Communication aspects of mergers with multiculturalism risks
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2015.02.03.158-173Keywords:
M&A, multiculturalism, communication, modeling, CIMIX, change evaluationAbstract
Merger is defined as a process where two or more companies unite their resources to develop a new entity. This decision is usually mutual between both firms. The previous characteristics change significant before the merger, whether they are homogeneous even before the merger. The merger can be imagined many alternative ways. The aim of the study to describe the theoretical aspects of the merger process and its communications risks in the frame of change evaluation, and to present consistent, static and dynamic modeling based on these point of view. That allows significantly the increasing support of planning processes. Know how is suitable for foundation of startups interested in consulting.
References
Ashforth B. E. ‒ Sluss D. M. ‒ Harrison S. H. (2007): Socializationinorganizationalcontext, inHodgkinson, G. P. and Ford, J. K. (szerk.): International review of industrial and organizationalpsychology, vol. 22 –70. p.
Balaton K. (szerk., 2006): Vállalati stratégiák az EU-csatlakozás időszakában című projektzáró tanulmány a VERSENYKÉPESSÉG KUTATÁS MŰHELYTANULMÁNY-SOROZAT 42. 2006. április Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest
Balogh Cs. (2005): Határon túli akvizíciós–fúziós folyamatok és mozgatórugói Pénzügyek és globalizáció SZTE Gazdaságtudományi Kar Közleményei 2005. (Szerk.: Botos Katalin) JATEPress Szeged, 173–183. p.
Beyer J. M. ‒ Hannah D. R. (2002): Building onthepast: enactingestablishedpersonalidentitiesin a newworksetting, Organization Science, 13(6), 636–652. p.
Boutellier R. – Gassmann O. – von Zedtwitz M. (2001): Managing Global Innovation. UncoveringtheSecrets of FutureCompetitiveness. Secondrevisededition. Springer, Berlin, 165. p.
BoythaGy.‒Tóth T. (szerk.) (2010): Versenyjog. Budapest, PPKE JÁK, 192. p.
Brealy ‒ Myers(1994): Modern vállalati pénzügyek I, II. Panem Kft. Budapest.
Bruner R. F. (2002): Does M&APay? A Survey of EvidencefortheDecsion-Maker. Social Science Research Network ElectronicPaperCollection. http://papers.ssrn.com/abstract=286054 DardenGraduateSchool of Business Administration University of Virginia. WorkingPaper 01–23.
Cartwright S. ‒ Cooper C. L. ‒ Jordan J. (1995): ManagerialPreferencesin International Mergers and Acquisitionspartners. Journal of StrategicChange 1995. 4. pp. 263–269. p.
Cartwright S. ‒ Cooper C. L. (1996): ManagingMergers, Acquisitions and StrategicAlliances: Integratingpeople and Cultures. 1996 ButterworthHeinemann.
Cégvezetés, 2001. 06. 01.:Cégvezetés 38. szám, 2001. június 1. Trendek rovat: A vállalategyesítések Magyarországon is folytatódnak. cegvezetes.hu/2001/6/fuziok-es- felvasarlasokA letöltés ideje: 2015. április 24.
Danbolt J. (2001): Cross-borderacquisitionsintothe UK – An analysis of targetcompanyreturns. University of Glasgow Department of Accounting and Finance. Glasgow.
Europhoenix (2015): Cégegyesülés, mint a felvásárlás alternatívája, www.europhoenix.com/hu/node/713www.europhoenix.huAz Euro-Phoenix a vállalatfelvásárlás és a vállalati pénzügyi tanácsadás szakértője Közép-Európában és más fejlődő piacokon. Az Euro-Phoenix Csoport működését 1999-ben kezdte, jelenleg egy Nagy-Britanniában bejegyzett holdingon keresztül teljes egészében a cég menedzsmentjének tulajdonában áll. Irodái megtalálhatóak Magyarországon, Horvátországban és Romániában. Tapasztalata több mint 200 sikeresen lezárt tranzakcióra terjed ki.A letöltés ideje: 2015. április 24.
Heidrich B. (2002): Eladó a menyasszony? Vállalati összeolvadások és felvásárlások kulturális kihívásai. Vezetéstudomány. 33. évf. 5 szám, pp. 11–21. 13. p.
http://edok.lib.uni-orvinus.hu/193/1/42_z%C3%A1r%C3%B3_balaton.pdf
Ibarra H. (1999): Provisionalselves: experimentingwith image and identityinprofessionaladaptation, Administrative Science Quarterly, 764–791. p.
Jansen S. A. ‒ Pohlmann N. (2000): Herausforderungen und Zumutungen: Das Human Resource Management beiFirmenzusammenschlüssen, Personalführung 2/2000, pp. 30‒39. p.
Katits E. (2002): Pénzügyi döntések a vállalat életciklusaiban. Budapest, KJK- KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft. 456 pp. 97. p. (Közgazdasági és jogi kiadványok) ISBN 9632246756
Kende T.‒Szűcs T. (2011): Bevezetés az Európai Unió politikáiba. Budapest, Complex Kiadó Jogi és Üzleti Tartalomszolgáltató Kft., 148. p.
King D. R. (2002): The State of Post Acquisition Performance Literature: Wheretofrom Here? Indiana University at Bloomington School of Business Academy of Management IteractivePaper
Kleinert J. ‒ Klodt H. (2002): Causes and Consequences of MergerWaves. KielWorkingPaperNo. 1092. Kiel Institute of World EconomicsKiel.
Leonard-Barton D. (1995): Well springs of knowledge – Bulding and sustainingthesources of innovation. Boston
Miskolci Bodnár P.(2011): A magyar versenyjog anyagi jogi szabályai. Miskolc, Novotni Kiadó, 153. p.
ModyA. ‒Negishi S. (2000): Cross-BorderMergers and AcquisitionsinEastAsia: Trends and Implications. World Bank’s ForeignInvestmentAdvisory Service PREM Network seminar. World Bank, Washington 2000.
Pratt M. G. ‒ Rockmann K. W. ‒ Kaufmann J. B. (2006): Constructingprofessionalidentity: therole of work and identitylearningcyclesinthecustomization of identityamongmedicalresidents, Academy of Management Journal, 49(2), 235–262. p.
Rudnák I. (2010): A multikulturális környezet kihívásai a magyarországi nagyvállalatok vezetői körében – doktori (PhD) értekezés – Gödöllő, 32–35. p.
Säntti R.(2001): HowCulturesInteractin an International Merger. University of Tampere, Acta 819, Tampere, Finland 2001.
Szilágyi P. (2011): Fúziókontroll Magyarországon – Alapvetések. In: Tóth Tihamér – Szilágyi Pál (szerk.): A magyar versenyjog múltja és jövője - Jubileumi kötet a modern magyar versenyjog 20 éves fennállására. Budapest, PPKE JÁK, 151–152. p.
Tóth K. (2004): Szinergia és valóság: A felvásárlások vezetésének hatása a szinergiák realizálására. Ph.D. értekezés, BKÁE Gazdálkodástani Ph.D. program, Budapest, Kézirat
Vaara E. (1995): Making of Success and FailureinMergers and Acquisitions.
Vaara E. (1999): CulturalDifferces and Post-mergerproblems, Misconseptions and cognitivesimplifications. NordiskeOrganisasjounsstudier. 1999. 59‒88. p.
Whish R. (2010): Versenyjog. Budapest, HVG-ORAC Lap-és Könyvkiadó Kft., 797. pp.
Zsupanekné P. I. (2011): A vállalati növekedés teoretikus és praktikus szemlélete doktori értekezés PTE, Pécs. 14. p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Gősi Mariann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).