Identity in multicultural context
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2015.02.03.3-11Keywords:
globalization, multiculturalism, identity, competenciesAbstract
The issue of identity is raised in the context of multiculturalism. Inspite of the ongoing process of globalization or better as a consequence of it in the domain of culture instead of homogenization weratherwitness a tendency of cultural diversification. Societal and socio- psychological motivations and drives behind this phenomenon will be disscussed – with particular focus on identity. Impacts and challenges of cultural diversification will be looked at with respect to the variety and efficiency of ways they are handled in diverse societies and cultures. Although no common and general remedies exist for handling issues of identity neither on the level of the individual nor on that of the collective, the role of education and media will be emphasized in the dimension of conflict-resolution, idea-formation and community cooperation.
References
Avramov, D. (ed.) (2008):. Acceptance of immigrantsin Europe? Viewpointsaboutimmigration and expectationstowardsforeignersintheCzechRepublic, Germany, Estonia, Hungary, Austria, Poland, Slovenia and Finland. Berlin: Pro BUSINESS.
Berger, P. L., Huntington S. P. (2003): ManyGlobalizations: CulturalDiversityintheContemporary World. Oxford:Oxford University Press.
Borgulya Á. (2006): Az európai egység kulturális sokszínűsége az értékrendek és a kultúraközi kommunikáció kutatása szemszögéből. In: A prioritások és a konvergencia kölcsönhatása a magyar gazdaságban. Tudományos Évkönyv BGF/2005, Budapest: BGF. 265-278.
Earley, P.C., Ang, S. (2003):CulturalIntelligence: Individualinteractionsacrosscultures. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
Falkné Bánó K. (2001):Kultúraközi kommunikáció. Budapest: Püski Kiadó.
FernandezAlonso, I., Moragas, M. (eds.)(2008): Communication and CulturalPoliciesin Europe.Catalonia: Generalitat de Catalunya.
Gibbs, N. (1995):EmotionalIntelligence: the EQ factor. TIME Magazine(October 02, 1995)
Goleman, D. (1996):EmotionalIntelligence: WhyItCanMatter More Than IQ.New York: BantamBooks.(magyarul: Érzelmi intelligencia. Budapest: Háttér Kiadó. 1997)
Herm, A. (2008): Recentmigrationtrends: citizens of EU-27 Memberstatesbecomeever more mobile while EU remainsattractiveto non-EU citizens.StatisticsinFocus. Eurostat, 98/2008
Hidasi J. (szerk.) (2007): Kultúrák@kontextusok.kommunikáció. Budapest: Perfekt.
Hidasi J. (2008a): Interkulturális Kommunikáció. (2.kiadás) Budapest: Scolar.
Hidasi J. (2008b): Közeledés vagy távolodás? Globalizáció és multikulturalizmus az Európai Únióban. A magyar mint európai és világnyelv: A XVIII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásai. Budapest: Balassi Intézet (2008. Április 3-5.) Vol.5/1. 301-304.
Hidasi J. (2009): Currentissues of migration and multiculturalisminEurope.In: Global and International Migration – Realities of Labor Movements and International Marriages= Proceedings of the IFSSO XVIII.GeneralConference. Chiangmai, (2009. November 21-23.)56-63.
Hidasi J.(2011): Migráció és mobilitás. In: NyusztayL. (szerk.):Tanulmányok a nemzetközi migráció köréből. Budapest: Perfekt. 44-56.
Kolb, D.A. 1984. ExperimentalLearning: Experienceasthesource of learning and development.EnglewoodCliffs, NJ: Prenctice-Hall.
Huntington, S.P., Harrison L.E. (2000): CultureMatters: HowValuesShape Human Progresss. New York: Basic Books.
Lewis, R.(2001): TheCulturalImperative: Global Trendsinthe 21st Century. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
Ng, K.Y., Van Dyne, L., Ang, S. (2009): Fromexperiencetoexperientiallearning: Culturalintelligenceas a learningcapabilityforgloballeaderdevelopment. Academy of Management of Management Learning and Education. Vol.8/4: 511-526.
Pintér E.(2002): Globalizáció:Pro és Kontra. Budapest: Accordia Kiadó.
Rockstuhl, T.,Seiler, S., Ang, S., Van Dyne, L.,Annen, H. (2011): Beyondgeneralintelligence (IQ) and emotionalintelligence (EQ): The role of culturalintelligence (CQ) oncross-borderleadershipeffectivenessin a globalizedworld. Journal of SocialIssues. 67: 825-840.
Rosenhouse, J. – Kowner, R. (eds.) (2008): GloballySpeaking: MotivesforAdopting English VocabularyinOtherLanguages. Clevedon, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters (140).
Salovey, P. , Mayer, J. (1990): EmotionalIntelligence. Imagination, Cognition, and Personality. Vol 9(3), 1989-1990, 185-211. DOI: http://dx.doi.org/10.2190/DUGG-P24E- 52WK-6CDG
S. Kriszt É., Hidasi, J. (2009): ChinesePresencein Hungary. Chinatown and Beyond=Proceedingsof2009 International Conference, Vancouver: Simon Fraser University. 52-62.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Hidasi Judit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).