SATISFACTION OF RURAL TOURISTS WITH GREAT PLAIN’S SPAS

Authors

  • Zoltán Szabó Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Georgikon Campus

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.2630

Keywords:

Consumer satisfaction, spa service, spa tourist, tourism

Abstract

Hungary has a significant tradition in the development of spa tourism. As a result of the developments, a significant number of settlements have qualified baths, which are located in the largest number in the Great Plain. Recently, there are had been barriers to international spa tourism which favoured domestic tourism. It is also characteristic of Hungarians that with the appreciation of health, primarily no longer urban people involved in spa tourism, but increasingly in rural areas. This research examines the satisfaction of the increasing number of rural spa tourists with the quality of the services provided by the spas. The results of the research call attention to the fact that the rural tourists are satisfied with the quality of spa services, but there are factors whose development that must be done without delay in order to spas remain competitive.

Author Biography

  • Zoltán Szabó, Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Georgikon Campus

    Szabo.Zoltan.dr@uni-mate.hu

References

Babakus, E. – Boller, G. W. (1992): An empirical assessment of the SERVQUAL scale. Journal of Business research, 24(3), pp. 253–268. https://doi.org/10.1016/0148-2963(92)90022-4

Babbie, E. (2017): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó.

Botterill, D. – Pennings, G. – Mainil, T. (2013): Medical tourism and transnational health care. New York: Palgrave Macmillan.

Bramwell, B. – Higham, J. – Lane, B. – Miller, G. (2017): Twenty-five years of sustainable tourism and the Journal of Sustainable Tourism: looking back and moving forward. Journal of Sustainable Tourism, 25(1), pp. 1–9. https://doi.org/10.1080/09669582.2017.1251689

Bujdosó, Z. (2016): A turizmus és a területfejlesztés kapcsolatrendszere Magyarországon. In: Kókai, S (szerk.): A változó világ XXI. századi kihívásai: tanulmánykötet Prof. Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár 70. születésnapja tiszteletére. Nyíregyháza: Nyíregyházi Egyetem Turizmus és Földrajztudományi Intézet, pp. 63–76.

Dávid, L. – Tóth, G. – Bujdosó, Z. – Herneczky, A.(2007): A turizmus és a regionális ver-senyképesség kapcsolatának mutatói a Mátravidék példáján keresztül. Észak-Magyarországi Stratégiai Füzetek, 4(1), 33–20.

Finn, D. W. – Lamb, C. W. Jr. (1991): An Evaluation of the Servqual Scales in a Retailing Setting. Advances in Consumer Research, 18(1), 483–490.

Giese, J. L. – Cote, J. A. (2000): Defining consumer satisfaction. Academy of marketing science review, 1(1), 1–22.

Gwatkin, D. R. – Rutstein, S. – Johnson, K. – Pande, R. – Wagstaff, A. (2000): Socio-economic differences in health, nutrition, and population. World Bank, 10(4), 272–282.

Hayati, N. – Novitasari, D. (2017): An Analysis of Tourism Service Quality Toward Customer Satisfaction (Study on Tourists in Indonesia Travel Destinations to Bali). Interna-tional Journal of Marketing and Human Resource Management, 8(2), 9–20.

Hojcska, Á. E. – Szabó, Z. (2019): Fürdő-gyógykezelések igénybevételének felhasználói magatartás-vizsgálata gyógyszállodában. In: Kőszegi, I. R. (szerk.): III. Gazdálkodás és Me-nedzsment Tudományos Konferencia: Versenyképesség és innováció. Kecskemét: Neumann János Egyetem, Kertészeti és Vidékfejlesztési Kar, pp. 542–548.

Hojcska, Á. E. (2019): Experiences of a professional study visit to spa towns in Germany. In: Ágnes, Erzsébet Hojcska (szerk.): Changing Spa Towns: 2nd Science Papers of the Spa Towns, Tata: Hungarian Spa Towns Association Society, pp. 208–227.

