Isabella d’Este: Black, Red, Yes, No… Mask or Idol?

Authors

  • Erzsébet Lieber MATE Rippl-Rónai Művészeti Intézet, Kaposvár; e-mail: jancsikityne.lieber.erzsebet@uni-mate.hu

DOI:

https://doi.org/10.57021/artcadia.6969

Keywords:

Isabella d'Este, mask, portrait, idol, ideal

Abstract

Leonardo da Vinci’s chalk drawing and Francesco Francia’s, Titian’s and Rubens’ depictions of Isabella d’Este, one of the most influential female figures of Italian renaissance humanism, the first female patron of the arts in history, show considerable differences in the characteristics of the subject, although theoretically, portrait painting is the one among all genres that requires lifelike representation of physical traits the most. Although their different approaches are not lies, they are not quite true either. However, each one is true in some sense. It seems to be an impossible task to answer the question, whose truth it is; the truth of the model, the artist, the viewer or all of them combined? It may be possible that through an inquiry into the matters of ideal and materialised from, the human soul and mysteries beyond, these portrait variants together can bring us closer to a more complete understanding, through showing multiple faces of the truth. This paper wishes to provide some insight on the complex subject of the interplay between mask and work of art, persona and personality, the ideals of the artist and those of the person commissioning the work, personal taste and aesthetic values, through circumnavigating the well-known portraits of Isabella d’Este.

References

Barthes, Roland. Világoskamra. Fordította Ferch Magda. Budapest: Európa Könyvkiadó, 2000.

Bauer, Hermann, Prater, Andreas. Barokk. Fordította Béresi Csilla. Budapest: Taschen/Vince Kiadó, 2007.

Bonoldi, Lorenzo. Isabella d'Este: La Signora del Rinascimento. Rimini: Guaraldi, 2015.

Danto, Arthur C. „Történetek a művészet végéről.” In Művészet az ezredvégen. Tanulmányok a művészet végéről és a művészettörténelem újrakezdéséről. szerk. Perneczky Géza, 183–192. Budapest: Kézirat, 1999.

Danto, Arthur C. „Történetek a művészet végéről,” Fordította Perneczky Géza. In: A művészet vége? Európai füzetek, első szám, szerk. Perneczky Géza, 67–82. Budapest: 1999.

Denucé, Jean. Inventare von Kunstsammlungen zu Antwerpen im 16. und 17. Jahrhundert. Antwerpen: De Sikkel Verlag, 1932.

Ferino, Sylvia. „Portrait of Isabella d’Este.” In Titian Prince of Painters. szerk. Biadene, Susanna, 218–219. München: Prestel Verlag, 1990.

Földényi F. László. A testet öltött festmény. Pécs: jelenkor Kiadó, 1998.

Graham, Heather. „Titian, Isabella d’Este (Isabella in Black).” Smarthistory, hozzáférés: 2024.12.05. https://smarthistory.org/titian-isabella-deste-isabella-in-black/

Gowing, Lawrence. Paintings in the Louvre. New York: Stewart, Tabori & Chang, 1987.

Haja, Martina, szerk. Die Gemäldegalerie des Kunsthistorischen Museums in Wien. Verzeichnis der Gemälde. Wien: Christian Brandstätter Verlag, 1991.

Hartogs, Jessica. „Previously unknown da Vinci painting discovered in Swiss vault.” Cbsnews, published on 7 October 2013., hozzáférés: 2024.12.05. https://www.cbsnews.com/news/previously-unknown-da-vinci-painting-discovered-in-swiss-vault/

Hickson, Sally. „To see ourselves as others see us’: Giovanni Francesco Zaninello of Ferrara and the portrait of Isabella d’Este by Francesco Francia.” Renaissance Studies 23, no. 3 (2009): 288–310. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1477-4658.2009.00565.x Academia.edu, hozzáférés: 2024.12.05. https://www.academia.edu/8392072/To_see_ourselves_as_others_see_us_ Giovanni_Francesco_Zaninello_of_Ferrara_and_the_portrait_of_Isabella_d_Este_ by_Francesco_Francia

Holberton, Paul, szerk. Titian. London: National Gallery Company, 2003.

„Isabella d’Este,” Brooklynmuseum, hozzáférés: 2024.12.05. https://www.brooklynmuseum.org/eascfa/dinner_party/place_settings/isabella_d_este

„Isabella d’Este. La donna del mondo prima.” World4.eu, hozzáférés: 2024.12.05. https://world4.eu/isabella-deste/

Kennedy, Ian G. Tiziano. Fordította Láng Zsuzsa Angéla. Budapest: Taschen/Vince Kiadó, 2007.

Leonardo da Vinci. A festészetről Trattato della pittura. Fordította Gulyás Dénes. Szeged: Lectum Kiadó, 2005.

Lewis, Francis-Ames. Isabella and Leonardo. New Haven: Yale University Press, 2012.

Macquire, Kelly. „Isabella d'Este.” Worldhistory, published on 25 June 2021., hozzáférés: 2024.12.05. https://www.worldhistory.org/Isabella_d%27Este/

Néret, Gilles. Peter Paul Rubens 1577-1640. A festészet Homérosza. Fordította Melis Pálma. Budapest: Taschen/Vince Kiadó, 2005.

Pedrocco, Filippo. Tiziano. Milano: RCS Rizzoli Libri S.p.A., 2000.

Pescio, Claudio szerk. Leonardo. Művészet és tudomány. Fordította Takács Zoltán. Budapest: Allprint Könyvkiadó, 2005.

Pilinszky János. Esszék, cikkek. Budapest: Magvető Könyvkiadó, 2019.

Rocha, Julien. „Le portrait d’Isabelle d’Este peint par Léonard de Vinci, dont le Louvre possède l’étude préparatoire, aurait été retrouvé.” Lejournaldesarts, published on 7 October 2013., hozzáférés: 2024.12.05. https://www.lejournaldesarts.fr/patrimoine/le-portrait-disabelle-deste-peint-par-leonard-de-vinci-dont-le-louvre-possede-letude

Shemek, Deanna. „Isabella d’Este.” Oxfordbibliographies, hozzáférés: 2024.12.05. https://www.oxfordbibliographies.com/display/document/obo-9780195399301/obo-9780195399301-0325.xml

Szentkuthy Miklós. „Meghatározások és szerepek.” Dia.hu, hozzáférés: 2024.12.05. https://reader.dia.hu/document/Szentkuthy_Miklos-Meghatarozasok_es_szerepek-15721

Whiting, Roger. Leonardo a reneszánsz ember. Fordította Mészáros Viktor. Budapest: Képzőművészeti Kiadó Kft, 1993.

Wilde, Oscar. Das Bildnis des Dorian Gray. Fordította (Deutsch) Christine Hoeppener. Berlin: Aufbau Verlag, 1984.

Znamerovszkája, Tatjana. Az egyetemes festészet mesterei Tiziano. Fordította Somorjay Sélysette. Budapest: Corvina Kiadó, 1984.

Zöllner, Frank. Leonardo da Vinci 1452-1519. Fordította Kézdy Beatrix. Budapest: Taschen/Vince Kiadó, 2002.

Zöllner, Frank. Leonardo da Vinci — The Complete Paintings. Köln: Taschen Verlag, 2019.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Tematikus

How to Cite

Lieber, E. (2024). Isabella d’Este: Black, Red, Yes, No… Mask or Idol? . ARTCADIA, 3(2), 6-22. https://doi.org/10.57021/artcadia.6969

Most read articles by the same author(s)