Cure or mirror: about the exhibition "I am not a robot." On the borders of the singularity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57021/artcadia.3823

Keywords:

media art, singularity, robot, cyborg, AI, technology

Abstract

The article presents the exhibition entitled "I am not a robot." On the Borders of Singularity held in the Ludwig Museum in Budapest from 16 September to 27 November 2022. According to the Artcadia volume's "eureka" topic it browses the art works of the exhibition that nuances with humour this subject that generally induces much tension and anxiety. The exhibition has the particular merit of presenting a diverse range of technical and media art, from more traditional media to holograms or AI-art. The constant presence of technology has become a natural part of our everyday lives, as has the artworks that highlight the problems associated with technological innovations. In addition to the presentation of exhibited artefacts, the article points out a few thoughts that may engender in visitors, among others, the need for a dialogue on the phenomenon, and the several aspects of the impact of technology in the art scene.

References

„Nem vagyok robot.” A szingularitás határain. A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum kiállításának honlapja, hozzáférés: 2022.10.25., https://www.ludwigmuseum.hu/kiallitas/nem-vagyok-robot-szingularitas-hatarain.

A kiállításon résztvevő magyar művészek honlapjai. hozzáférés: 2022.10.25., BarabásiLab, https://www.barabasilab.com/; Bíró Dávid, http://www.birodavid.com/; BINAURA, https://www.binaura.net/; Birkás Mona, https://www.behance.net/birkasmonabe2d; Fülöp Szabolcs, https://diploma.mome.hu/2022/ma/fulop-szabolcs; Páll Tamás, https://www.tamaspall.com/.

BINAURA (Nagy Ágoston és Samu Bence). „Jövőgép, 2019.” hozzáférés: 2022.10.25., https://www.binaura.net/future-meme-device.

Blass, Zach és Wymna, Jemima. „I am here to learn so :)))))) 2018.” hozzáférés: 2022.10.25., https://zachblas.info/works/im-here-to-learn-so/.

Christian, Paul. Digital art. London: Thames and Hudson Ltd, 2003. Epub.

De Middel, Christina. „Afronauts, 2012, ” hozzáférés: 2022.10.25., https://www.magnumphotos.com/shop/collections/the-afronauts-by-cristina-de-middel/.

Elwes, Jake. „Closed loop, 2017.” számítógép által generált 2 csatornás videóinstalláció, hozzáférés: 2022.10.25., https://www.jakeelwes.com/project-closedLoop.html.

Gergely András. „Hogyan tudnánk dönteni a technológia jövőjéről, ha a jelenét sem értjük?” Portfolio online magazin, 2022. szeptember 21. hozzáférés: 2022.10.26., https://www.portfolio.hu/uzlet/20220921/hogyan-tudnank-donteni-a-technologia-jovojerol-ha-a-jelenet-sem-ertjuk-567937.

Gergely András. „Mennyi pénzt ér meg egy szívdobbanás? - van aki már ad hozzáférést a szívveréséhez.” Portfolio online magazin, 2022. szeptember 30., hozzáférés: 2022.10.26., https://www.portfolio.hu/gazdasag/20220930/mennyi-penzt-er-meg-egy-szivdobbanas-van-aki-mar-ad-hozzaferest-a-szivveresehez-569673.

Giraud, Fabien és Siboni, Raphael. „1997 – A nyers erő. ” 2014, 2 részes videósorozat, részlet. hozzáférés: 2022.10.26., https://youtu.be/McJnq3Chhds.

Harbisson, Neil honlapja. hozzáférés: 2022.10.26., https://www.cyborgarts.com/neil-harbisson.

Joler, Vladan – Crawford, Kate. „Anatomy of an AI System, 2018.” hozzáférés: 2022.10.25., https://anatomyof.ai.

Készman József, Maj Ajna, Nolasco-Rózsás Lívia, Üveges Krisztina, szerk. „Nem vagyok robot.” A szingularitás határain. Kurátori szövegek. Budapest: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, 2022.

Kiborg Alapítvány. hozzáférés: 2022.10.26., http://www.cyborgfoundation.com.

Széplaky Gerda. „Robotok fogságában.” Élet és Irodalom, 2022. október 21., hozzáférés: 2022.10.25., https://www.es.hu/cikk/2022-10-21/szeplaky-gerda/robotok-fogsagaban.html.

Újmédiaművészeti adatbázisok. hozzáférés: 2022.10.25., monoskop.org, media art net, NT2, rhizome, Media art history, ADA, MKA, https://aiartists.org/.

Published

2022-12-28

Issue

Section

Tematikus

How to Cite

Cure or mirror: about the exhibition "I am not a robot." On the borders of the singularity. (2022). ARTCADIA, 1(2), 42-47. https://doi.org/10.57021/artcadia.3823