Az iskolai zaklatás kapcsolata az empátiával és az alapvető pszichológiai szükségletek megélésével: ahogy a diákok látják, és ahogy a tanárok kezelik
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.7Absztrakt
Kutatásunkban az iskolai zaklatás témakörét vizsgáltuk a diákok és a tanárok szemszögéből. A jelenség számtalan oldalról megközelíthető; jelen esetben az empátiával és az alapvető pszichológiai szükségletekkel való kapcsolatának feltárása volt fő célunk. 102 középiskolás diák és 40 tanár töltött ki egy empátiás készségeket, valamint egy alapvető pszichológiai szükségleteket mérő kérdéssort. A diákok továbbá egy iskolai zaklatásban való érintettséget vizsgáló, a tanárok pedig egy bullying-kezelési kérdőívet kaptak. A zaklatói magatartás gyengébb empátiás készségekkel állt kapcsolatban, a zaklatás elszenvedői pedig az alapvető pszichológiai szükségletek terén mutattak kedvezőtlenebb értékeket. A tanárok iskolai zaklatáshoz való hozzáállása tekintetében az empátiás készségek megléte, illetve az alapvető pszichológiai szükségleteik kielégítettsége együttjárást mutatott azzal, mennyire vennék komolyan a zaklatást.
Hivatkozások
Boross, O. (2006). Basák az iskolában. Iskolakultúra, 16. évf. 11. sz. pp. 33-39.
Buda, L. (2005). A körön kívüli gyermekek, avagy pszichoterror az iskolában? Hogyan tovább, 3. sz. pp. 26-28.
Byers, D. L. - Caltabiano N. J. - Caltabiano, M. L. (2011). Teachers' Attitudes Towards Overt and Covert Bullying, and Perceived Efficacy to Intervene. The Australian Journal of Teachers Education, Vol. 36. Issue 11. pp. 104-119. DOI: https://doi.org/10.14221/ajte.2011v36n11.1
Dambach, K. E. (2001). Pszichoterror (mobbing) az iskolában. Budapest: Akkor Kiadó Kft.
F. Lassú, Zs. - Serfőző, M. (2015). Társas kapcsolatok korunk iskolájában. Gyermeknevelés, 3. évf. 1. sz. pp. 102-117. DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2015.1.102.117
Davis, M. H. (1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), pp. 113-126. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.113
Gáspár, Cs. - Kasik, L. (2015). A szociálisprobléma-megoldás, az empátia és a szorongás kapcsolata serdülők körében. Iskolakultúra, 25. évf. 10. sz. pp. 48-58. DOI: https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.10.48
Jolliffe, D. - Farrington, D. P. (2006). Examining the relationship between low empathy and bullying. Aggressive Behavior, Vol. 32. 6. pp. 540-550. DOI: https://doi.org/10.1002/ab.20154
Mihály, I. (2003). Az iskolai terror természetrajza. Új pedagógiai szemle, 53. évf. 9. sz. pp. 75-80.
Nagy, I. - Körmendi, A. - Pataky, N. (2012). A zaklatás és az osztálylégkör kapcsolata. Magyar Pedagógia, 112. évf. 3. sz. pp. 129-148.
Olweus, D. (1999). Az iskolai zaklatás. Educatio, 8. évf. 4. sz. pp. 717-737.
Pulos, S. - Elison, J. - Lennon, R. (2004). The hierarchical structure of the Interpersonal Reactivity Index. Social Behavior and Personality, Vol. 32. Issue 4. pp. 355-360. DOI: https://doi.org/10.2224/sbp.2004.32.4.355
Rigby, K. - Slee, P.T. (1993). Dimensions of interpersonal relating among Australian school children and their implications for psychological well-being. The Journal of Social Psychology, 133(1), pp. 33-42. DOI: https://doi.org/10.1080/00224545.1993.9712116
Ryan, R. M. - Deci, E. L. (2000). The darker and brighter sides of human existence: Basic psychological needs as a unifying concept. Psychological Inquiry, Vol. 11. Issue 4. pp. 319-338. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_03
Várnai, D. - Fliegauf, G. (2005). Az iskolai bántalmazás és összefüggései. Fejlesztő pedagógia, 16. évf. 5-6.sz. pp. 73-77.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2018 Járdaházi Evelyn, Láng András
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.