A térélmény elemzése a Versailles-i kert példáján
Kulcsszavak:
Versailles-i kert, tájtervezés, tájképi kert, Francia kertAbsztrakt
Korunk tájépítészet-elmélete a tér és a hely fogalmával jellemezhető kétféle térbeliséget állít szembe egymással: a tudomány által használt absztrakt és homogén teret, illetve a mindennapi élet jelentéssel felruházott helyszíneit . A szigorúan geometrikus kerttípust, amelyek közé a klasszikus franciakért is sorolható, gyakran éri az a vád, hogy - szemben a sokkal oldottabb formavilággal jellemezhető angol tájképi kerttel - figyelmen kívül hagyja a tértervezés élménygazdag helyeket létrehozni képes lehetőségeit és eszközeit.
A kétféle térfelfogás és téralakítás szembeállítása félreértésen alapul; op- pozíciójuk helyett éppen hogy együttes használatuk, változatos kombinálásuk teszi lehetővé annak a tapasztalati gazdagságnak és egyedülálló térélménynek a létrejöttét, amelyet egy adott hely/ tér - például a versailles-i kert - nyújtani képes.
Hivatkozások
Bacsó B., szerk., 2011. Tér fenomén mű, Budapest, Kijárat kiadó.
BerthozA., 1997. Le sens du mouvement, Paris, Editions Odile Jacob.
Berthoz A., 2000 (1997). The Brain's Sense of Movement, Harvard University Press.
Casey E., 1998. The Fate of Place.
A Philosophical History, Berkeley, University of Califomia Press.
Genette G., 2010 (1994,1996). L'oeuvre de l'art. I: Immanence et transcendance. II:
La relation esthétique, Paris, Seuil.
Genette G., 1997 (1994). The Work of Art: Immanence and Transcendence, Ithaca, Cornell University Press.
Genette G., 1999 (1996). The Aesthetic Relation, Ithaca, Cornell University Press.
Gibson J. 1979. The Ecological Approach to Visual Perception, Boston, Houghton Mifflin.
Gyáni G., 2008. Budapest - túl jól és rosszan.
A nagyvárosi múlt mint tapasztalat. Budapest, Napvilág Kiadó.
Husserl E., 2011. « Dolog és tér », in : Bacsó B., Tér Fenomén Mű, Budapest, Kijárat Kiadó, 2011. Merleau-Ponty M., 1981 (1945).
Phénoménologie de la Perception, Paris, Gallimard.
Merleau-Ponty M., 2005 (1945).
Phenomenology of Perception, London, Routledge.
Moles A., Rohmer E., 1982. Labyrinthes du vécu. L’espace: matiére dáction, Paris, Librairie des Méridiens.
Moravánszky Á., Gyöngy K., 2007. A tér, Budapest, TERC.
Petitot J., 2004, Morphogenése et esthétique, Paris, Maisonneuve et Larose.
Straus (Erwin), 1935. Vöm Sinn der Sinne, Berlin, Springer Verlag.
Straus (Erwin), 1963 (1935). The Primary World of Senses: a Vindication of Sensory Experience, London, Collier-MacMillan.
Szántó C., 2009. Le promeneur dans le jardin de lapromenade considérée comme acte esthétique. Regards sur les jardins de Versailles, ENSA Paris-La Viliette / Université Paris-VIII, http://lcv.hypotheses.org/3058
Valéry P., 1962. Ecrits sur l'art, Paris, Club des Libraires de France.
Wallon H., 1970. De l’acte á la pensée, Champs- Flammarion.
Welton D., ed., 1999. The Essential Husserl: Basic Writings in Transcendental Phenomenology, Bloomington, Indiana University Press.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Szántó Catherine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).