Szótárdidaktika a Károli Gáspár Református Egyetem Angol Nyelvészeti Tanszékén
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.11Absztrakt
A szótárak fontossága megkérdőjelezhetetlen a nyelvtanulás során. Éppen ezért rendkívül gazdag szótárkínálatot találunk a könyvpiacon, amely igyekszik a legspeciálisabb igényeket is kielégíteni. Probléma sokszor abból adódhat, hogy a tanárok és a diákok nem tudják hogyan használják ezen referenciaműveket tanulásuk támogatására. Tanulmányomban bemutatom hogyan építhető be a lexikográfia a nyelvtanulási folyamatba és hogyan tanítható tantermi keretek között. A cél az, hogy a tanárok képesek legyenek áthidalni a jelenlegi szakadékot a lexikográfusok és a gyakorlatlan szótárhasználók között.
Hivatkozások
Atkins, B. T. S. & Varantola, K. (1997). Monitoring dictionary use. International Journal of Lexicography, 10(1), pp. 1–45. DOI: https://doi.org/10.1093/ijl/10.1.1
Barnhart, C. (1962). Problems in editing commercial monolingual dictionaries. In Householder, F. W. & Saporta, S (Eds.) Problems in Lexicography. International Journal of American Linguistics 28(2), (pp. 161–181) Bloomington: Indiana Research Centre for Language and Semiotic Studies.
Battenburg, J. (1991). English Monolingual Learners’ Dictionaries: A user-oriented study. Lexicographica Series Maior 39. Tübingen: Niemeyer Verlag.
Dringó-Horváth, I., P. Márkus, K. & Fajt, B. (2020). Szótárhasználati ismeretek vizsgálata német és angol szakot végzettek körében. Modern Nyelvoktatás, 26(4), pp. 16–38.
Fóris, Á. (2018). Lexikológiai és lexikográfiai ismeretek magyar (mint idegen nyelv) tanároknak. Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem–L’Harmattan Kiadó.
Gonda, Zs. (2009). A szótárhasználati kompetencia elsajátítása és fejlesztése. Anyanyelv-pedagógia. 2. szám, [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=160 (megtekintve: 2021. január 12.).
Hessky, R. & Bárdosi, V. (1992). Frazeológiai egységek szótári leírásának kérdései. Filológiai közlöny, 38(1–2), pp. 103–113.
Holló, D., Kontráné Hegybíró, E. & Tímár, E. (1996). A krétától a videóig. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Lew, R. (2004). Which dictionary for whom? Receptive use of bilingual, monolingual and semibilingual dictionaries by Polish learners of English. Poznan: Motivex.
Lew, R. (2007). Can dictionary skills be taught? The effectiveness of lexicographic training for primary-school-level Polish learners of English. Proceedings of the XIII Euralex International Congress, pp. 1273–1289.
Márkus, K. & Szöllősy, É. (2006). Angolul tanuló középiskolásaink szótárhasználati szokásai- ról. In: Magay, T. (Ed.) Szótárak és használóik. Lexikográfiai füzetek 2., (pp. 95–116). Budapest: Akadémiai Kiadó.
M. Pintér, T. (2019). Digitális kompetenciák a felsőoktatásban. Modern Nyelvoktatás, 25(1), pp. 47–59.
P. Márkus, K. (2019). Szótárhasználati munkafüzetek az oktatásban – használatban a Tanulószótárak. Modern Nyelvoktatás, 25/2, pp. 42–62.
P. Márkus, K. (2020a). Szótárhasználati munkafüzet – Angol tanulószótár. Szeged: Maxim Könyvkiadó.
P. Márkus, K. (2020b). Szótárhasználati munkafüzet – Angol gyerekszótár. Szeged: Maxim Könyvkiadó.
Quirk, R. (1973). The social impact of dictionaries in the UK. Annals of the New York Academy of Sciences, 211(1), pp. 76–88. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1973.tb49473.x
Tomaszczyk, J. (1979). Dictionaries: users and uses. Glottodidactica, 12, 103–119.
Tóth Á., P. Márkus K. & Pődör D. (megj. alatt). Lexikográfia és szótárdidaktika az angoltanárképzésben – helyzetkép.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 P. Márkus Katalin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.