.

Letöltések

Megjelent

2015-06-28

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Milyen politikai és gazdasági cselekedetekre szocializálja a tehetséges közszereplőt az ellenféllel vagy ellenséggel szemben a Biblia és a Korán?. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 387-397. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.27