Élménypedagógia a minőségi időskorért
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.7Absztrakt
Az idősek körében tapasztalható negatív folyamatok lassításában jelentős szerepet tölthetnek be a közös játékok, melyek az idős emberek számára is új tapasztalatokat, fejlődési lehetőségeket kínálnak. A Mintaprogram a minőségi időskorért című program keretében Alsómocsoládon az Őszi Fény Idősek Otthonának lakói számára terveztünk egy 5 alkalomból álló, élménypedagógiai gyakorlatokat tartalmazó tréningsorozatot. A számos korlát miatt, ami jellemezte az időseket, elsősorban olyan tevékenységeket választottunk ki, amelyekben szinte mindenki részt tudott venni. Tapasztalataink azt mutatták, hogy a szeretetteljes hangulatban, vidáman eltöltött órák feltöltötték az időseket, szívesen vettek részt a feladatokban, nem jelentett számukra problémát a napirend megváltoztatása, sőt felvillanyozta őket a változatosság. Az élménypedagógia módszertanát tekintve figyelembe kellett venni a speciális korcsoportot, mely nem a nekik szóló feladatokban, hanem a megoldási időkben és az egyénekre való odafigyelésben tért el leginkább a gyerekkorosztályhoz képest. Bár az élménypedagógia – ha ragaszkodunk a pedagógia szószerinti fordításához – gyerekeknek szól, mégis eddigi tapasztalataink során minden korosztály esetében sikert arat, így az időseknél is.
Hivatkozások
Liddle, M. D. (2009). Tanítani a taníthatatlant – élménypedagógiai kézikönyv. Budapest: Pressley Ridge Magyarország Alapítvány.
Somorjai, I. – Török, E. (2006). A játék lendületbe hoz - Közösségi játékok időseknek. H.n.: Ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi minisztérium, Jász-Nagykun-Szolnok megye Esély Szociális Közalapítványa Regionális Szellemi Forrásközpont.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2017 Csimáné Pozsegovics Beáta, Sáriné Csajka Edina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.