Artist attitudes in the work of Picasso and Basquiat in the light of African masks

Authors

  • Norbert Szlama Budapesti Metropolitan Egyetem; e-mail: norbert.szlama@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.57021/artcadia.6970

Keywords:

mask, Africa, Picasso, Basquiat

Abstract

The tribal culture of Africa and the spiritual visual language of African masks are unavoidable in visual arts. Their presence is almost continuous. Can the quality of their appearance and impact also be described in this way? Do they adapt to social processes and artistic changes?

To explore these questions, I will examine the related works and creative attitudes of two artists. One is from the early 20th century, the other from the end of it: Pablo Picasso and Jean-Michel Basquiat. Cubism and Neo-Expressionism. How did the same source influence their art after 70-80 years and significant changes in art history? Can the creative attitudes of the two artists be described in terms of parallels or differences? I will explore these questions and examine them in relation to each other and to the spirit of the time and social conditions. The most significant and relevant works by these painters, Les Demoiselles d’Avignon (1907) and Flexible (1984), serve as tools for my analysis.

References

„Az École de Paris”, Sulinet Tudásbázis, Hozzáférés dátuma: 2024.10.15. https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/muveszetek/muveszettortenet/muveszettortenet-12-evfolyam/constantin-brancusi-es-amedeo-modigliani-munkassaga/az-ecole-de-paris#login/google.

„Picasso’s childhood.” Musée Picasso Paris. Hozzáférés dátuma: 2024.11.02. https://www.museepicassoparis.fr/en/picassos-childhood.

„Top 10 leghíresebb (és legdrágább) Jean-Michel Basquiat festmények és művészeti alkotások 2022-ben.” New Bond Street Pawnbrokers, 2022. Hozzáférés dátuma: 2024.12.12. https://www.newbondstreetpawnbrokers.com/hu/uncategorized-hu/top-10-leghiresebb-es-legdragabb-jean-michel-basquiat-festmenyek-es-muveszeti-alkotasok-2022-ben/.

A magyar nyelv értelmező szótára. mek.oszk.hu. Hozzáférés dátuma: 2024.10.13. https://mek.oszk.hu/adatbazis/magyar-nyelv-ertelmezo-szotara/szotar.php?szo=MASZK&offset=35&kezdobetu=M.

Balla Sándor. „Mintha előre látta volna saját tragédiáját.” Művelődés 76, 2023. Hozzáférés dátuma: 2024.12.12. https://muvelodes.net/galeria/mintha-elore-latta-volna-sajat-tragediajat.

Bussotti, S. M., és Bussotti, L. „The Africanization of the European Art: A Short History and Its Contemporary Evolution (19th-21st Centuries).” Advances in Historical Studies, 11. 2022: 65–80. DOI: 10.4236/ahs.2022.112007

Clarke, Christa. The Art of Africa - A Resource for Educators. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2006.

Földessy Edina. „Afrikai titkos társaságok maszkja.” Határtalan Régészet 7, no. 3. (2022): 40–46.

Földvári Melinda. „Maszk.” 2015. Hozzáférés dátuma: 2024.10.01. http://www.szinkommunikacio.hu/22_07.htm.

Gompertz, Will. „My life in art: How Jean-Michel Basquiat taught me to forget about technique.” The Guardian. 2009.02.12. Hozzáférés dátuma: 2024.10.04. https://www.theguardian.com/artanddesign/2009/feb/12/life-art-jean-michel-basquiat.

Hofbauer, Anna Karina. „Jean-Michel Basquiat életrajz.” Bruno Bischofberger Galéria, 2019. Hozzáférés dátuma: 2024.12.12. https://www.brunobischofberger.com/basquiat-biography.

Iriscience, Rakaa. „From Picasso To Basquiat: The African Bridge.” Medium. 2013.01.29. Hozzáférés dátuma: 2024.11.02. https://medium.com/the-arts/from-picasso-to-basquiat-the-african-bridge-207189f094c7.

Jones, Jonathan. „Is this Basquiat worth $110m? Yes – his art of American violence is priceless.” The Guardian. 2017 May 9. Hozzáférés dátuma: 2024.11.01. https://www.theguardian.com/artanddesign/2017/may/19/jean-michel-basquiat-110m-sothebys.

Kiflé Sélassié, Beseat. „Picasso's debt to African Art.” The Unesco Courier 33, 1980. 29.

Magyar Miklós. „»Néger művészet? Nem ismerem« – Pablo Picasso és a primitív művészet” Ectopolis magazin. 2022.03.04. Hozzáférés dátuma: 2024.10.14. https://ectopolis.hu/kepzomuveszet/neger-muveszet-nem-ismerem-%E2%88%92-pablo-picasso-es-a-primitiv-muveszet/.

Mathews, Roselyn. „Jean-Michel Basquiat 'Flexible', 1984.” Phillips. 2018.05.02. Hozzáférés dátuma: 2025. 01. https://issuu.com/phillipsauction/docs/ny010318_jmb-flex.

McGuigan, Cathleen. „New art, new money.” The New York Times, 1985.02.10. https://www.nytimes.com/1985/02/10/magazine/new-art-new-money.html.

Meldrum, Andrew. „Stealing beauty.” The Guardian, 2006.03.15. Hozzáférés dátuma: 2024.11.02. https://www.theguardian.com/artanddesign/2006/mar/15/art.

Newman, Cathy. „Álarc és Jelmez: Groteszk történetek, vallási rítusok fontos kelléke.” National Geographic, 2012. április: 73–81.

Ogier, Christian. „The (in)famous Scull sale, the first merchandised auction of contemporary art in history.” Linkedin. 2023.12.05. Hozzáférés dátuma: 2024.11.01. https://www.linkedin.com/pulse/infamous-scull-sale-first-merchandised-auction-art-history-ogier-zacie/.

Picasso, Pablo „Quote on children's art.” Virginia Museum of Fine Arts. Hozzáférés dátuma: 2024.12.12. https://vmfa.museum/wp-content/uploads/sites/24/2015/01/VMFA-Picasso-Quotes-and-Years.pdf.

Picasso, Pablo. „Démoiselles d’Avignon.” Hozzáférés dátuma: 2024.12.12. https://www.pablopicasso.org/avignon.jsp.

Picasso, Pablo. „Les Demoiselles d'Avignon.” MoMA, Hozzáférés dátuma: 2024.12.12. https://www.moma.org/collection/works/79766.

Ross, Lucinda. Gold Griot: Jean-Michel Basquiat Telling (His) Story in Art. Plymouth: Humanities and Performing Arts Doctoral Training Centre, 2017.

Sawyer, Miranda. „The Jean-Michel Basquiat I knew…” The Guardian, 2017 Sept 3. https://www.theguardian.com/artanddesign/2017/sep/03/jean-michel-basquiat-retrospective-barbican.

The illustrated biography of Pablo Picasso. Barcelona: dosde, 2018.

Verebélyi Kincső. „Maszk és maskara.” 2007. Hozzáférés dátuma: 2024.10.02. https://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Neprajz/82Vereb%E9lyi/nepszokas/ hivatkozott_szovegek/35_vk_maszk_es_maskara.html.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Tematikus

How to Cite

Szlama, N. (2024). Artist attitudes in the work of Picasso and Basquiat in the light of African masks . ARTCADIA, 3(2), 23-36. https://doi.org/10.57021/artcadia.6970

Most read articles by the same author(s)