What kind of Bauhaus is in our minds?
DOI:
https://doi.org/10.57021/artcadia.3291Keywords:
Bauhaus, utopia, renaissance, today's bauhaus, absolute proportions, totalitarian ideasAbstract
The renaissance predecessors of the Bauhaus idea: regular bodies, utopias, and absolute human proportions. The social and technological conditions of the Bauhaus and its contemporary parallels: dodecaphony, futurism, anarchism, the Soviet republic. Attention! The style of one totalitarian idea – that of Russian constructivism – is dangerous and forbidden to the other totalitarian idea, notably, that of Nazism. Thought experiment: the touch of the function. Bauhaus today: overpriced Barcelona chair and cheap IKEA. Final reckoning: we may be able to draw the line at the Bauhaus from which we can clearly distinguish between design and “art.”
References
„Hirschvogel’s Geometria (1543).” The Public Domain Review, October 15 2012, hozzáférés: 2022.04.20., https://publicdomainreview.org/collection/hirschvogel-s-geometria-1543.
„Kassák Lajos (1887-1967).” Kassák Múzeum, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.kassakmuzeum.hu/index.php?p=lajos_kassak.
„Koloman Moser (Wien 1868 - 1918 Wien).” Galeria bei der Albertina Zetter, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.galerie-albertina.at/en/artists/13689/koloman-moser/.
„Mapping Barcelona, Spain.” Etruxes Architecture, Spring 2011, hozzáférés: 2022.05.01., http://www.etruxes.com/architecture/mapping-barcelona/.
„Marcel Breuer, Wassily™ Chair, Gold, 1925.” Knoll, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.knoll.com/product/wassily-chair-gold.
„Modulor Man by Le Corbusier.” ICON, 23.06.2009, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.iconeye.com/opinion/icon-of-the-month/modulor-man-by-le-corbusier.
„The New Typography & Russian Constructivism.” Ba Hons Graphic Design, 02.11.2009, hozzáférés: 2022.05.01., https://stevenh85.wordpress.com/2009/11/11/the-new-typography-russian-constructivism/.
„Tschichold’ New Typography and the Relationship to the Bauhaus.” Graphic Design History, hozzáférés: 2022.05.01., http://www.designhistory.org/Avant_Garde_pages/DieNeueType.html.
Ady Endre. „Négy fal között (Kosztolányi Dezső verses könyve).” Magyar Elektronikus Könyvtár, hozzáférés: 2022.05.01., https://mek.oszk.hu/00500/00583/html/ady67.htm.
Blueprint Magazine. hozzáférés: 2022.05.01., https://www.designcurial.com/aboutus/blueprint-home-page.html.
Czigányik Zsolt, „Utópia és utópizmus: egy irodalmi és politikai fogalompár nyomában,” Korunk 30, 2. sz. (2019/2): 11–22.
Cseri Péter. „Sokan űrutazásként élték meg a Tanácsköztársaságot. Interjú Hatos Pállal.” 24.hu, 2021. 03. 20., hozzáférés:
Dukes, Hunter. „Solid Objects: 16th-Century Geometric and Perspective Drawings.” The Public Domain Review, July 8 2021, hozzáférés: 2022.04.20., https://publicdomainreview.org/collection/solid-objects.
Erbar font family designed by Jakob Erbar in 1927. hozzáférés: 2022.05.01., https://www.linotype.com/642213/erbar-family.html.
Hollis, Richard. „The party line.” The Guardian, 18 Dec 2000, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.theguardian.com/culture/2000/dec/18/artsfeatures2.
Jan Tschichold fontja: Sabon. MyFonts, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.myfonts.com/collections/sabon-font-linotype.
Jugend Magazine. hozzáférés: 2022.05.01., https://www.jugendmagazine.net/.
Kovács Dániel. „Gömbház, a tökéletesség mintaképe.” hg.hu, 2011. május 29., hozzáférés: 2022.04.20., http://hg.hu/cikkek/varos/12025-gombhaz-a-tokeletesseg-mintakepe.
Krasny, Jill. „Why 1980s Memphis design is popular once again.” May 19 2017, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.1stdibs.com/blogs/the-study/1980s-memphis-group/.
Mészáros Ábel. „Útkeresés a 70-es évek lakásépítésében II. Az újpalotai kísérlet.” Lechner Tudásközpont, 2017. március 27., hozzáférés: 2022.05.01., https://lechnerkozpont.hu/cikk/utkereses-a-70-es-evek-lakasepiteseben-ii.
Moholy-Nagy László. „A szelet-embertől az egész emberig (1929).” hozzáférés: 2022.05.01., http://www.intermedia.c3.hu/mszovgy1/moholy.htm.
Morris Fuller Benton fontja: Franklin Gothic. MyFonts, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.myfonts.com/fonts/bitstream/franklin-gothic/.
Munkácsi Krisztina. „Szamuely Tibor hagyatéki ügye.” hozzáférés: 2022.05.01., https://static-cdn.hungaricana.hu/media/uploads/library/BFL/munkacsik_szamuely.pdf.
Osvárt Judit. „100/16: A Vörös Kockaház.” Bauhausism, Sep 3 2019, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.bauhausism.hu/post/100-16-a-v%C3%B6r%C3%B6s-kockah%C3%A1z.
P22 Albers font. hozzáférés: 2022.05.01., https://www.myfonts.com/person/Josef_Albers/.
Petri György. „Magyarázatok P. M. számára.” Holmi – a folyóirat online kiadása, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.holmi.org/2000/12/petri-gyorgy-magyarazatok-p-m-szamara.
Reynolds, Dan. „Schriftkünstler. A historiographic examination of the relationship between handcraft and art regarding the design and making of printers’ type in Germany between 1871 and 1914.” TypeOff, 26 January 2019, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.typeoff.de/2019/01/artists-and-craftsmen-in-german-type-1871-1914/.
Sárközy Péter. „Budapesti kaland: Marinetti és a „Csárdáskirálynő”.” Hitel (2017/3): 55–63. Zubreczki Dávid. „Sosem volt még ilyen szépen felújított Bauhaus-villa Budapesten.” Index.hu, 2015.01.07., hozzáférés: 2022.05.01., https://index.hu/urbanista/2015/01/07/bauhaus_napraforgo_utcai_lakotelep_felujitas_pasaret/.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Szalay Miklós
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.