Investigation of the migration plans of welding students in Borsod-a_Z county
DOI:
https://doi.org/10.18531/sme.vol.12.no.1.pp.22-31Keywords:
migration, labour market, generation, dual trainingAbstract
Dual training is the central part of European vocational educational systems and an important tool for reducing unemployment. The advantage of this form of training is that students can gain the experience and practice at a given workplace, which makes them more competitive in the labour market. The participating companies also benefit from this form of training, as it is effectively a long-term investment. In the past decades, there have been significant differences in development between EU Member States, which have an impact on the emigration intentions of Generation Z. In Hungary, emigration has become a natural process. More than 90% of the welding students we interviewed who are enrolled in dual training courses do not envisage a career in Hungary, but would like to move abroad after obtaining their qualifications. The main reasons for this are financial reasons and better living conditions.
References
Ailer, P. (2017): Duális képzés – tapasztalatok, eredmények. https://www.mkt.hu/wp-content/uploads/2017/10/Ailer_Piroska.pdf
Bodnár, K. – Szabó, L. T. (2014): A kivándorlás hatása a hazai munkaerőpiacra. MNB-tanulmányok 114. https://www.mnb.hu/letoltes/a-kivandorlas-hatasa-a-hazai-munkaeropiacra.pdf
Borbély-Pecze, T.B. (2024): A hazai munkaerőpiac 2023-ban a KSH adatok fényében. Munkaugyiszemle.hu, 2024(4), 1–3. https://munkaugyiszemle.hu/hazai-munkaeropiac-2023-ban-ksh-adatok-fenyeben
Bördős, K. – Koltai, L. 2022): A magyarországi fiatalok hatodik legégetőbb problémája: a magyar fiatalok munkaerőpiaci helyzete (Kívánj tizet! A magyarországi fiatalok nemzedéki önreflexiója és jövőképe ISBN 978-615-01-7060-2 https://ifjusagitanacs.hu/wp-content/uploads/2023/01/Kivanj-tizet_B5_WEB.pdf
Dabasi-Halász, Zs. – Hegyi-Kéri, Á. (2015): „Fel/eltörekvő” generáció migrációja Miskolcon. Észak-Magyarországi Stratégiai Füzetek, 12(1), 17–26. https://www.strategiaifuzetek.hu/files/339/17_2015-1Strat%C3%A9giaif%C3%BCzetek_2015-1.pdf
Fazekas, K. (2018): Nem-kognitív készségek hiánya a munkaerőpiacon. Non-cognitive skill
shortage in labour market. Magyar Tudomány, 179(1), 24–36. https://doi.org/10.1556/2065.179.2018.1.3
Gödri, I. (2016): Elvándorlási szándékok – álmok és konkrét tervek között. A migrációs potenciál jellemzői és meghatározó tényezői a 18–40 évesek körében Magyarországon. KSH Népességtudományi Kutatóintézet Kutatási Jelentések, 98. https://demografia.hu/kiadvanyokonline/index.php/kutatasijelentesek/article/view/2699
Greutter, Z. – Greutter-Gregus, É. – Hajdú, D. (2022): Szakmai képzéseken résztvevő nappali tagozatos tanulók jövőbeni tervei Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. Észak-Magyarországi Stratégiai Füzetek, 19(1), 58–65. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2022.5
Hárs, Á. (2020): Elvándorlás, visszavándorlás, bevándorlás. Jelenségek és munkaerő-piaci hatások In.: Kolosi T. ¬ Szelényi I. – Tóth I. Gy. (szerk.): Társadalmi Riport 2020, Budapest. https://doi.org/10.61501/TRIP.2020.5
https://topap.hu/cms/uploads/10_61501_TRIP_2020_5_cdf36d8dfc.pdf
Hárs, Á. (2018): Növekvő elvándorlás – lehetőségek, remények, munkaerőpiaci hatások. Társadalmi Riport 2018, 81–105. https://www.tarki.hu/sites/default/files/trip2018/081-105_Hars_elvandorlas.pdf
Juhász, T. – Czeglédi, C. – Varga, E. (2023): Különböző generációk a munkahelyeken. Közösségi Kapcsolódások tanulmányok kultúráról és oktatásról, 3(2), 74–83. https://doi.org/10.14232/kapocs.2023.2.74-83
Kocsis, Zs. (2020): A duális képzés eredményességre gyakorolt hatása. Opus et Educatio, 7. évfolyam 1. szám
KSH (2024): Helyzetkép – Munkaerőpiac. https://www.ksh.hu/s/helyzetkep-2023/#/kiadvany/munkaeropiac
Pogátsnik, M. (2022): Duális képzés: Az oktatás és a munkaerőpiac találkozásának jó gyakorlatai. MunkaügyiSzemle.hu 2022 / január https://www.munkaugyiszemle.hu/dualis-kepzes-az-oktatas-es-munkaeropiac-talalkozasanak-jo-gyakorlatai
Ruff, T. (2022): Magyar fiatalok a koronavírus-járvány idején: Tanulmánykötet a Magyar Ifjúság Kutatás 2020 eredményeiről. Budapest: Enigma, 141–158. https://ifjusagkutatointezet.hu/kiadvany/a8-magyar-fiatalok-a-koronavirus-jarvany-idejen-tanulmanykotet-a-magyar-ifjusag-kutatas-2020-eredmenyeirol
Szűcs, A. –Koncz, G. (2018): Szuburbanizációs folyamatok vizsgálata a Gyöngyösi járás területén. Studia Mundi -–Economica, 5(1), 45–58. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2018.05.01.45-58
Thuma, O. (2016): Generációs különbségek a munka és az iskola világában. Korkép XXI. századi kihívások. https://doi.org/10.29180/KORKEP.2016.10 https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1155/1/10_Thuma_Generacios_kulonbsegek-%281%29.pdf
Youngs, R. –Ülgen, S. (2022): The European Union’s Competitive Globalism, Carnegie Europe, 2022. February 17. https://carnegie-production-assets.s3.amazonaws.com/static/files/files__RewiringGlobalization_final_Revised1.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Greutter Zoltán Gergely, Vafnóczki Attila József

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).