Dél-dunántúli Régióban élő, családban gondozott Down-szindrómások írás- és olvasásteljesítménye
Absztrakt
A Dél-dunántúli Régióban 95 fő otthongondozott DS-sal végeztünk kérdőíves felmérést. A vizsgálat alapján megállapítható, hogy az anyai és apai iskolázottság jelentős befolyással bír a DS-s írás-, olvasáskészségének fejlődésére. Alacsony anyai és apai képzettség esetén a családban élő DS-sok képességei elmaradnak az elérhető szinttől. Az olvasási készség hatással van a baráti kapcsolatok kiépítésére (az elemi készségek és a társadalmi integráció közt kimutatható a kapcsolat). A DS-sok közötti nagy egyéni különbségek a családon belüli műveltségi különbségekre hívják fel a figyelmet: ezek a gyerekek hosszabb tanulási idővel megtanulhatnak olyan szinten írni, olvasni, mint egészséges kortársaik. Az egyénnek autonómiát adnak ezek a képességek, ezáltal javítják az életminőséget. Az alacsony szülői kvalifikáció ingerszegény miliőt feltételez. Ennek kompenzálása intenzívebb családtámogatást igényel.
Hivatkozások
Bochner, Sandra-Outhred, Lynne-Pieterse, Moira (2001): A study of functional literacy skills in young adults with Down syndrome. International Journal of Disability, Development and Education, 2001/48, 1. szám. 67–90. doi: https://doi.org/10.1080/10349120120036314
Bradley, Robert H.-Caldwell, Bettye M.-Rock, Stephen L. (1988): Home environment and school performance. A teen-year follow-up and examination of three models of environmental action. Child Development 1988/59. 852–867. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1988.tb03239.x
Brown, Roy (1998): The effects of quality life models on the development of research and practice in the field of Down syndrome. Down Syndrome Research and Practice 1998/5. 1. szám. 39–42. doi: https://doi.org/10.3104/reviews.74
Buckley, Sue-Bird, Gillian-Sacks, Ben-Archer, Tamsin (2006): A comparison of mainstream and special education for teenagers with Down syndrome: Implications for parents and teachers. Down Syndrome Research and Practice, 2006/9. 3. szám. 54–67. doi: https://doi.org/10.3104/reports.295
Cossu, Giuseppe-Rossini, F.-Marshall, John C. (1993): When reading is acquired but phonemic awareness is not: A study of literacy in Down’s syndrome. Cognition 1993/46. 2. szám. 129–138. doi: https://doi.org/10.1016/0010-0277(93)90016-O
Gallaher, Kelly-van Kraayenoord, Christina-Jobling, Anne-Moni, Karen (2002): Reading with Abby: A case study of individual tutoring with a young adult with Down syndrome. Down Syndrome Research and Practice 2002/8. 2. szám. 59–66. doi: https://doi.org/10.3104/case-studies.131
Gombert, Jean-Emile (2002): Children with Down syndrome use phonological knowledge in reading. Reading and Writing 2002/15. 5-6. szám. 455–469. doi: https://doi.org/10.1023/A:1016324016485
Gyarmathy Eva. (2002): Képzőművészeti tehetségek. Új Pedagógiai Szemle 2002/52. 6. szám. 50–55.
Kennedy, Esther-Flynn, Mark (2003): Early phonological awareness and reading skills in children with Down syndrome. Down Syndrome Research and Practice 2003/8. 3. szám. 100–109. doi: https://doi.org/10.3104/reports.136
Laws, Glynis-Buckley, Sue-MacDonald, John- Broadley, Irene (1995): The influence of reading instruction on language and memory development in children with Down syndrome. Down Syndrome Research and Practice 1995/3. 2. szám. 59–64. doi: https://doi.org/10.3104/reports.52
Lengyel Zsolt (1999). Hangzó beszéd - írott beszéd: kommunikáció. In: Gósy Mária (szerk.): Beszédkutatás. MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest. 7. évf. 7. köt. 103–112.
Mendes de Leon, Carlos F.-Gold, Deborah T.-Glass, Thomas A.-Kaplan, Lori-George, Linda K.(2001): Disability as a Functionof Social Networks and Support in Elderly African Americans and Whites. Psychological Sciences and Social Sciences 2001/56. 3. szám. 179–190. doi: https://doi.org/10.1093/geronb/56.3.S179
Miller, Baila-Townsend, Aloen-Carpenter, Elizabeth-Montgomery, Rhonda V.-Stull, Donald-Young, Rosalie F. (2001): Social support and caregiver distress: a replication analysis. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences 2001/ 56. 4. szám. 249–256. doi: https://doi.org/10.1093/geronb/56.4.S249
Morgan, Michelle-Moni, Kaen-Jobling, Anne (2004). What’s it all about? Investigating reading comprehension strategies in young adults with Down syndrome. Down Syndrome Research and Practice 2004/9. 2. szám. 37-44. doi: https://doi.org/10.3104/reports.290
Neuman, Susan B. (1999): Books Make a Difference: A Study of Access to Literacy. Reading Research Quarterly 1999/34. 3. szám. 286–311. doi: https://doi.org/10.1598/RRQ.34.3.3
Oelwein, Patricia Logan (1995): Teaching Reading to Children with Down Syndrome: A Guide for Parents and Teachers. Woodbine House, Bethesda.
Otaiba, Stephanie Al-Hosp, Michelle (2004): Providing effective literacy instruction to students with Down syndrome. Teaching Exceptional Children 2004/8. 2. szám. 28–35. doi: https://doi.org/10.1177/004005990403600404
Ricci Leila (2004): Home literacy environments, parental beliefs about reading, and the Emergent literacy skills of children with Down syndrome. Dissertation Abstracts International: The Humanities and Social Sciences 64, 2161-A.
Snowling, Margaret J.-Hulme, Charles-Mercer, Robin C. (2002): A deficit in rime awareness in children with Down syndrome. Reading and Writing 2002/15. 5-6. szám. 411–495. doi: https://doi.org/10.1023/A:1016333021708
Spear-Swerling, Louise-Sternberg, Robert J. (1996): Off Track: When Poor Readers Become „LearningDisabled”. CO: Westview Press, Boulde.
Szunyogh Melinda-Vámos Magdolna-Métneki Júlia (2008): Jelentés a Veleszületett Rendellenességek Országos Nyilvántartás (VRONY) 2006. évi adatairól, http://www.oszmk.hu/dokumentum/VRONY/VRONY_eves_JELENTES_2006.pdf [2010.04.11.]
Trenholm Brian-Mirenda Pat (2006): Home and community literacy experiences of individuals with Down syndrome. Down Syndrome Research and Practice 2006/10. 1. szám. 30–40. doi: https://doi.org/10.3104/reports.303
Weaver, Robert F.–.Hedrick. Philip W. (2000): Genetika. Panem Kiadó, Budapest.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2010 Harjánné Brantmüller Éva, Máté Orsolya, Sándor János
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.