Térvilág – világtér

Szerzők

  • Béri Etelka Kaposvári Egyetem PK, Idegen Nyelvi és Irodalmi Módszertani Tanszék

Absztrakt

Hogyan változott meg a tér-fogalom értelmezése a századok folyamán, hogyan vált interdiszciplináris kategóriává történelmi fejlődése során, hogyan jelenik meg az identitás tértapasztalata az alkotásban? Ezek a dolgozat által felvetett és nyitva hagyott legfontosabb kérdések, amelyek egyfajta ecoi lista formájában fogalmazódnak meg. A XX. század a teret, mint értelemalkotó tényezőt, a személyek legbensőbb világának meghosszabbítását szemléli. Az egyén térszemléletének objektivációiként térstruktúrákat hoz létre, majd ezeket a valóság önálló tényezőinek tekinti. A megélt tér egyfajta tudáshorizontot tételez fel, amelyben egy adott közösség önmagát definiálni képes. A dolgok nem egyszerűen kitöltik a teret, hanem térbenlevésükkel magát a teret határozzák meg. A modern tér nem, mint hiány értelmeződik, hanem a helyekként létező dolgok által konstituált, folyamatos változásban, átalakulásban levő létező.

Információk a szerzőről

  • Béri Etelka, Kaposvári Egyetem PK, Idegen Nyelvi és Irodalmi Módszertani Tanszék

    tanársegéd

Hivatkozások

Bahtyin, Mihail (1976): A tér és az idő a regényben. In: Mihail Bahtyin: Aszó esztétikája. Gondolat, Budapest.

Barthes, Roland (1996): A szöveg öröme. Osiris, Budapest.

Bergson, Henri (2001): Évolution créatrice. PUF, Paris.

Blanchot, Maurice (1988): L’espace littéraire. Gallimard, Paris.

Bourdieu, Pierre (2002): A gyakorlati észjárás. A társadalmi cselekvés elméletéről. Napvilág Kiadó, Budapest.

Carnap, Rudolf (1922): Dér Raum: Ein Beitrag zűr Wissenschaftslehre. Kant-Studien No. 56, Berlin.

Derrida, Jacques (1967): De la grammatologie. Minuit, Paris.

Derrida, Jacques (1991): Grammatológia. Magyar Műhely, Budapest-Párizs.

Eco, Umberto (2009): A lista mámora. Európa, Budapest.

Einstein, Albert (1998): Hogyan látom a világot? Gladiátor, Budapest.

Foucault, Michel (1969; 2001): L’Archéologie du savoir. Gallimard, Paris. A tudás archeológiája. Atlantisz, Budapest.

Gadamer, Hans-Georg (1994): Épületek és képek olvasása. In: Hans-Georg Gadamer (szerk.): A szép aktualitása. T-Twins, Budapest. 157–168.

Gadamer, Hans-Georg (1994): Épületek és képek olvasása. In: Gadamer: A szép aktualitása. T-Twins Kiadó, Budapest.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1979): A szellem fenomenológiája. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Heidegger, Martin (1994): A művészet és a tér. In „...költőien lakozik az ember...”. TTwins-Pompei, Budapest-Szeged. 211–218.

Husserl, Edmund (1910; 1993): A Filozófia mint szigorú tudomány. Kossuth, Budapest.

Kant, Immanuel (1781; 2004): A tiszta ész kritikája. Atlantisz, Budapest.

Kirkegaard, Sörén (1843, 2005): Vagy-vagy. Osiris, Budapest.

Lefebvre, Henri (1974): La Production de l’espace, Anthropos, Paris. doi: https://doi.org/10.3406/homso.1974.1855

Levy, Pierre (1992): Les arbres de connaissances. La Découverte, Paris.

Locke, John (1690; 2003): Értekezés az emberi értelemről. Osiris, Budapest.

Manovich, Lev (2001): A film, mint kulturális interface. Metropolis 2001/16, 2. szám. 24–43.

Merleau-ponty, Maurice (2007): A látható és a láthatatlan. L’Harmattan, Budapest.

Nietzsche, Friedrich (1992): Anem-morális értelmű igazságról és hazugságról. Athenaeum 1992/1, 3. szám. 3–15.

Pascal, Blaise (1983): Gondolatok. Gondolat, Budapest.

Platón (1984): Timaiosz. In: Platón összes művei. Európa, Budapest. 356–362.

Sartre, Jean-Paul (2006): A Lét és a Semmi. L’Harmattan Kiadó, Budapest.

Schopenhauer, Arthur (1918; 2007): A világ, mint akarat és képzet. Osiris, Budapest.

Serres, Michel (1972): L’Interférence. Minuit, Paris.

Sobchack, Vivian (2001): A vászon és a képernyő színhelye. Metropolis 2001/16, 2. szám. 8–23.

Thomka Beáta (1998): Narratívák I. Képleírás, képi elbeszélés. Kijárat, Budapest.

Wittgenstein, Ludwig (2004): Logikai-filozófiai értekezés. Atlantisz, Budapest.

Letöltések

Megjelent

2009-10-28

Folyóirat szám

Rovat

Közlemények

Hogyan kell idézni

Térvilág – világtér. (2009). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 7(1-2), 122-130. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5358