Community service-learning activities and experiences of the Hungarian national park directorates
DOI:
https://doi.org/10.56617/tl.3586Keywords:
community service-learning, environmental education, good practices, national park directorate, nature conservationAbstract
Compulsory community service-learning was launched in 2012 in Hungary. We studied how the Hungarian national park directorates have cooperated with secondary schools during the past six years within this program via giving tasks for secondary school students to fulfil their community service in protected areas. Eight of the ten national park directorates host students, most of them constantly since 2012. Number of cooperating secondary schools varies between 8 and 50 per each directorate; almost all of them are situated in the operational area of the directorate. Each national park hosts 20 to 700 students annually (greater numbers mean groups of students rather than individuals). Some students spend only a couple of hours community service at a national park directorate, while others fulfil the whole 50 hours compulsory service at one directorate. The main activities that secondary school students do are helping in festivals, summer camps, and national park information centres; nature conservation works, habitat reconstructions, research, monitoring; and maintenance works. Majority of the directorates handle the community service-learning program primarily as a means of environmental education and attitude forming, to create effective contact with secondary school students who are otherwise hard to reach. We present some good practices from this point of view.
References
Babbie, E. 1996: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest.
Bertomeu, P. F., Gonzales, E. L. 2014: El Aprendizaje y el servicio en educacion secundaria. Revista Iberoamericana de Educación 64(2): 1-15. https://doi.org/10.35362/rie642365
Bodó M. 2015: Az Iskolai Közösségi Szolgálat bevezetésének tapasztalatai. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest.
Čeřovský, J. 1971: Environmental education in the school curriculum. Biological Conservation 3(4): 301-302. https://doi.org/10.1016/0006-3207(71)90347-8
Ching, S. H. 2018: Turning a Service Learning Experience into a Model of Student Engagement: The Lighthouse Heritage Research Connections (LHRC) Project in Hong Kong. The Journal of Academic Librarianship 44(2) https://doi.org/10.1016/j.acalib.2018.02.007
Demokratikus Ifjúságért Alapítvány 2012: Módszertani kézikönyv iskolai közösségi szolgálati tevékenységek és projektek megvalósításához. DIA, Budapest.
Héra G., Ligeti Gy. 2005: Módszertan. Osiris Kiadó, Budapest.
Hodges, K. E. 2016: Enhancing student engagement and learning via the optional Biodiversity Challenge. Global Ecology and Conservation 5: 100–107. https://doi.org/10.1016/j.gecco.2015.11.010
Huy, M. Q., Sharma, S. 2017: Devising a Guideline for Conservation Education for Secondary Students. Redefining Diversity & Dynamics of Natural Resources Management in Asia 3: 163–176. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-805452-9.00011-4
Hyndorn, D. L. 2007: Community Service-Learning in Statistics: Course Design and Assessment. Journal of Statistics Education 15(2) https://doi.org/10.1080/10691898.2007.11889464
Karema, A. F. H. A, Osman, K., Meerah, T. S. M. 2010: The effectiveness of classroom and non classroom activities on developing Saudi Arabian secondary students’ environmental values. Procedia Social and Behavioral Sciences 9: 408–413. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.173
Knowledge Development Centre 2007: The Impact of High School Mandatory Community Service Programs on Subsequent Volunteering and Civic Engagement. Research Report. Toronto.
Kőszegi M., Bottlik Zs., Telbisz T., Mari L. 2015: Human-environment relationships in modern and postmodern geography. Hungarian Geographical Bulletin 64(2): 87–99. https://doi.org/10.15201/hungeobull.64.2.1
Kulcsár N. 2015: Consumer value dimensions of rural tourism in Hungary. Hungarian Geographical Bulletin 64(2): 127–141. https://doi.org/10.15201/hungeobull.64.2.4
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2016: Ajánlás az iskolai közösségi szolgálat környezet- és természetvédelmi területen való végzéséhez. OFI, Budapest.
A 2005. LXXXVIII törvény a közérdekű önkéntességről
Nemzeti Köznevelés Törvény (2011. évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről)
A 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Lipka Borbála, Bodó Márton, Varga Attila, Farkas Gabriella, Malatinszky Ákós
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).