Ivancsóné Horváth, Zs. – Printz-Markó, E. (2018): Territorial differences between countries with regard to the wellness lifestyle of their youth. Forum Scientiae Oeconomia, 6(3), pp. 101–117. https://doi.org/10.23762/FSO_vOL6_NO3_7

Kovách, I. (2012): A vidék az ezredfordulón. Budapest: Argumentum-MTA szociológiai Ku-tatóintézet. Argumentum Kiadó.

Kovács, A. D. – Farkas, J. Z. – Perger, É. (2015): A vidék fogalma, lehatárolása és új tipo-lógiai kísérlete. Tér és társadalom, 29(1), 11–34. https://doi.org/10.17649/TET.29.1.2674

Lazaraton, A. (2005): Quantitative research methods. In: Handbook of research in second language teaching and learning. New York: Routledge, pp. 209–224. https://doi.org/10.4324/9781410612700

Lőke, Zs. (2019): A minőség – elégedettség – lojalitás mérésének módszerei és tapasztala-tai egy hazai gyógyfürdőben. Turizmus Bulletin, 19(2), 15–23.

Miloradov, K. – Eidlina, G. (2018): Analysis of tourism infrastructure development projects in the context of “Green economy”. European Research Studies Journal, 21(4), 20–30. https://doi.org/10.35808/ersj/1100

Navarro, J. – Martínez, M – Jiménez, J. (2020): An approach to measuring sustainable tourism at the local level in Europe. Current Issues in Tourism, 23(4), pp. 423–437. https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1579174

Printz-Markó, E. – Albert, Tóth, A. (2018): Az egészségturizmus fogalomrendszerének modellezése kiválasztott nyugat-dunántúli fürdőtelepülések mintáján keresztül. Polgári Szemle: Gazdasági és Társadalmi Folyóirat, 14(1-3), 205–220. https://doi.org/10.24307/psz.2018.0816

Printz-Markó, E. (2019): ’Changing bath towns’ – in the spirit of sustainability: opportunities for service development along the water-based health tourism model based on the four ancient elements. In: Ágnes, Erzsébet Hojcska (szerk.): Changing Spa Towns: 2nd Science Papers of the Spa Towns, Tata: Hungarian Spa Towns Association Society, pp. 87–111.

Shejal, S. S. (2013): Agro-based Industries and Rural Development. International Journal of Scientific Research, 2(3), 98–99. https://doi.org/10.15373/22778179/mar2013/31

Sweeney, A. E. (2015): Rural tourism and sustainable rural development. Tourism Manage-ment, 16(4), 329. https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)90005-5

Szabó, R. – Bujdosó, Z. (2020): A fürdő szerepe és jelentősége Bükkszék településfejlesz-tésében. In: Szabó, Z. – Bujdosó, Z. (szerk.): Fürdővárosok a turizmus fókuszában. Gyoma-endrőd: Magyar Fürdővárosok Szövetsége, pp. 71–85.

Szabó, Z. (2012): A special opportunity of the use of natural resources: sustainable bath-development through the eyes of mayors. In: Darabos, F. (szerk.): Kincseink védelmében: Fenntarthatóság és Környezettudatosság a turizmusban. Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó, pp. 10–22.

Szabó, Z. – Hojcska, Á. E. (2017): Medical devices in the service of tourism in the XIX century. Zbornik Jankovic, 2(2), 61–75.

Szabó, Z. – Hojcska, Á. E. (2020): Rekreációs turisztikai fürdőszolgáltatások és azok igénybevételének összefüggés-vizsgálata egy SPA-szolgáltatónál. Recreation: A Közép-Kelet-Európai Rekreációs Társaság Tudományos Magazinja, 10(1), 36–39. https://doi.org/10.21486/recreation.2020.10.1.4

Takács, Sz. (2016): Bevezetés a matematikai statisztikába. Budapest: Antrész Kiadó

Published

2021-12-28

How to Cite

SATISFACTION OF RURAL TOURISTS WITH GREAT PLAIN’S SPAS. (2021). Acta Carolus Robertus, 11(2), 41-53. https://doi.org/10.33032/acr.2630

Similar Articles

1-10 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.