Tantervi lehetőségek a tájékozódás és a turisztika oktatásában

Szerzők

  • Herpainé Lakó Judit Eszterházy Károly Egyetem Sporttudományi Intézet
  • Bácsné Bába Éva Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -menedzsment Tanszék
  • Nagy Zsuzsa Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium
  • Müller Anetta Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -menedzsment Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.1.8

Absztrakt

A tájékozódás és a sporttáborok, a túrázás és a tájfutás érdekes színfoltjai az iskolák képzési kínálatának, hiszen nem a szokásos tanár-tanuló interakcióban szólítja meg a diákokat, ami kellő motivációt jelent a számukra. A táborok során a táborszervezéssel, lebonyolítással
kapcsolatos menedzsment-feladatokon kívül gyakorlatorientáltan sajátítják el a különböző ismereteket, mozgásanyagot. A táborok jelentős pedagógiai értékkel bírnak, hiszen különféle nevelési feladatokon keresztül pozitív személyiségjegyeket alakítanak ki, és hozzájárulnak a fiatalok személyiségformálásához is. Kutatásunkban elemezzük a tájékozódással és a túrázással kapcsolatos ismeretek tantervi megjelenését.

Szerző életrajzok

  • Herpainé Lakó Judit, Eszterházy Károly Egyetem Sporttudományi Intézet

    adjunktus
    lako.judit@uni-eszterhazy.hu

  • Bácsné Bába Éva, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -menedzsment Tanszék

    egyetemi docens
    bacsne.baba.eva@econ.unideb.hu

  • Nagy Zsuzsa, Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium

    testnevelő tanár
    nagizsuzsa@gmail.com

  • Müller Anetta, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -menedzsment Tanszék

    egyetemi docens
    muller.anetta@econ.unideb.hu

Hivatkozások

Balatoni, I. ‒ Kith, N. ‒ Kosztin, N. ‒ Csernoch, L. (2016). The system of sports schools in respect with youth-training in Hungary. J. Educ. Health Sport, 6(13), 42‒53.

Barabás, Gy.‒ Bánhidi, A. ‒ Bokody, J. ‒ Buch, J. (1984). A túravezetés általános ismeretei. Budapest: Magyar Természetbarát Szövetség.

Bassler, R. (2003). Qualitätsniveaus und Gesundheitskompetenz im österreichischen Kur- und Wellness-Tourismus. Tourismus Journal, 7(2), 187‒202.

Cseh, Z. (2001). Bükki túrák. Eger: Garamound Kft.

Dosek, Á. ‒ Ozsváth, K. (1999). A sízés 2000. A telemarktól a carvingig. H.n.: Szinkron Press Kft.

Dosek, Á. (1997). Erdők, hegyek sportjai. Budapest: Magyar Tájékozódási Futó Szövetség.

Farkas, Gy. (1972). Téli-nyári táborozások. Tanárképző Főiskolák Tankönyve. Budapest: Tankönyvkiadó.

Gábor, I. (1986). Turista tereptan. Budapest: Sport Kiadó.

Géczi, G. ‒ Baji, I. (2016). A Hosszú-távú Sportolófejlesztési Program szükségszerűsége a magyar sportban. Testnevelés, Sport, Tudomány, 1(1) 27‒37. DOI: https://doi.org/10.21846/TST.2016.1.3

Halász, M. (1987). Tereptan és térképészet. Túravezetők könyvtára. Budapest: Budapesti Természetbarát Bizottság.

Hamar P. ‒ Derzsy, B. (2002a). Az elmúlt tíz esztendő tantervi változásainak tapasztalatai I.rész. Módszertani lapok. Testnevelés 9(1), 1‒7.

Hamar, P. ‒ Derzsy, B. (2002b). Az elmúlt tíz esztendő tantervi változásainak tapasztalatai II.rész. Módszertani lapok. Testnevelés 9(2), 1‒ 6.

Hamar, P. (2012). MindenNATos testnevelés. Új Pedagógiai Szemle 62(11‒12), 87-97.

Kerettanterv a gimnáziumok 9‒12. évfolyama számára. [online] http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html [2017.02.14.]

Kerettanterv az általános iskola 1‒4. évfolyamára. [online] http://kerettanterv.ofi.hu/01_melleklet_1-4/index_alt_isk_also.html [2017.02.14.]

Kerettanterv az általános iskola 5‒8. évfolyamára. [online] http://kerettanterv.ofi.hu/02_melleklet_5-8/index_alt_isk_felso.html [2017.02.14.]

Kondor, E. (1984). Természetjáró IXI. Budapest: Magyar Természetbarát Szövetség és Sportpropaganda Vállalat.

Könyves, E. ‒ Müller, A. (2001). Szabadidős programok a falusi turizmusban. Budapest: Szaktudás kiadó ház Rt.

Müller, A. ‒ Szabó, R. (2007). A sporttáborok szerepe a turizmusban és a felsőoktatásban. II. Fürstenfeldi Neveléstörténeti Konferencia. Ausztria. Fürstenfeld. 2007. okt.12‒13.

Rétsági, E. ‒ Csányi, T. (2014). Nemzeti Alaptanterv 2012 Testnevelés és sport műveltségi terület – az iskolai testnevelés új kihívásai I. Magyar Sporttudományi Szemle, 15(59), 32–37.

Rétsági, E. ‒ H. Ekler, J. ‒ Nádori, L. ‒ Woth, P., Gáspár, M. ‒ Gáldi, G. ‒ Szegnerné Dancs, H. (2011). Sportelméleti ismeretek. Budapest: Dialóg Campus Kiadó.

Schell, A.(Szerk.) (1995). Tájfutás. Budapest: Budapesti Tájfutók Szövetsége.

Simon, I. Á. ‒ Baloghné Bakk, A. ‒ Kajtár, G. (2012). Soproni utánpótlás korú versenyzők táplálkozási-és étkezési szokásainak vizsgálata. Magyar Sporttudományi Szemle, 13(50), 62.

Simon, I. Á. (2015). Bölcsődei testnevelés módszertana. In: Simon, I. Á. (Ed.). A kisgyermekkori nevelés módszertana. Szombathely: Nyugat-magyarországi Egyetem Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, pp. 59–79.

Letöltések

Megjelent

2018-01-16

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Tantervi lehetőségek a tájékozódás és a turisztika oktatásában. (2018). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 16(1), 73-82. https://doi.org/10.17165/TP.2018.1.8