Egy egyenáramú hajtás animációja, szimulációja és Internet alapú mérése a távoktatásban
Kulcsszavak:
villamosmérnök távoktatás, e-oktatás, csúszómódszabályozásAbsztrakt
A tanulmány egy DC szervórendszer távoktatásához kialakított komplett (animáció, szimuláció és internet alapú mérés) multimédiás oktatóprogramot mutat be. Az animációs program bemutatja a DC-motor működésének alapjait, levezeti a nyomatéksebesség karakterisztikát és elmagyarázza a szabályozástervezés alapvető lépéseit. Az animációs program tartalmaz diákat mind a osztálytermi, mind az önálló tanulás számára. Ennek segítségével a hallgatók szimulálni tudják egy adott szervórendszer szabályozását. Az utolsó és egyben legfontosabb lépés bármely műszaki oktatás esetében a mérés. A távoktatás szempontjából ez a legnagyobb kihívás. A hallgatók egy weboldalon keresztül érhetik el a kísérleti összeállítást. Az adminisztrációt egy C# nyelven írt program végzi. A kísérleti összeállításban egy négysíknegyedes üzemű DC szervómotor található. A vezérlés interneten keresztül kapcsolható ki és be. A hallgatóknak lehetőségük van egy egyszerű PI-szabályozás vagy csúszómód-szabályozás megírására, melyet egy kommunikációs keretprogramba illesztünk be, hogy utána azzal működtethessük a motort. A mérési eredményt olyan formában kapjuk meg, hogy az kompatibilis legyen a szimulációs eredményekkel, így a hallgatók összehasonlíthassák a szimulációs és mérési eredményeket.
Hivatkozások
Bartal, P., Hamar, J., Jardan, R. K., Korondi, P., Nagy, I., Sepa, Z., Suto, Z., Zaban, K., Funato, H., Masada, E., Ogasawara, S.(2005). Learning multimedia software for teaching nonlinear dynamics. Proc. Control in Power Electronics and Motion Control (IPEC’05), Niigata, Japan, Apr. 2005
Bauer, P. (2004). E-learning for better understanding of power quality problems and compensators. Proc. 11th International Power Electronics and Motion Control Conference (EPE-PEMC’04), Riga, Latvia, Sept. 2004
Davat, B., Bauer, P., Duijsen, P. V. (2004). Teaching of power electronics: From graphic representation to animation. Proc. 11th International Power Electronics and Motion Control Conference (EPE-PEMC’04), Riga, Latvia, Sept. 2004
Fedak, V., Bauer, P., Hajek, V., Weiss, H., Davat, B., Manias, S., Nagy, I., Korondi, P., Miksiewicz, R., Duijsen, P., Smektal, P. (2003). Interactive e-learning in electrical engineering. Proc. EDPE’03, High-Tatras, Slovakia, Sept. 2003, 368–373.
Hamar, J., Jardan, R. K., Korondi, P., Nagy, I., Sepa, Z., Suto, Z., Zaban, K., Weiss, H. (2005). Teaching and learning nonlinear dynamics by multimedia. Proc. Electrimacs 2005, Hammamet, Tunisia, Apr. 2005.
Saito, K., Kamiyama, K., Ohmae, T., Matsuda, T. (1988). A microprocessor-controlled speed regulator with instantaneous speed estimation for motor drives. IEEE Trans. Ind. Electron., 35(1), 95–99. https://doi.org/10.1109/41.3068
Utkin, V., Young, K. (1978). Methods for constructing discontinuous planes in multidimensional variable structure systems. 31(10), 1466–1470.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2007 Széll Károly, Sziebig Gábor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
