How to measure service quality in public transport sector
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.04.24-37Keywords:
minőség, elégedettség, közösségi közlekedés, IPA, State PreferenceAbstract
Measuring the quality (satisfaction) is at least as important in transport sector as in other economic sectors since sustainability of society as a whole is at stake. The objective is not only to increase the satisfaction of the existing passengers but to attract potential new users into the system. I have analysed the methodology and the process of different surveys completed in three European cities which can serve as a starting point for surveying public transport in the capital.
References
Budapesti Mobilitási Terv 2030, 2019. A BKK Zrt. megbízásából készítette a BME ITS Zrt., Boda and Partners Kft., Trans-Sport Consulting Bt. konzorcium
Eboli, L.- Mazzulla, G. (2008): A Stated Preference Experiment for Measuring Service Quality in Public Transport, Transportation Planning and Technology, 31:5, 509-523, DOI: https://doi.org/10.1080/03081060802364471
Európai Bizottság (2011): FEHÉR KÖNYV Útiterv az egységes európai közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé, COM(2011) 144
Grujičić, D. et al. (2014): Customer perception of service quality in public transport, Transport 29(3): 285–295. DOI: https://doi.org/10.3846/16484142.2014.951685
Káposzta J. (2016): Regionális összefüggések a vidékgazdaság fejlesztésében, Studia Mundi-Economica, Vol. 3. No. 1. (2016), pp. 52-61, DOI: https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi. 2016.03.01.52-61, ISSN 2415-9395
Káposzta J. (2019): A regionális térszerkezet változásainak kapcsolatrendszere. Studia Mundi –Economica, Vol. 6. No. 3 pp. 18-28. Paper: DOI: https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.03.18-28, 11 p. ISSN 2415-9395
Kenesei Zs. (2017): A vevői elégedettség mérésének lehetőségei többdimenziós szemléletben. Statisztikai Szemle, Vol. 95. No. 1. 29-50.p. DOI: https://doi.org/10.20311/stat2017.01.hu0029
Kövesné et al.: Személyközlekedés (digitális tananyag a BME GTK mérnöktanárképzéshez)
Mándoki P.(szerk) (2011) Közlekedés és Társadalom. Typotex Kiadó, 164 p., 105-108.p.
Martilla, John A., and John C. James. “Importance-Performance Analysis.” Journal of Marketing, vol. 41, no. 1, 1977, pp. 77–79. JSTOR, ww.jstor.org/stable/1250495. DOI: https://doi.org/10.2307/1250495
Rixer A. (2009): A közszállítási szolgáltatási minőségkoncepció szabványháttere in Hetesi E. et al., (szerk.) A szolgáltatások világa. JATEPress, Szeged, 235-249.p.
Vanhanen K., - Kurri J (2005): Quality factors in public transport. WSP Finland Ltd Helsinki University of Technology
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Nemecz Gábor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).