Az állami gondozott fiatalok képe jóról és rosszról

Szerzők

  • Lőrincz Andrea Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.12

Absztrakt

Az ember morális fejlődése kisiskolás korban éri el azt a szakaszát, melyben ítéletei már többnyire autonómak. Az, hogy egy egyén életében mit jelent a „jó”, és mi számít „rossznak”, az a gyermekkori élethelyzetek, örömök és traumák függvényében körvonalazódik; ezek hatására egy átlagos fiatal 14 éves korára már képes önálló érvekkel alátámasztani személyes ítéleteit. De hogyan alakul a morális fejlődés a gyermekotthonokban nevelkedő gyermekek személyiségében? Miként befolyásolja meggyőződéseiket a bántalmazó szülői közeg, hogyan hat a kérdésre az ingerszegény intézményi környezet és a sorstársakkal való folyamatos összezártság? Kutatásom során strukturált interjúk segítségével kívánom megválaszolni a feltett kérdéseket. Olyan 14 és 18 év közötti fiatalokkal folytattam beszélgetéseket, akik többszörösen traumatizált élethelyzetből kényszerülnek megítélni, hogy számukra ki a jó, és ki a rossz ember.

Információk a szerzőről

  • Lőrincz Andrea, Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző Intézet

    demonstrátor
    lorinczandrea9@gmail.com

Hivatkozások

Az 1997. évi XXXI. törvény a gyermekvédelemről és a gyámügyi igazgatásról. [online] https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700031.TV [2017.06.05.]

Bagdy, E. (1995). Családi szocializáció és személyiségzavarok. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Hanák, K. (1993). A különböző szociális háttérrel rendelkező gyermekek erkölcsi, morális fejlődése. Acta Academiae Paedagogicae Agriensis nova series: Sectio Paedagogicae et Psychologicae, 21. évf. 1. szám, pp. 233–250.

Herczog, M. (2007). Gyermekbántalmazás. Budapest: Complex.

Lőrincz, A. (2017 a). Élet - Képek. Taní-tani Online. [online] 2017. március 5. http://www.tani-tani.info/elet_kepek [2017. 06. 05.]

Lőrincz, A. (2017 b). A családról – kívülállóként. Taní-tani Online. [online] 2017. június 1. http://www.tani-tani.info/a_csaladrol_kivulallokent [2017. 06. 05.]

Karlowits – Juhász, O. (2017). Példakép, másképp – gyermekotthonban élő gyerekek példaképválasztásainak kvalitatív vizsgálata. In: Nagy, Á. (szerk.), Tizenkilencre lapot? Szociálpedagógia a XXI. században, (pp. 301–318). Budapest: Pallasz Athéné Egyetem – Iuvenis Ifjúságszakmai Műhely

Kozéki, B. (1993). Nevelőotthon – nevelő otthon, Erkölcsi érzelem, ítélet és viselkedés iskoláskorban. Fót: Károlyi István Gyermekközpont

Piaget, J. (1970). A gyermek kétféle erkölcse. In: Válogatott tanulmányok, (pp. 407–439). Budapest: Gondolat

Piaget, J. (1996). Hat tanulmány. Budapest: Piaget Alapítvány

Piaget, J. (2004). Gyermeklélektan. Budapest: Osiris Kiadó

Letöltések

Megjelent

2017-12-16

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Az állami gondozott fiatalok képe jóról és rosszról. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(4), 125-134. https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.12