The analysis of market concentration in Hungarian tertiary education through enrolment data
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2014.01.01.38-46Keywords:
Tertiary education, Enrolment data, Marketisation trends, Market structure, Metrics of concentrationAbstract
As a result of its dynamic growth, the service sector has become the dominant sector of national economies in developed countries. At the end of the 20th century people began to perceive tertiary education as a service and this has brought about a change in their attitude towards higher education considering it as a commodity that can be bought. Non-business services like higher education are increasingly shaped by market forces and marketisation trends. The study examines the market structure of Hungarian higher education sector through enrolment data in Academic Year 2010-11. The paper presents various metrics of concentration based upon the number of students. The data analysis is performed using the Lorenz curve, the Gini index (G), the concentration coefficient (C) and the Herfindahl-Hirschman index (HHI). The paper examines the market segmentation of higher education, specially focusing on the enrolment data of management and business studies of higher education.
References
Berács, J., Hrubos, I., Temesi, J. (2013): Magyar Felsőoktatás 2012. Stratégiai helyzetértékelés, Projekt jelentés, Budapesti Corvinus Egyetem, Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja Available from: http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1088/ Accessed at 22.08.2013.
Browning, H. L., Singelmann, J. (1998): The Transformation of the U.S. Labor Force: The Interaction of Industry and Occupation. In: Bryson, J.R. and Daniels, P.W. (eds.). Service Industries in the Global Economy. The International Library of Critical Writings in Economics, Edward Elgar Publishing 1998, Vol. I: p. 721., p.381-409., ISBN 978-1858987187
Complex. Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye Available from: http://www.complex.hu/kzldat/t0500139.htm/t0500139.htm Accessed at 23.07.2013.
Edupress Magyar Oktatási Hírügynökség: Tízmilliárd forint jut a felsőoktatási intézményi kiválóság támogatására (2013) Available from: http://www.edupress.hu/hirek/index.php?pid=egycikk&HirID=28561 Accessed at 23.07.2013.
Farkasné, F. M. – Molnár, J. (2007): Közgazdaságtan I. Mikroökonómia, Debreceni Egyetem Agrár- és Műszaki Tudományok Centruma, Agrárgazdasági és Vidékfejlesztési Kar, Debrecen, p. 274., p. 257., ISBN 978-963-9732-59-9
Felvi (2013) Available from: http://www.felvi.hu/felveteli/szakok_kepzesek/szakleirasok/!Szakleirasok/index.php/szakleirasok/szakleiras_kategoriak?kpzt=7&kepzes=A Accessed at 10.08.2013.
Gershuny, J.J., Miles, J.D. (1983): The New Service Economy. Frances Pinter (Publishers), London, p.20-22. In: Papp I. (ed.) (2003): Szolgáltatások a harmadik évezredben. Budapest, Aula Kiadó, p. 542. ISBN 963-9478-58-x
Golden, S. Schneller, C. (ed.), The impact of the financial crisis to higher education (2010) Asia-Europe Foundation (ASEF) The 1st Asia-Europe Education Workshop 25-26 March 2010, Manila, the Philippines, ISBN 978-981-08-7089-8
Jogtár. Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye Available from: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100204.TV
Accessed at 10.07.2013.
Korpás, A (ed.) (1996): Általános statisztika I., Nemzetközi Tankönyvkiadó, Budapest, p. 231., p. 79-82., ISBN 963-18-8297-7
Kuráth, G. (2007): A beiskolázási marketing szerepe a hazai felsőoktatási intézmények vonzerőfejlesztésében, Doktori értekezés, PTE
Magyar Rektori Konferencia: A Magyar Rektori Konferencia közleménye, Available from: http://www.mrk.hu, Accessed at 20.05.2013.
Office of Education. Oktatási Hivatal (2013) Available from: http://www.oktatas.hu/felsooktatas/felsooktatasi_statisztikak Accessed at 21.07.2013.
Papp I. (ed.) (2003): Szolgáltatások a harmadik évezredben. Budapest, Aula Kiadó, p. 542., p. 9-34., p. 86-102., ISBN 963-9478-58-x
Turban, E., King, D., Chung, H. M. (2000) Electronic Commerce: A Managerial Perspective, London, Prentice Hall Publishers, p.199. In: Papp I. (ed.) (2003): Szolgáltatások a harmadik évezredben. Budapest, Aula Kiadó, p. 542., p. 9-34., ISBN 963-9478-58-x
Veres, Z. (2004): Nonbusiness marketing. In: Dinya, L., Farkas, F., Hetesi, E., Veres, Z. (ed.): Nonbusiness marketing és menedzsment, KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, p. 416., p. 21-39., ISBN 963-224-787-6
Veres, Z. (2009): A szolgáltatásmarketing alapkönyve, Akadémiai Kiadó, Budapest, p. 578., p. 24, p. 507-511., ISBN 978-963-05-8670-2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Éva Réka Keresztes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).