Dramatized Adaptation of Lázár Ervin's Fairy Tale The Blue and the Yellow in a Kindergarten Environment

Authors

  • Júlia Horváth Hungarian University of Agricultre and Life Sciences Institute of Education
  • Erika N. Mandl Hungarian University of Agricultre and Life Sciences Institute of Education

DOI:

https://doi.org/10.33566/asc.5250

Keywords:

dramatization, Ervin Lázár, fairy tale adaptation, mother tongue education, text and visuals

Abstract

In the first part of the paper, some activity models implemented in university courses will be presented, in which the students are introduced, during the dramatization of fairy tales in the framework of joint creative work, to a variety of performance techniques, playing and experimenting with the learned theater effect elements. One of the aims of these courses is to help the students become familiar with fairy tale dramatization forms and fairy tale types that are suitable for integrating educational areas particularly important from the point of view of the development of children growing up in disadvantaged environments (e.g. story content to overcome language disadvantages and incomplete social competences). In the second part of the paper, four types of dramatization models of a particular fairy tale (A kék meg a sárga [The Blue and the Yellow] by Hungarian author Ervin Lázár) will be presented. The practical experiences, reflections, and professional lessons to be learned from the kindergarten implementation of the drafts for the models will be presented, focusing, in addition to the artistic experience, on how the realized adaptations of Ervin Lázár's fairy tale serve the development of emotional and cognitive competences, the overcoming of learning disadvantages arising from disadvantaged situations, and the community integration of the children concerned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alföldy J.: Lázár Ervinről az olvasólámpa fénykörében. Könyv és nevelés. XII (1) (2010) [online] https://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/lazar_ervinrol_az_olvasolampa_fenykoreben(letöltés ideje: 2023. február 14.)

Csányi D. – Simon K. – Tsík S. (szerk.): Papírszínház. Módszertani kézikönyv. Budapest: Csimota Könyvkiadó, 2016.

Gönczöl A.: Ariadné fonala – A mesereprodukció formái. In: Podráczky Judit (szerk.): Művészeti nevelés kora gyermekkorban. Módszertani kaleidoszkóp. Budapest: Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., 2013, 73–81.

Komáromi G.: Lázár Ervin élete és munkássága. Budapest, Osiris, 2011, 235–259.

Lázár Ervin: A kék meg a sárga. In A Hétfejű Tündér. Budapest, Csimota, 2014. https://mek.oszk.hu/kiallitas/lazar/html/mesek_akekmegasarga.htm(a letöltés dá-tuma: 2023. január 30.)

Pálfi J.: Mesepárnás Mesecsoda. A mesepárna módszerének alkalmazása az óvodában, bölcsődében tevékenységtervek segítségével. Budapest: Neteducation Kft., 2016.

Pálfi J.: Tehetséggondozás Mesepárnás meséléssel. Komplex művészeti nevelés az óvodában. Budapest: Sprint Kft, 2021.

Pompor Z.: A hétfejű szeretet: Hagyomány és újítás Lázár Ervin elbeszélő művészetében. Budapest, Kiss József Könyvkiadó, 2008.118–218.

Published

2023-12-29

How to Cite

Dramatized Adaptation of Lázár Ervin’s Fairy Tale The Blue and the Yellow in a Kindergarten Environment. (2023). Acta Scientiarum Socialium, 51, 61-70. https://doi.org/10.33566/asc.5250