A tipográfia a művészet horizontján
DOI:
https://doi.org/10.57021/artcadia.4990Kulcsszavak:
tipográfia, avantgárd, kubizmus, futurizmus, dadaizmus, kortársAbsztrakt
A tipográfia szemiotikai szempontból meghatározott kiemelt funkciója az információ kódolás, ezt erősíti, szélesíti vagy némely esetben hagyja el a művészet. Theo Van Leeuwen kutatásaiban többször jelezte, hogy a szemiotikai meghatározáson túl is hordoznak jelentést a betűk. Ezt vizsgálta egy szűkebb szegmensben Johanna Drucker, aki az experimentális tipográfiát a modern művészetek tükrében értelmezte (futurizmus, Dada, kubizmus), ő azonban inkább a képvers tengelyén a költészet, irodalom oldaláról közelített. Ez indokolta számomra, hogy tanulmányomban a képzőművészetbe épült tipográfiát, a betű képként való értelmezését tanulmányozzam. Írásomban az ehhez kapcsolódó művészi attitűdöt vizsgálom, így megfelelően artikulálható a központi kérdésem: a tipográfia kulturálisan gyökerező funkciója kivonható-e egy művészeti alkotásban megjelenő szövegnél, vagy esetleg általa az írás mint az információközlés újabb síkja jelenik meg a vizuális művészetekben?
Hivatkozások
Anonymus. Thinking vs. feeling: The psychology of advertising, a University of Southern California online alkalmazott pszichológia mesterképzésének lapja. 2023.11.17. https://appliedpsychologydegree.usc.edu/blog/thinking-vs-feeling-the-psychology-of-advertising/ Megtekintés: 2023.12.02.
Bárczi Géza és Országh László (szerk.). A magyar nyelv értelmező szótára. Budapest: Akadémiai Könyvkiadó, 1959-62. https://mek.oszk.hu/adatbazis/magyar-nyelv-ertelmezo-szotara/elolap.php Megtekintés: 2023.12.02.
Drucker, Johanna. The visible word: Experimental typography and modem art, 1909-1923. Chicago: The University of Chicago, 1994.
Hargitai Henrik. Tipográfia (írás számítógéppel) - ELTE egyetemi jegyzet. 2006. https://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/indexb26e.html?option=com_tananyag&task=showElements&id_tananyag=19 Megtekintés: 2023.12.02.
Jones, Jonathan. “A century of Dada: from anti-war artists to mainstream con artists.” In The Guardian, 2016.05.05., https://www.theguardian.com/artanddesign/jonathanjonesblog/2016/may/05/a-century-of-dada-anti-war-artists-mainstream-con Megtekintés: 2023.10.29.
Leeuwen, Theo Van. "Visual Communication 4." In Typographic meaning. Cardiff: SAGE Publications, 2005.
Löwy Salamon és Novák László. Betűművészet. Budapest: Világosság Ny., 1926.
Marcus, Susan. "The Typographic Element in Cubism, 1911-1915: Its Formal and Semantic Implications." In Visible Language, 1972.
Meggs, Philip B. and Alston W. Purvis. Meggs' History of Graphic Design. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., Hoboken., 2012.
Taylor, Brandon. Collage: The Making of Modern Art. London: Thames & Hudson, 2004.
Voigt Vilmos. "Szövegszemiotika és/vagy szemiotikai szövegtan." In Petőfi S. János és Békési Imre (szerk.), SZEMIOTIKAI SZÖVEGTAN 3. A magyar szövegtani kutatás irodalmából. Szeged: JGYTF Kiadó, 1991.
Wolff, Rachel. “An oral history of pop’s most famous four letter word.” In Departures, 2013.12.11. https://dsmpublicartfoundation.org/wp-content/uploads/2019/09/LOVE-Robert-Indiana.pdf Megtekintés: 2023.10.30.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Szlama Norbert
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.