Vasút és a foglalkoztatási szerkezet átalakulása

Szerzők

  • Kőrös Ákos Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Doctoral School of Economic and Regional Studies , Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Doctoral School of Economic and Regional Studies

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.5423

Kulcsszavak:

regionális fejlesztés, térbeli elemzés, infrastruktúra hatása, közlekedési hálózatok, vidékfejlesztés, regionális integráció

Absztrakt

A tanulmány a vasút foglalkoztatási struktúrára gyakorolt átalakító hatását vizsgálja egy régiós szinten Magyarországon 1880-tól 1920-ig. A tanulmány kiemeli a hagyományos, mezőgazdaságon alapuló foglalkoztatásból az ipari és szolgáltatási szektorok felé történő elmozdulást, amelyet elsősorban a vasút bevezetése vezérelt. Az elemzés általános modernizációs trendet mutat a vasúti összeköttetésekkel rendelkező településeken, míg azoknál, amelyek nélkülöznek ilyen összeköttetést, a hagyományos struktúrák megerősödését mutatja.

Regionális szinten a vasút megjelenése jelentős változásokat hozott. A fővonal menti települések, valamint a helyi érdekű vasút közelében lévők felülmúlták azokat, amelyek nem rendelkeztek vasúti kapcsolattal, ami a vasút modernizáló szerepét mutatja. Ugyanakkor a vasút hatása az idő múlásával csökkenni látszik. A tanulmány arra a következtetésre jut, hogy a vasút helyi hatása átalakító volt, annak hiánya gyakran a modernizáció késlekedését eredményezte. Ez a helyi átalakulás megteremtette a régió integrálódásának lehetőségét a nemzeti, majd később az európai folyamatokba.

Információk a szerzőről

  • Kőrös Ákos, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Doctoral School of Economic and Regional Studies, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Doctoral School of Economic and Regional Studies

    Kőrös Ákos
    ORCID: 0000-0001-9851-4752
    PhD student
    Hungarian University of Agriculture and Life Sciences
    Doctoral School of Economic and Regional Studies
    koros.akos@icloud.com

Hivatkozások

Czére, B. (1947): A közlekedés mint társadalomformáló tényező. Közlekedési Közlöny, 1947. ápri-lis 20. 16. szám, pp. 138–140., április 27. 17. szám, pp. 146–148.

GISTA HUNGARORUM (OTKA K 111766), http://www.gistory.hu/g/hu/gistory/otka Utolsó letöltés: 2020. 07. 28.

Hieronymi, K. (1902): Közlekedési eszközeink fejlesztésének irányelvei. Budapest: Pátria.

KSH (1882): A Magyar Korona országaiban az 1881. év elején végrehajtott népszámlálás eredményei né-mely hasznos házi állatok kimutatásával együtt. I. kötet. Budapest, Atheneum.

KSH (1904): A Magyar Korona országainak 1900. évi népszámlálása. II. rész. A népesség fog-lalkozása községenkint. Magyar Statisztikai Közlemények, Új sorozat, 2. Budapest: Pesti Könyv-nyomda-Részvénytársaság.

KSH (1913): A Magyar Szent Korona országainak 1910. évi népszámlálása. Második rész. A népesség foglalkozása és a nagyipari vállalatok községenkint. Magyar Statisztikai Közlemények, Új sorozat, 48. kötet. Budapest: Athenaeum Irodalmi és Nyomdai R.-Társulat.

KSH (1923): Az 1920. évi népszámlálás. Első rész. A népesség főbb demográfiai adatai közsé-gek és népesebb puszták, telepek szerint. Magyar Statisztikai Közlemények, Új sorozat, 69. kötet. Budapest: Pesti Könyvnyomda-Részvénytársaság.

KSH (1925): Az 1920. évi népszámlálás. Második rész. A népesség foglalkozása és a nagyipari és kereskedelmi vállalatok községenkint. Magyar Statisztikai Közlemények, Új sorozat, 71. kötet. Budapest: Pesti Könyvnyomda-Részvénytársaság.

MNL (1880a): MNL XXXII-23-h-A Az 1880. évi népszámlálás feldolgozási táblái. 471d.

MNL (1880b): MNL XXXII-23-h-A Az 1880. évi népszámlálás feldolgozási táblái. 472d.

Lányi, R. – Szatmári, J. (szerk.) (1902): Forgalmi és távolsági mutató. Budapest: Postner Nyomda.

Acemoglu, D. – Robinson, J. A. (2013): Miért buknak el nemzetek? A hatalom, a jólét és a szegénység eredete. Budapest: HVG Kiadó.

Casson, M. (2009): The World’s First Railway System: Enterprise, Competition and Regulation on the Railway Network in Victorian Britain. Oxford: Oxford University Press.

Czére, B. (1991): A távolsági utazás eljutási idői és izokrón-térképei Magyarországon (1847-1985). Közlekedés Tudományi Szemle, 41. 7. pp. 249-260.

Fajszi, B. – Cser, L. – Fehér, T. (2010): Üzleti haszon az adatok mélyén. Az adatbányászat minden-napjai. Budapest, Alinea Kiadó, IQSYS.

Frisnyák, Zs. (2013): A vasút hatása a községek fejlődésére az első világháború előtt. In: Fris-nyák, S. – Gál, A. (szerk.): Kárpát-medence: természet, társadalom, gazdaság. Szerencs – Nyíregyháza: Nyíregyházi Főiskola Turizmus és Földrajztudományi Intézet, Bocskai István Gimnázium, pp. 267–276.

Frisnyák, Zs. (2016a): Magyarország települései és a vasúthálózat közötti térkapcsolatok (1901). In: Pap, J. – Tóth, Á. – Valuch, T. (szerk.): Vidéki élet és vidéki társadalom Magyarországon. Budapest: Hajnal István Kör Társadalomtörténeti Egyesület, pp. 254–265.

Frisnyák, Zs. (2016b): Időzavarban. A vasút és a helyi idő. In: Fónagy, Z. (szerk.): „Atyám meg-kívánta a pontosságot”. Ember és idő viszonya a történelemben. Budapest: Magyar Történeti Társulat, MTA BTK Történettudományi Intézete, pp. 123–132.

Katus, L. (1983): Transport revolution and economic growth in Hungary. In: Komlos, J. (ed.): Economic development in the Habsburg Monarchy in the nineteenth century. New York: Columbia Univer-sity Press, pp. 183–204.

Lelkes, Gy. (szerk.) (2011): Magyar helységnévazonosító szótár. Budapest: Argumentum – KSH Könyvtár.

Newmann, F. (2015): The Socio-Economic Impacts of the coming of the Railways to Hertfordshire, Bedfordshire and Buckinghamshire, 1838–1900. Hatfield: University of Hertfordshire. [PhD Disser-tation]

Robbins, M. (1962): The Railway Age. London [s.n.].

Schivelbusch, W. (2008): A vasúti utazás története. A tér és az idő iparosítása a 19. században. Bu-dapest: Napvilág Kiadó.

Simmons, J. (2009): The Victorian Railway. London, [s.n.].

Letöltések

Megjelent

2024-07-04

Hogyan kell idézni

Kőrös, Ákos. (2024). Vasút és a foglalkoztatási szerkezet átalakulása. Acta Carolus Robertus, 14(1), 121-131. https://doi.org/10.33032/acr.5423