A tenyészsertés-piac termékfogalmának marketing szempontú elemzése
Kulcsszavak:
termékfogalom, tenyészsertés-piac, marketingAbsztrakt
Megvizsgáltuk, hogy a marketing által használt termékfogalom milyen összefüggésekben értelmezhető egy olyan szervezeti piacon, mint a tenyészsertés-piac. A marketing szakirodalma a termékfogaimat a vevő használati érték hierarchiája szerint szintekre bontja. Azonosítottuk a Kotler-féle termékmodellben szereplő öt termékszintet. A tenyészsüldő mint termék tulajdonságai a termékszintek segítségével értelmezhetőknek bizonyultak, azonban eltérést is tapasztaltunk az elméleti modelltől, ugyanis a tenyészsüldők esetében az elemi hasznot nem feltétlenül hordozza az alaptermék. A garanciatulajdonság egy termékszinttel magasabbra, az elvárt termék szintjére emeli az elemi haszon megvalósulását. A tenyészsertés egyes minőségi jellemzői pedig – magától értetődően – nem biztosíthatók előzetesen. A tenyészsertés-piac termékfogalmának elemzése, a termékszintek pontos meghatározása hozzájárulhat ahhoz, hogy a piacon eladóként fellépő vállalatok újraértékelhessék termékpolitikájukat. Marketingstratégiájukban pontosabban megcélozhatják a bővített termék szintjét, amely az elemzés során a legfontosabbnak bizonyult, hiszen előreláthatóan a piaci verseny ezen a területen fokozódni fog, a közelebbi jövőben el is dőlhet.
Hivatkozások
Bauer A., Berács J. (1992). Marketing. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem. Budapest. 1. fejezet. 5–22. 5. fejezet. 121–127.
Carrol, W. E., Krider, J. L. (1956). Swine production. McGraw-Hill Book Company, Inc. New York.
Házas Z., Vagyon L. (1989). Hízási és vágási teljesítmény-különbségek hízósertéseknél ivartól függően. Szaktanácsok, 1. 17–21.
Kotler, P. (1991). Marketing management. Prentice-Hall International Editions.
Kovács J. (1984). Sertéstenyésztők kézikönyve. Mezőgazdasági Kiadó, Budapest.
Kövér, Gy., Paál, J., Kárpáti, J. Radnóczi, L. (1998) Aspects of breeding pig production between 1993 and 1997 in Hungary. VI. Nemzetközi Agrárökonómiai Napok, Gyöngyös. 299–304.
Lehota J., Tomcsányi P. (1994). Agrármarketing. Mezőgazda Kiadó, Budapest. 1.1 fejezet. 5–16.
Levitt, T. (1983). The marketing imagination. The Free Press, New York 73.
OMMI (2001). A sertéstenyésztés 2000. évi eredményei. Országos Mezőgazdasági Minősítő Intézet. Budapest 1–127.
Sarudi, Cs. (1998). Harmonized development of the farm economy and of the countryside. Szerk.: Csapó J., Acta Agraria Kaposváriensis. Kaposvár. 1998. PATE ÁTK, 2(1), 87–101.
Sarudi, Cs., Szakály, S., Szakály, Z., Széles, Gy. (1999). Ökonomische Zusammenhänge der Qualitäts-production in der Tierhaltung in Ungarn. Regulation of AnimalProduction in Europe, International Congress in Wiesbaden. May 9–12. 334–335.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2002 Kövér György, Szakály Zoltán, Kovách Gábor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
