A tea, mint funkcionális élelmiszer: táplálkozási előnyök és fogyasztói magatartás
Absztrakt
A tea 2003-ban a 10. legkedveltebb élelmiszer volt Magyarországon, megelőzve például a tejet és a szalámiféleségeket. Dacára annak, hogy a piac stagnál, az értékesítés 8 mrd forintot tett ki 2005-ben, és az előrejelzések növekedéssel számolnak. Jelenleg az egy főre vetített fogyasztás 0,33 kg, és e tekintetben az EU-25-ben a 10. helyet foglaljuk el: a következő években jó esélyünk van arra, hogy előrébb lépjünk a listán. Hazánkban a teafogyasztás kultúrája még kiforratlan: a teát a legtöbben cukorral és citrommal isszák, szinte „limonádéként”, éppúgy mint húsz évvel ezelőtt: az eredeti ízvilágot kevesen keresik a termékekben. A változásokhoz elmozdulás szükséges a fogyasztók magatartásában, ehhez viszont innovációra, „kultúrateremtő” rendezvényekre, felvilágosító munkára, és több vidéki teaházra van szükség. Hozzájárulhat a termék népszerűsítéséhez, hogy mind gyakrabban találkozni a nagy teatermelő/és fogyasztó országok kulturális szokásaival (pl. filmvilág; vendéglátás). A globalizációs folyamat, valamint a turisztikai szokások átalakulásának részeként a kultúrák közötti szabad átjárás ugyancsak ezt a folyamatot segíti elő. A teafogyasztás növekedése főként kívánatos lenne azért, mert a tea (a fekete és a zöld egyaránt) bővelkedik az ember egészségi állapotára jótékony hatású antioxidánsokban, gazdag fluorban, kalóriamentes, és segít rendben tartani a szervezet vízháztartását. Előnye még, hogy egy átlagos csésze teában fele annyi koffein van, mint egy kávéban. Mindezek a tulajdonságok ezt az élvezeti cikket a természetes funkcionális élelmiszerek körébe emelik. A vásárlók mind jobban elismerik és értékelik a teák kedvező élettani hatásait: a fekete tea továbbra is piacvezető az eladásokban, de a leggyorsabban bővülő szegmens a gyógyteáké, őket követik a valódi gyümölcsteák, a zöldteák és a gyümölcsös ízesítésű fekete teák. Mindez még nem jelenti azt, hogy a termék kiválasztásakor a táplálkozási előnyöket tartanák a legfontosabbnak: a tea jelenleg is elsősorban magas élvezeti értéke és élénkítő hatása miatt népszerű. A hazai piacot évek óta három márkanév uralja: a Lipton, a Pickwick és a Sir Morton, de egyre többet hallani a réspiacokat ellátó (Gárdonyi, Twinings), vagy a piacvezetőket támadó új versenytársakról (Teekanne), akik a piac továbbfejlődéséhez nélkülözhetetlen hajtóerőt adnak. A teák népszerűsítésében általánosan használatos eszköz az instore-marketing, de a legnagyobbak jelentős összegeket fordítanak vásárlásösztönzésre, sajtóhirdetésekre és televíziós reklámra.