Ethnic stereotypes in the english pamphlet literature

Authors

  • Attila Farkas Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2015.02.03.21-32

Keywords:

sztereotípia, retorika, eszmetörténet, gyakorlati filozófia, redefiníció

Abstract

The study initiates the alternative mode of researching stereotype. To this effect first it reviews those results of examining the theme that have been reached by the modern social science, then itturns to the other methodology that is possible and promising results, that is a special synthesis of the philosophy of the classical rhetoric and intellectual history. It applies this methodology for two outstanding writing of the English pamphlet literature, and it helps to outline the moral position of the stereotype.

Author Biography

  • Attila Farkas, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    assistant professor
    E-mail: Farkas.Attila@gtk.szie.hu

References

Allport, G. (1977) [1954]: Az előítélet, Gondolat Kiadó, Budapest, 743 p. ISBN 9632804503

Arisztotelész: Nikomakhoszi etika, ford.: Szabó M.

Boulton, J. T. (1963): The Language of Politics in the Age of Wilkes and Burke, Routledge & Kegan Paul, London, 281 p.

Burke, E. (1990): Töprengések a francia forradalomról, Atlantisz Kiadó, Budapest, 401 p. ISBN 963 02 8668 8

Dostaler, G. (1996): The Formation of Keynes’s Vision, History of Economics Review, 25, 14─31, [http://www.hetsa.org.au/pdf-back/25-A-2.pdf ] (2013-07-09)

Farkas A. (2013): John Maynard Keynes: etika, politika, civilizációkritika, in: Fehér J. − Kollár P. (szerk.:) Talentum és értékteremtés, Szent István Egyetemi Kiadó, Gödöllő, 37─48. ISBN 978-963-269-389-7

Farr, J. (2005): The New Science of Politics, in: Ball, T., Bellamy, R. (ed.): The Cambridge History of Twentieth-Century Political Thought, Cambridge University Press, Cambridge, 431─445. ISBN 0 521 56354 2 DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CHOL9780521563543.022

Habermas, J (1993): A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása, Századvég−Gondolat, Budapest, 395 p. ISBN 963 8383 026

Himmelfarb, G. (2005): The Roads to Modernity: The British, French, and American Enlightenment, Alfred A. Knopf, New York, 281 p. ISBN 1-4000-4236-4

Hobbes, Th. (1970):Leviatán, Magyar Helikon, Budapest, 657 p.

Israel, J. (2002): Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity (1650−1750), Oxford University Press, Oxford. ISBN 978-0199254569 DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S0007087401294564

Katz, B.−Braly, W. (1979) [1933]: Verbális sztereotípiák és faji előítélet, in: Halász L.−Hunyadi Gy.−Marton L. (szerk.): Az attitűd pszichológiai kutatásának kérdései, Akadémiai Kiadó, Budapest, 190−197.

Keynes, J.M. (1965) [1936]: A foglakoztatás, a kamat és a pénz általános elmélete, KJK, Budapest, 453 p.

Keynes, J. M. (1972): My Early Beliefs, in: uő: The Collected Writings of John Maynard Keynes: Volume 10: Essays in Biography, Palgrave Macmillan/Royal Economic Society, London, 433─451. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/UPO9781139524230.045

Keynes, J. M. (2000): A békeszerződés gazdasági következményei, Európa Könyvkiadó, Budapest. 263 p. ISBN 963 07 6700 7

Keynes, J. M. (2002) [1936]: The General Theory of Employment, Interest and Money DOI: http://dx.doi.org/10.1007/978-1-349-81807-5_4

[https://www.marxists.org/reference/subject/economics/keynes/general-theory/] (2015-05- 01)

Kollár Cs. (2004): Politikai marketing az információs társadalomban – elsősorban a kommunikációs eszközök szempontjából, in: MARKETING FÜZETEK: Nyugat- magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Marketing Tanszék, Sopron. 1:(II) pp. 4-15.

Lasswell, Harold D. (1927): The Theory of Political Propaganda.American Political ScienceReview. 21. 627─631. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1945515

Lekachman, R. (2000): „Bevezetés”, in: Keynes, J. M.: A békeszerződés gazdasági következményei, Európa Könyvkiadó, Budapest. 7−36 p. ISBN 963 07 6700 7

Lippman, W. (1997) [1922]: Public Opinion, Free Press, New York, 288 p. ISBN 978- 0684833279 [http://xroads.virginia.edu/~Hyper2/CDFinal/Lippman/cover.html] (2015-05-02)

Parsons, W. (2005): Politics and Markets: Keynes and his Critics, in: Ball, Terence─Bellamy, Richard (ed.): The Cambridge History of Twentieth Century Political Thought, Cambridge University Press, Cambridge, 45─69. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CHOL9780521563543.004

Platón:Állam, ford.: Jánosy I.

Ross, D. (1996): Arisztotelész, Osiris Kiadó, Budapest, 394 p. ISBN 963 379 126X

Rothbard, M.N. (2003): Keynes, the Man [http://mises.org/etexts/keynestheman.pdf] (2013-07-09)

Schmitt, C. (2002): A politikai fogalma, in: uő.: A politikai fogalma, Osiris−Pallas Stúdió−Attraktor, Budapest, 15−55. ISBN 963 9207 73 X

Skidelsky, R. (1983): John Maynard Keynes: Volume 1: Hopes Betrayed: 1883─1920, Macmillan, London, 447 p. ISBN 0333115996

Skidelsky, R. (1992): John Maynard Keynes: Volume 2: The Economist as Saviour: 1920─1937, Macmillan, London, 731 p. ISBN 0333371380

Skidelsky, R. (2002): John Maynar Keynes: Volume 3: Fighting for Freedom, 1937−1946, Penguin Books, London, 608 p. ISBN 0142001678

Skidelsky, R. (2002b): Keynes and the Ethics of Capitalism, [http://www.oocities.org/monedem/keyn.html] (2013-07-12)

Skinner, Q. 1996, Reason and Rhetoric in the Philosophy of Hobbes, Cambridge University Press, Cambridge.477 p. ISBN 0 521 55436 5 DOI: http://dx.doi.org/10.1177/003231870005200223

Published

2015-12-30

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)