Vezetői és beszállítói vélemények a mezőgazdaság és a turizmus összekapcsolódásának lehetőségeiről Zala megyében

Szerzők

  • Brljak Zoran
  • Kőmüves Zsolt Szent István Egyetem Kaposvári Campus
  • Vig Salma Stella

DOI:

https://doi.org/10.31914/aak.2447

Kulcsszavak:

Vezetés, mezőgazdaság, turizmus, vendéglátó ipar, helyi termék

Absztrakt

A rendszerváltást követően  magyarország ipari és mezőgazdasági termelése jelentősen visszaesett. Az elmúlt egy évtized folyamán a mutatók lassan újra emelkedni kezdtek a mezőgazdaság területén, elsősorban a kutatásnak, fejlesztésnek, a példaértékű nyugati mintáknak és az Uniós támogatásoknak köszönhetően. Jelentős szerepet töltenek be ebben a fellendülésbenzok a gazdálkodók, akik, termékeiket turisztikai vonzerővé képesek formálni. A termelők között egyre többen ismerték fel a gasztronómia és a borturizmus jelentőségét. Gondoljunk például a glokalizációra, amelynek lényege a globális áruk helyi környezethez való igazodás utáni újra lokálissá válása. Ilyen például napjainkban a hamburger, amely világszerte elterjedt és elérhetővé vált minden kontinensen, garantálva mindig ugyanazt az ismert ízvilágot. A termelők azonban egy idő után elkezdtek kísérletezni és különböző változatokat készítettek, amely széleskörű termékpalettát eredményezett a fent említett kategórián belül, és az egyre bővülő kínálati struktúrák is azt támasztják alá, hogy igény van ezekre az újításokra. Az újonnan létrejövő lokális értékekre építő éttermek, gasztro bárok és egyéb vendéglátó egységek vonzzák a turistákat, akik azért indulnak útnak, hogy kipróbálják a világban ismert ételek egyénileg újra gondolt, átformált verzióit, valamint helyi jellegzetességek hagyományok szerinti változatait, amelyek minden vidéken más és más ízvilágot képviselnek. Az urbanizálódott ember annyira elszokott az agrárkörnyezettől, hogy a termékek előállításán túl az állatok látványa is élményekkel tölti el, ígygazda megnyitotta kapuit a látogatók előtt. A legtöbb látványgazdaságban az állatok, a különféle kézműves élelmiszerek előállításának kipróbálása, a termékek vásárlási lehetősége adja a hozzáadott értéket, de van, ahol ezek mellett falusias környezetben biztosítanak szállást a feltöltődni vágyó turistáknak.

A fentebb leírtakat figyelembe véve kutatásunk céljaként tűztük ki, hogy részletes vizsgálatok segítségével feltárjuk a mezőgazdaság valamint a turizmus kapcsolatából adódó kiaknázott és kiaknázatlan lehetőségeket, mintegy perspektívát adva a téma iránt érdeklődő olvasók számára.

##submission.downloads##

Megjelent

2020-12-28

Hogyan kell idézni

Brljak, Z., Kőmüves, Z., & Vig, S. S. (2020). Vezetői és beszállítói vélemények a mezőgazdaság és a turizmus összekapcsolódásának lehetőségeiről Zala megyében. Acta Agraria Kaposváriensis, 24(2), 108–122. https://doi.org/10.31914/aak.2447

Folyóiratszám

Rovat

Agrárökonómia